OK Baytong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
OK Baytong
Fail:Okbaytong.jpg
Poster filem Thai.
PengarahNonzee Nimibutr
PenulisNonzee Nimibutr
Dihasilkan olehDuangkamol Limcharoen
DibintangiPhoovarit Phumpuang
Jeeranan Manojam
SinematografiChankit Chamnivikaipong
Disunting olehPen-Ek Ratanaruang
Diedarkan olehFilem Sahamongkol Antarabangsa
Tarikh tayangan
Thailand Disember 26, 2003
NegaraThailand
BahasaThai

OK Baytong (Bahasa Thai: โอเค เบตง) ialah sebuah filem cereka Thailand tahun 2003. Ia mengisahkan tentang hubungan kaum agama Buddha-Islam di Selatan Thailand. Filem ini ditulis dan diarahkan oleh Nonzee Nimibutr.

Plot[sunting | sunting sumber]

Tum adalah seorang lelaki muda yang telah menjadi seorang sami yang tinggal di sebuah pekong Buddha di Thailand sejak dia berusia 5 tahun. Tetapi selepas mendengar bahawa adik-beradik perempuannya telah dibunuh dalam suatu serangan pada sebuah keretapi oleh pemberontak, dia berkeputusan untuk meninggalkan biara dan mendapat jalannya ke Selatan Thailand di mana adik-beradik perempuannya menjalankan sebuah kedai rambut kecantikan dalam sebuah bandar bergelar Betong di sebuah kawasan daerah di Yala bersempadanan dengan Malaysia.

Melihat pada hal ehwal adik-beradik perempuannya dalam urutan, Tum mendapati bahawa dirinya bercanggahan. Haruskah dia mengambil alih perniagaan adik-beradik perempuannya? Adik-beradiknya mempunyai seorang anak perempuan, dengan seorang lelaki Muslim yang tinggal di sempadan bahagian Malaysia. Haruskah Tum bercuba untuk mendapatkan suatu watak lebih hebat pada pembelaan anak itu?

Tetapi pada terdahulunya, Tum harus mencari jalan bagaimana untuk zip seluarnya tanpa melukakan dirinya. Ia hanya salah satu perkara-perkara baru pada lelaki muda itu, yang telah memakai jubah sami Buddha kebanyakan hidupnya. Dia juga mengalami perasaan romantis dan seksual ketika dia mengembangkan hubungan dengan seorang perempuan jiran, yang adalah kawan adik-beradik perempuannya.

Dan, Tum seharusnya menghapuskan perasaan benci dan marah yang kadang-kadang tiba di kepalanya apabila dia memikir orang dan pemberontak Islam yang bertanggung jawab terhadap kematian adik-beradik perempuannya.

Lakonan[sunting | sunting sumber]

Festival filem[sunting | sunting sumber]

OK Baytong telah ditayangkan di beberapa festival filem serata dunia pada tahun 2004, termasuk:


Pautan luar[sunting | sunting sumber]