Om Ali

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Om Ali

Om Ali, Omali, Umm Ali, atau Oumm Ali (Arab Mesir: أم على ), bermaksud "Ibu kepada Ali", ialah pencuci mulut tradisional Mesir, dan merupakan pencuci mulut kebangsaan Mesir.[1] Terdapat banyak variasi dengan komposisi yang berbeza.[2][3] Hidangan ini dijumpai kembali ke tahun-tahun awal era Kesultanan Mamluk, dinamakan sempena isteri Sultan Mesir yang meminta tukang masaknya menghasilkan pencuci mulut paling lazat yang boleh mereka cipta. Resipi yang dipilih telah diedarkan ke seluruh negara, dan menjadi hidangan kebangsaan Mesir.[4]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pencuci mulut Mesir dikatakan berasal sebagai perayaan atas kematian Shajar al-Durr, yang telah berkahwin dengan Sultan terakhir Mesir dari dinasti Ayyubiyah, As-Salih, dan seterusnya dengan Sultan Mamluk pertama Mesir, Izz al- Din Aybak. Shajar al-Durr merancang pembunuhan Aybak, selepas itu dia akan menjadi pemerintah Mesir. Akhirnya, dia dibunuh sebagai balasan, selepas isteri pertama Aybak, yang dikenali sebagai Om Ali, meminta untuk menyediakan pencuci mulut untuk perayaan tersebut. Pencuci mulut itu dipopularkan di seluruh negara, dan dinamakan sempena Om Ali.[5][6]

Resepi[sunting | sunting sumber]

Lazimnya, pastri (roti atau pastri) dibahagikan kepada kepingan dan dicampur dengan pistachio, kepingan kelapa, kismis dan gula. Susu, atau dengan krim, dituangkan ke atas campuran, yang kemudiannya ditaburi dengan kayu manis . Akhir sekali, adunan dibakar di dalam ketuhar sehingga permukaannya berwarna perang keemasan. Ia boleh dimakan secara panas atau sejuk.

Varian Jordan dan Iraq yang berbeza dikenali sebagai " khumaiaa".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Traditional Egyptian dessert, Umm Ali, Umm Ali is a delicious traditional Egyptian dessert equivalent to North America's bread pudding. You can serve it warm with a scoop of French vanilla ice cream.
  2. ^ Girgis, Nancy. "Om Ali". All Recipes.
  3. ^ "Best Ever Om Ali (Egyptian Bread Pudding)". 4 Julai 2015. Dicapai pada 24 Oktober 2017.
  4. ^ "Om Ali – a dessert with history!". Letters from Egypt (dalam bahasa Inggeris). 2015-11-22. Dicapai pada 2019-06-22.
  5. ^ "شجر الدر نے ایک صلیبی فوج کو مشکل میں ڈال دیا: ایک کنیز کی تخت نشینی اور قتل کی کہانی". BBC News اردو (dalam bahasa Urdu). Dicapai pada 2020-11-04.
  6. ^ Hankir, Zahra (25 September 2018). "The Legend of Om Ali | Egypt's Resilient National Dessert". Amuse. Vice Media. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Februari 2020. Dicapai pada 11 Februari 2023.