Orbit geosegerak

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Animasi yang menunjukkan satelit geosinkron yang mengorbit Bumi.

Orbit geosegerak (kadang-kadang disingkat GSO) ialah orbit sekitar Bumi bagi sesebuah satelit dengan tempoh orbit yang sepadan dengan putaran bumi pada paksinya, yang mengambil masa satu hari ikut bintang (kira-kira 23 jam, 56 minit, dan 4 saat). Penyegerakan putaran dan tempoh orbit bermakna bahawa, untuk seseorang pemerhati di permukaan Bumi, objek dalam orbit geosegerak kembali ke kedudukan yang sama di langit selepas tempoh satu hari ikut bintang. Sepanjang hari, kedudukan objek di langit mengesan laluan, biasanya dalam bentuk angka 8, yang ciri-cirinya tepat bergantung kepada kecenderungan dan kesipian orbit. Satelit biasanya dilancarkan di arah timur. Orbit geosegerak yang membulat berada 35,786 km (22,236 bt) di atas permukaan Bumi. Mereka yang berada lebih dekat dengan Bumi mengorbit lebih cepat daripada Bumi berputar, jadi dari Bumi, mereka kelihatan bergerak ke arah timur manakala mereka yang mengorbit melampaui jarak geosegerak kelihatan bergerak ke arah barat.

Kes-kes khas orbit geosinkron ialah orbit geopegun, yang merupakan orbit geosegerak yang membulat di satah khatulistiwa bumi (iaitu, di atas Khatulistiwa). Sesebuah satelit dalam orbit geopegun kelihatan pegun, selalunya pada titik yang sama di langit, bagi pemerhati ia berada di permukaan. Secara umum atau kurang tepat, istilah geosegerak boleh digunakan untuk membawa maksud geopegun.[1] Secara khusus, orbit bumi geosegerak (GEO) mungkin sinonim bagi orbit khatulistiwa geosegerak,[2] atau orbit Bumi geopegun.[3] Satelit komunikasi sering memberikan geopegun atau hampir dengan orbit geopegun supaya antena satelit yang berkomunikasi dengan mereka tidak perlu bergerak, tetapi dapat ditunjuk secara tetap di lokasi tetap di langit di mana satelit kelihatan.

Orbit separa segerak mempunyai tempoh orbit setengah hari ikut bintang (iaitu, 11 jam dan 58 minit). Relatif terhadap permukaan Bumi, ia mempunyai dua kali tempoh ini dan oleh itu muncul untuk mengelilingi Bumi sekali bagi setiap hari. Contoh-contohnya termasuklah orbit Molniya dan orbit-orbit satelit dalam Sistem Kedudukan Sejagat.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ C. D. Brown (1998), Spacecraft Mission Design, 2nd Edition, AIAA Education Series, p. 81
  2. ^ "Ariane 5 User's Manual Issue 5 Revision 1" (PDF). arianespace (dalam bahasa Inggeris). Julai 2011. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 4 Oktober 2013. Dicapai pada 28 Julai 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  3. ^ "What is orbit?". NASA. October 25, 2001. Dicapai pada 2013-03-10. Satellites that seem to be attached to some location on Earth are in Geosynchronous Earth Orbit (GEO)...Satellites headed for GEO first go to an elliptical orbit with an apogee about 23,000 miles. Firing the rocket engines at apogee then makes the orbit round. Geosynchronous orbits are also called geostationary.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]