Official U.S. PlayStation Magazine

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Isu terkahir OPM U.S.
JenisMajalah permainan video
DiasaskanDisember 1997
BahasaBahasa Inggeris
Dihentikan penerbitanJanuari 2007
Ibu pejabatSan Francisco, California
PemilikJim Louderback
PenerbitZiff Davis Media
Laman sesawangopm.1up.com

Official U.S. PlayStation Magazine (seringkali disingkatkan sebagai OPM) merupakan sebuah maalah permainan video yang kini telah ditamatkan penerbitannya, yang asalnya diterbitkan oleh Ziff Davis Media. Majalah tersebut bertumpu kepada para peminat PlayStation, termasuklah permainan video pada Sony PlayStation yang asal, peggantinya iaitu PlayStation 2, seterusnya PlayStation 3 dan PlayStation Portable. Majalahnya terkenal disebabkan pakejnya yang disertakan sebuah cakera demo dalam setiap isu keluarannya, dilesenkan oleh Sony Computer Entertainment America. Majalahnya bermula pada bulan September 1997 dan berakhir dengan isu terkahir iaitu pada bulan Januari 2007.

Cakera demo[sunting | sunting sumber]

OPM merupakan majalah permainan video pertama untuk menyertakan sebuah cakera yang mempamerkan demo kepada judul-judul permainan video PlayStation. Bermula dengan isunya yang pertama, setiap majalah disertakan sebuah cakera (digelar demo disc dalam bahasa Inggeris), mengandungi video atau demo sesebuah judul permainan video PlayStation. Misalnya, isu ke-23 majalahna, daripada bulan Ogos 1999, mengandungi demo daripada judul Final Fantasy VIII, 3Xtreme, Tiny Tank, Jade Cocoon: Story of the Tamamayu, Macross VF-2, Centipede, You Don't Know Jack dan Ultimate 8-Ball.[1] bermula dengan isu ke-49 (Oktober 2001), majalahnya disertakan pula dengan demo untuk konsol PlayStation 2. Isu ke-50, 52 dan 54 merupakan isu-isu terkahir untuk menyertakan cakera demo PlayStation 1.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ulasan Official US PlayStation Magazine 23 untuk PlayStation: Great Demo Disk". GameFAQs. 25 Oktober 2001. Dicapai pada 1 Ogos 2009. Check date values in: |accessdate= dan |date= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Blog kakitangan[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.