OpenSocial

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
OpenSocial
Pelancaran pertama1 November 2007; 16 tahun yang lalu (2007-11-01)
Keluaran stabil
2.5.1 / 30 Ogos 2013 (2013-08-30)
Bahasa pengaturcaraanJava, PHP, C#, JavaScript, HTML
JenisKerangka kerja aplikasi web
LesenApache License 2.0
Tapak webopensocial.org

OpenSocial adalah spesifikasi awam yang mentakrifkan persekitaran pengehosan komponen (kontena) dan satu set antara muka pengaturcaraan aplikasi umum (API) untuk aplikasi berasaskan Web. Pada mulanya, ia direka untuk aplikasi rangkaian sosial dan dibangunkan oleh Google bersama MySpace dan beberapa rangkaian sosial yang lain. Baru-baru ini, ia telah menjadi pakai sebagai persekitaran runtime guna umum untuk membolehkan komponen yang dipercayai dan sebahagiannya dipercayai dari pihak ketiga untuk menjalankan dalam aplikasi web yang sedia ada. Yayasan OpenSocial berpindah untuk mengintegrasikan atau menyokong banyak teknologi Web Terbuka yang lain. Ini termasuk OAuth dan OAuth 2.0, Activity Streams, dan Portable Contacts, antara lain.

Ia dikeluarkan pada 1 November 2007.[2] Aplikasi yang melaksanakan API OpenSocial adalah saling beroperasi dengan mana-mana sistem rangkaian sosial yang menyokongnya. Pada pelancarannya, OpenSocial mengambil pendekatan satu saiz untuk semua pembangunan. Memandangkan ia menjadi lebih mantap dan pangkalan pengguna berkembang, OpenSocial memodulasikan platform untuk membolehkan pemaju hanya memasukkan bahagian platform yang diperlukannya.

Pada 16 Disember 2014 W3C mengeluarkan kenyataan akhbar, "OpenSocial Foundation Moving Standards Work to W3C Social Web Activity",[3] OpenSocial tidak lagi wujud sebagai entiti yang berasingan dan menggalakkan komuniti OpenSocial untuk meneruskan kerja pembangunan melalui W3C Social Web Activity dalam Social Web Working Group dan Social Interest Group. Yayasan OpenSocial menyatakan bahawa "komuniti akan mempunyai peluang yang lebih baik untuk merealisasikan web sosial terbuka melalui perbincangan di satu organisasi, dan lembaga OpenSocial Foundation percaya bahawa bekerja sebagai bahagian bersepadu W3C akan membantu menjangkau lebih banyak masyarakat yang akan mendapat keuntungan dari terbuka piawaian sosial."[4] Pada 1 Januari 2015, opensocial.org mula mengalihkan semua permintaan halaman kepada https://www.w3.org/blog/2014/12/opensocial-foundation-moves-standards-work-to-w3c-social-web-activity/.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ https://www.w3.org/wiki/Socialwg
  2. ^ "Google Launches OpenSocial to Spread Social Applications Across the Web – News announcements – News from Google – Google". googlepress.blogspot.com. Dicapai pada 2015-11-23.
  3. ^ "OpenSocial Foundation Moving Standards Work to W3C Social Web Activity". W3C. 2014-12-16. Dicapai pada 2014-12-17.
  4. ^ a b "OpenSocial Foundation Moves Standards Work to W3C Social Web Activity W3C Blog". W3C. 2014-12-16. Dicapai pada 2015-12-01.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Shindig Shindig was an open source implementation of the OpenSocial specification and gadgets specification.