Orang Hitu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Orang Hitu
Fail:Tradisi Baku Pukul Manyapu (Orang Hitu Mamala).jpg
Tradisi Baku Pukul Manyapu yang dijalankan oleh Orang Hitu di Desa Mamala, Leihitu
Kawasan ramai penduduk
Leihitu18.000
Bahasa
Bahasa Hitu
Agama
Islam (95,00%)
Kristen (5,00%)
Kumpulan etnik berkaitan
Suku Ambon
Suku Ternate

Orang Hitu (atau disebut juga Suku Hitu, Warga Hitu) adalah kumpulan etnik yang tinggal di lima kawasan kampung di sepanjang pantai utara Pulau Ambon: Wakal, Hila, Hitulama, Mamala, dan Morella. Kawasan-kawasan ini terletak di Distrik Leihitu, Kabupaten Maluku Tengah, Provinsi Maluku.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perkataan "Perdana" adalah asal perkataan Sanskrit yang bermaksud Pertama. Empat Perdana adalah empat kumpulan pertama yang datang ke Tanah Hitu, pemimpin Empat kumpulan dalam bahasa Hitu disebut Hitu Upu Hata atau Empat Perdana dari Tanah Hitu. Kedatangan Empat Perdana adalah permulaan kedatangan orang di Tanah Hitu sebagai orang asli Pulau Ambon. Empat Perdana Hitu juga merupakan sebahagian daripada penyiar Islam di Maluku. Kedatangan Empat Perdana adalah bukti sejarah penyebaran Islam di Maluku yang ditulis oleh penulis sejarah lama dan Belanda dalam pelbagai versi seperti Imam Ridjali, Imam Lamhitu, Imam Kulaba, Holeman, Rumphius dan Valentijn.

Pada masa lalu, Desa Hitu adalah pusat perdagangan dan tempat pengedaran barang di Pulau Ambon. Hitu dapat dicapai melalui darat atau laut. Sejak keganasan wilayah pada tahun 2000 dan seterusnya, pengangkutan awam biasanya datang dan pergi sekali sehari dari kota Ambon. Satu-satunya catatan sejarah orang Hitu terdapat dalam kisah mereka, tentang bagaimana mereka hidup pada masa lalu di pinggir hutan. Perkembangan seterusnya menyebabkan mereka mula keluar dari hutan dan membina rumah di pantai. Orang Hitu bercakap Bahasa Hitu yang terdiri daripada pelbagai dialek.[1]

Kepercayaan[sunting | sunting sumber]

Leihitu adalah titik masuk sejarah Islam ke Maluku. Atas sebab ini, hampir semua orang Hitu beragama Muslim. Mereka percaya bahawa suatu hari nanti mereka akan dinilai berdasarkan pengetahuan mereka tentang Al-Qur'an dan atas perbuatan baik mereka. Tetapi seperti kebanyakan umat Islam di Maluku, orang Hitu banyak dipengaruhi oleh animisme yang lebih tua.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Orang Hitu di Indonesia". joshuaproject.net.