Toraja

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Orang Toraja)
Toraja
Kawasan ramai penduduk
Sulawesi Selatan
Bahasa
bahasa Toraja, bahasa Indonesia.
Agama
Kristian 86.11%
(Protestan 69.14%, Katholik 16.97%)
Islam 7.89%
Hinduisme (Aluk To Dolo) 5.99%[1]
Kumpulan etnik berkaitan
Bugis, Mandar, Makassar.

Toraja, adalah kumpulan etnik yang berasal dari kawasan pergunungan Sulawesi Selatan, Indonesia. Penduduk mereka adalah kira-kira 1,100,000, di mana 450,000 daripadanya tinggal di kabupaten Tana Toraja (Tanah Toraja). Kebanyakan penduduknya beragama Kristian, dan yang lain beragama Islam atau mempunyai kepercayaan animisme tempatan yang dikenali sebagai aluk. Kerajaan Indonesia telah mengiktiraf kepercayaan animisme ini sebagai Aluk To Dolo.

Istilah Toraja adalah dari Bahasa Bugis to riaja. 'To' bermaksud orang dan 'riaja' bermaksud bukit. Maka Toraja bermaksud orang yang datang dari bukit. Ada juga versi lain bahwa kata Toraya berasal dari To = Tau (orang), Raya = dari kata Maraya (besar), ertinya orang orang besar, bangsawan. Lama-kelamaan sebutan tersebut menjadi Toraja. Kerajaanan kolonial Belanda menamakan rakyat Toraja pada tahun 1900.Orang Toraja terkenal dengan upacara pengebumian mereka yang rumit, tapak pengebumian yang diukir di tebing berbatu, rumah tradisional berbumbung puncak besar yang dikenali sebagai tongkonan dan ukiran kayu berwarna-warni. Upacara pengebumian Toraja adalah acara sosial yang penting, biasanya dihadiri oleh ratusan orang dan berlangsung selama beberapa hari.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Tana Toraja official website" (dalam bahasa Indonesian). Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-05-29. Dicapai pada 2006-10-04.CS1 maint: unrecognized language (link)