O-aew

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke navigasi Pergi ke carian
O-aew, dengan jeli o-aew dan kacang buah pinggang (atas), dihidangkan dengan ais dan sirap serut (bawah)

O-aew (Bahasa Thai: โอ้เอ๋ว,[a] RTGSo-eo, disebut [ôːʔěːw], dari Cina: 薁蕘; Pe̍h-ōe-jī: ò-giô) adalah pencuci mulut ais yang dicukur yang dikenali sebagai makanan istimewa tempatan Phuket, Thailand. Diperkenalkan oleh peneroka Cina Hokkien, ia dikenali selepas ramuan utamanya, jeli yang terbuat dari biji tanaman o-aew (pelbagai ara menjalar, Ficus pumila var. Awkeotsang, ramuan yang paling sering dijumpai di Taiwan di mana ia dikenali sebagai jeli aiyu.

Sejarah dan persiapan[sunting | sunting sumber]

O-aew berasal dari jeli aiyu, bahan dalam masakan Cina Hokkien, dan diperkenalkan ke Phuket oleh pendatang Hokkien yang menetap di sana semasa ledakan dalam industri perlombongan bijih timah dari pertengahan abad ke-19 hingga awal abad ke-20. Walaupun jeli ditemui hari ini di pelbagai lokasi dengan diaspora Hokkien yang ketara seperti Taiwan dan Singapura, varieti yang terdapat di Phuket paling banyak dipengaruhi oleh Pulau Pinang yang berdekatan. Beberapa vendor terkenal di Phuket Bandar Lama telah menjual o-aew sebagai perniagaan keluarga selama beberapa generasi.

Bahan utama pencuci mulut adalah jeli yang terbuat dari biji tanaman o-aew. Benih direndam dan diperah untuk mengekstrak gel, yang dicampurkan dengan jus yang diekstrak dari pisang nam wa. Kalsium sulfat ditambahkan sebagai agen pembentuk gel, dan agar-agar dibiarkan semalaman. Ia disajikan dengan ais dan sirap yang dihancurkan, dan dengan topping yang biasa termasuk kacang merah dan agar-agar rumput. Selalunya disusun dengan merujuk pada warna putih, merah dan hitam sebagai kod untuk ramuan: putih untuk jeli o-aew, merah untuk kacang ginjal, dan hitam untuk agar-agar rumput. Contohnya, putih-merah akan merujuk pada urutan o-aew dengan penutup biji ginjal.[1][2]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Juga dieja โอ้วเอ๋ว, โอเอ๋ว, โอ๊ะเอ๋ว, dsb.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "โอ้วเอ๋ว..อดีต ปัจจุบัน อนาคต". Sarakadee Magazine (dalam bahasa Thai). 23 August 2016. Dicapai pada 16 December 2020.
  2. ^ "Chill Out with O-Aew". Phuket E-Magazine (dalam bahasa Inggeris). Tourism Authority of Thailand. 18 April 2017. Dicapai pada 16 December 2020.