Opera di Ukraine

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pelakon wanita Ukraine Maria Zankovetska dalam opereta Mykola Lysenko "Chornomortsi" (1892); Semen Hulak-Artemovsky dan adegan daripada operanya Zaporozhye Cossack di Danube (1863) digambarkan pada setem Ukraine 2011; Teater Opera dan Balet Odesa; poster untuk filem 1936 Natalka Poltavka, diadaptasi daripada opera Lysenko dengan nama yang sama

Templat:Music of Ukraine Aliran kebangsaan opera di Ukraine kali pertama muncul semasa pertiga terakhir abad ke-19, dan berdasarkan amalan teater Eropah dan muzik rakyat Ukraine. Opera pertama oleh penggubah Ukraine ialah Demofont Maxim Berezovsky, berdasarkan libreto Itali, yang ditayang perdana pada 1773. Opera tertua dalam himpunan muzik Ukraine, Zaporozhye Cossack di Danube oleh Semen Hulak-Artemovsky, ditulis pada 1863. Penggubah Mykola Lysenko, pengasas opera Ukraine, menggubah sebilangan karya, termasuk Natalka Poltavka, Taras Bulba, Nocturne, dan dua opera untuk kanak-kanak, Koza-dereza dan Mr Kotsky.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Petikan[sunting | sunting sumber]

Sumber[sunting | sunting sumber]

  1. Hordiychuk, Mykola Maksymovych, penyunting (1989a). Volume 1: From ancient times to the middle of the 19th century.
  2. Hordiychuk, Mykola Maksymovych, penyunting (1989b). Volume 2: The second half of the 19th century.
  3. Hordiychuk, Mykola Maksymovych, penyunting (1989c). Volume 3: The end of the 19th century – beginning of the 20th century.
  4. Hordiychuk, Mykola Maksymovych, penyunting (1989d). Volume 4: 1917–1941.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]