OZ Group

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
OZ Group S.p.A.
Jenis/bentuk sahSyarikat swasta
IndustriAutomotif
Ditubuhkan1971
PengasasSilvano Oselladore & Pietro Zen
Ibu pejabatSan Martino di Lupari, Itali
Tokoh pentingClaudio Bernoni (Pengarah Urusan)
KeluaranRoda aloi
Tapak webCompany homepage
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Roda kereta OZ di kereta Indy

OZ Group ialah sebuah syarikat Itali yang ditubuhkan pada tahun 1971 yang menghasilkan roda kereta dan motosikal, khususnya roda aloi. Mereka adalah pembekal OEM kepada beberapa pengilang sebagai tambahan kepada jualan selepas jualan dan merupakan pembekal roda terkemuka di sukan permotoran.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perusahaan ini diasaskan di stesen pengisian di Rossano Veneto dekat Venice pada tahun 1971 oleh Silvano Oselladore dan Pietro Zen dari inisialnya nama syarikat itu diambil namanya.[1] OZ Sp A. telah ditubuhkan secara rasmi sebagai sebuah syarikat pada tahun 1978 berikutan pelaburan oleh Carto Isnardo SpA.[1] 1989 menyaksikan sekutu syarikat pertama yang ditubuhkan sebagai OZ Jepun memulakan perniagaan. Pada tahun 1992, syarikat itu berpindah ke sebuah kilang baru di lokasi ibu pejabatnya di San Martino di Lupari.[1]

Pada tahun 1999 OZ bercabang ke dalam pengeluaran roda motorsikal dengan kerjasama Aprilia.[1]

Hari ini, syarikat itu menghasilkan roda aloi untuk motorsports, aftermarket dan aplikasi OEM sebagai tambahan kepada roda motosikal dan barangan tersuai untuk penala dan pereka pakar termasuk Bertone, Pininfarina, AMG dan Hartge.[1] OZ juga menghasilkan roda untuk Sparco dengan rakan senegara. Pesaing utama mereka ialah BBS.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e "OZ Racing - History". OZ Group. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-21. Dicapai pada May 9, 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]