Rusa ekor putih

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Odocoileus virginianus)

Rusa ekor putih
Rusa jantan
Rusa betina
Pengelasan saintifik e
Domain: Eukaryota
Alam: Animalia
Filum: Chordata
Kelas: Mammalia
Keluarga: Cervidae
Subkeluarga: Capreolinae
Genus: Odocoileus
Spesies:
O. virginianus
Nama binomial
Odocoileus virginianus
(Zimmermann, 1780)
Subspesies

38 subspesies

Taburan habitat rusa ekor putih
Sinonim
  • Dama virginiana Zimmermann, 1780
  • Dama virginianus Zimmermann, 1780

Rusa ekor putih (Odocoileus virginianus), juga dikenali rusa Virginia, ialah rusa bersaiz sederhana yang berasal dari Amerika Utara, Amerika Tengah, dan Amerika Selatan hingga ke selatan Peru dan Bolivia.[2] Ia juga telah diperkenalkan ke New Zealand, semua Antilles Besar di Caribbean (Cuba, Jamaica, Hispaniola, dan Puerto Rico [3]), dan beberapa negara di Eropah, seperti Republik Czech, Finland, Perancis, Jerman, Romania dan Serbia.[4][5] Di Amerika, ia adalah ungulat liar yang paling meluas.

Di Amerika Utara, spesies ini diedarkan secara meluas di timur Pergunungan Rocky serta di barat daya Arizona dan kebanyakan Mexico, kecuali California Bawahan. Ia kebanyakannya disesarkan oleh rusa ekor hitam atau keldai (Odocoileus hemionus) dari titik itu ke barat kecuali koridor riparia luruh bercampur, tanah dasar lembah sungai, dan kaki bukit yang lebih rendah di wilayah utara Rocky Mountain dari Wyoming barat ke timur Washington dan timur Oregon dan utara ke timur laut British Columbia dan selatan Yukon, termasuk di lembah Montana dan padang rumput kaki bukit. Populasi paling barat spesies, yang dikenali sebagai rusa ekor putih Columbia, pernah tersebar luas di hutan campuran di sepanjang lembah Sungai Willamette dan Cowlitz di barat Oregon dan barat daya Washington, tetapi bilangan semasa berkurangan dengan ketara, dan ia diklasifikasikan sebagai hampir terancam. Populasi ini dipisahkan daripada populasi rusa ekor putih yang lain.[perlu rujukan]

Texas adalah rumah kepada rusa berekor putih paling banyak dalam kalangan negeri-negeri AS atau wilayah Kanada, dengan anggaran populasi 5.3 juta ekor.[6] Populasi tinggi rusa ekor putih wujud di Dataran Tinggi Edwards di tengah Texas dan seluruh Pennsylvania. Michigan, Minnesota, Iowa, Mississippi, Missouri, New Jersey, Illinois, Wisconsin, Maryland, New York, North Dakota, Ohio, dan Indiana juga mempunyai kepadatan rusa yang tinggi. Penukaran tanah bersebelahan dengan Rocky Canada kepada kegunaan pertanian dan penebangan separa pokok konifer, mengakibatkan tumbuh-tumbuhan daun luruh yang meluas, telah menguntungkan rusa ekor putih dan telah mendorong perluasan habitat ke utara sejauh Yukon. Populasi rusa di sekitar Tasik Besar telah meluaskan julatnya ke arah utara, juga disebabkan penukaran tanah kepada kegunaan pertanian, dengan populasi rusa kutub, rusa besar dan rusa jantan tempatan semakin berkurangan.

Keterangan[sunting | sunting sumber]

Rusa betina pada September di Sungai Peace, Alberta, Kanada; bulu antara bulu musim panas dan musim sejuk.

Bulu rusa berwarna coklat kemerahan pada musim bunga dan musim panas, dan bertukar menjadi coklat kelabu sepanjang musim luruh dan musim sejuk. Rusa boleh dikenali dengan ciri bahagian bawah berwarna putih hingga ekornya. Ia menaikkan ekornya apabila cemas untuk memberi amaran kepada pemangsa bahawa ia telah dikesan.[7]

Penduduk dan kawalan[sunting | sunting sumber]

Populasi rusa ekor putih di Amerika Utara telah menurun sebanyak beberapa juta sejak 2000, tetapi pada 2017, ia dianggap sihat dan hampir sama dengan populasi ekor putih prapenjajahan di benua itu [8] Spesies ini telah pulih dengan ketara selepas diburu secara berlebihan hampir pupus pada akhir 1800-an dan awal 1900-an.[8] Sebaliknya, saudara terdekat spesies (rusa ekor hitam dan rusa keldai) telah melihat populasi mereka berkurang lebih separuh di Amerika Utara selepas memuncak pada 1960 dan tidak pernah memperoleh semula nombor prapenjajahan mereka.[8] Pada abad ke-21, kehilangan pemangsa semula jadi telah diatasi kehilangan habitat semula jadi berterusan akibat pembangunan manusia, dan perubahan operasi pembalakan.[8]

Beberapa kaedah telah dibangunkan untuk mengekang populasi rusa ekor putih di kawasan pinggir bandar di mana mereka dianggap terlalu banyak, dan ini boleh dipisahkan kepada strategi maut dan tidak maut. Paling biasa di AS ialah penggunaan pemburuan lanjutan sebagai kawalan populasi, serta cara untuk menyediakan daging untuk manusia.[9] Di Maryland dan banyak negeri lain, agensi negeri menetapkan peraturan mengenai had pemburuan di kawasan itu, bergantung pada tahap populasi rusa yang dinilai.[10] Tempoh memburu mungkin berubah-ubah, atau sekatan mungkin ditetapkan untuk mempengaruhi bilangan rusa atau jenis rusa yang boleh diburu di kawasan tertentu. Dalam musim memburu rusa ekor putih 2015–2016, sesetengah kawasan hanya membenarkan pemburuan rusa ekor putih tanpa tanduk. Ini termasuk anak rusa dan betina, menggalakkan pemusnahan anak rusa yang sebaliknya akan menyumbang kepada peningkatan populasi melalui pengeluaran anak.[9]

Interaksi manusia[sunting | sunting sumber]

Menjelang awal abad ke-20, eksploitasi komersial dan pemburuan tidak terkawal telah menyebabkan populasi rusa tertekan dengan teruk dalam kebanyakan kawasan mereka.[11] Sebagai contoh, pada kira-kira 1930, penduduk AS dianggap berjumlah kira-kira 300,000.[12] Selepas bantahan oleh pemburu dan ahli ekologi pemuliharaan, eksploitasi komersial rusa menjadi haram dan program pemuliharaan bersama dengan pemburuan terkawal telah diperkenalkan. Pada 2005, anggaran menetapkan populasi rusa di Amerika Syarikat sekitar 30 juta.[13] Amalan pemuliharaan telah terbukti begitu berjaya, di sebahagian daripada julatnya, populasi rusa ekor putih kini jauh melebihi daya tampung budaya mereka dan haiwan itu boleh dianggap sebagai gangguan.[14][15] Pengurangan dalam pemangsa bukan manusia (biasanya memusnahkan spesimen muda, sakit, atau lemah) sudah pasti menyumbang kepada populasi tempatan yang banyak.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Gallina, S. and Lopez Arevalo, H. (2016). "Odocoileus virginianus". Senarai Merah Spesies Terancam IUCN. 2016: e.T42394A22162580. doi:10.2305/IUCN.UK.2016-2.RLTS.T42394A22162580.en. Dicapai pada 19 November 2021.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  2. ^ "IUCN Red List maps". Explore and discover Red List species ranges and observations.
  3. ^ "Flora and Fauna of Culebra". islaculebra.com. Dicapai pada July 12, 2021.
  4. ^ "Establishment of the Invasive White-tailed Deer in Portland, Jamaica" (PDF). jamaicachm.org.jm. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada March 4, 2016. Dicapai pada September 30, 2014.
  5. ^ "White-tailed Deer (Odocoileus virginianus)". www.arthurgrosset.com.
  6. ^ "White-tailed Deer Management". Texas Parks and Wildlife Department. Dicapai pada 2021-09-01.
  7. ^ Bildstein, Keith L. (May 1983). "Why White-Tailed Deer Flag Their Tails". The American Naturalist. 121 (5): 709–715. doi:10.1086/284096. JSTOR 2460873.
  8. ^ a b c d "Decline of Deer Populations".
  9. ^ a b Kammin, Laura. "Population Control". Living with White Tailed Deer in Illinois. University of Illinois Extension. Diarkibkan daripada yang asal pada March 17, 2016. Dicapai pada May 27, 2016.
  10. ^ "2015–2016 White Tailed Deer Seasons and Bag Limits". Maryland Guide to Hunting & Trapping. Maryland Department of Natural Resources. Diarkibkan daripada yang asal pada May 20, 2016. Dicapai pada May 27, 2016.
  11. ^ Richard E. McCabe and Thomas R. McCabe (1984).
  12. ^ Joel M. Lerner, "Right plants (and fences) can keep deer at bay" Diarkibkan Oktober 19, 2013, di Wayback Machine, The Columbus Dispatch, July 21, 2009.
  13. ^ Mark Johnson, Deer eating away at forests nationwide, The Associated Press, January 18, 2005.
  14. ^ Sinclair, A. R. E. (1997).
  15. ^ Mcshea, W. J., Underwood, H. B., Rappole, J. H. (1997).