Organisasi Hitam (Detektif Conan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Anggota Organisasi Hitam

Organisasi Hitam (黒 の 組織 Kuro no Soshiki) ialah sebuah organisasi misteri dalam siri anime Detektif Conan. Organisasi ini telah melakukan beberapa jenayah atas sebab-sebab tertentu yang terdiri daripada memeras ugut kepada rompakan dan pembunuhan. Ahli-ahli organisasi diberi kod nama berdasarkan minuman beralkohol. Ketua kepada Organisasi Hitam merupakan seorang yang misteri dan tidak pernah diketahui identiti sebenarnya. Dia hanya dikenali melalui teks pesanan. Nombor telefon ketua organisasi tersebut ialah lagu Tujuh kanak-kanak (七つ の 子 Nanatsu no Ko); Nombor # 969 # 6261.

Ahli-Ahli Aktif[sunting | sunting sumber]

Anokata

Nama Jepun : (あの方 That Person)
Ketua kepada Organisasi Hitam yang sangat misteri. Identiti sebenar dan jantinanya masih tidak diketahui. Namanya dalam bahasa Jepun (あの方 anokata) bermaksud orang itu.

Rum

Nama Jepun : (ラム Ramu)
Beliau ialah seorang pegawai berpangkat tinggi dalam Organisasi Hitam dan sangat rapat dengan Anokata. Beliau merupakan ahli organisasi yang kedua selepas Anokata. Identiti sebenar, jantina dan misi sebenarnya pada masa ini masih tidak diketahui. Beliau juga mempunyai salah satu matanya yang rosak yang mana mata itu telah digantikan dengan mata buatan manusia. Conan telah mengesyaki Kansuke Yamato dan Hyoue Kuroda sebagai Rum kerana mereka berdua menepati ciri-ciri ahli organisasi ini.
Gin

Gin

Nama Jepun : (ジン Jin)
Seorang pegawai berpangkat tinggi dalam Organisasi Hitam dan antagonis utama siri ini. Beliau ialah ahli organisasi yang memberi Shinichi Kudo racun percubaan APTX 4869 yang menukarkannya menjadi Conan Edogawa. Dia sering digabungkan dalam misi dengan Vodka. Dalam manga Inggeris, beliau mula diperkenalkan sebagai Melkior, tetapi kemudian kembali kepada Gin. Ini mungkin disebabkan oleh hakikat bahawa Conan sering diingatkan Pertubuhan oleh rujukan kepada alkohol.

Vodka

Nama Jepun : (ウォッカ Wokka)
Beliau ialah setiausaha dan pembantu Gin. Kedudukan rasminya ialah setiausaha Gin, jadi dia mengendalikan kebanyakan penyelidikan dan maklumat untuk kedua-dua lelaki itu, seperti menubuhkan mesyuarat (309-311), dan menyampaikan maklumat kepada ahli-ahli lain (54, 345).

Vermouth

Nama Jepun : (ベルモット Berumotto)
Beliau juga dikenali sebagai Sharon Vineyard (シャロン · ヴィン ヤード Sharon Binyaado) dan Chris Vineyard (クリス · ヴィン ヤード Kurisu Binyaado). Latar belakang vermouth adalah sangat misteri. Beliau berkawan dengan Yukiko Kudo kembali apabila mereka bertindak bersama-sama di bawah nama Sharon Vineyard, tetapi dia secara rahsia ahli Pertubuhan Hitam. Tidak diketahui dengan tepat berapa lama dia telah menjadi ahli, tetapi diketahui bahawa dia telah hidup secara rahsia sekurang-kurangnya dua kehidupan melalui seni samaran: bahawa dirinya dan anaknya sepatutnya, Chris Vineyard. Selepas kematian Sharon Vineyard, beliau kini tinggal sebagai "Chris" dan terus berkhidmat dalam Pertubuhan Hitam. Pada satu ketika, kira-kira dua puluh tahun yang lalu, dia membunuh ibu bapa seorang gadis kecil yang bakal menjadi ejen FBI iaitu Jodie Starling, salah satu musuhnya yang paling ketat. Beliau juga kelihatan menua atau telah bernyahusia dalam tempoh dua puluh tahun antara apabila dia membunuh ibu bapa Jodie dan penampilan sekarang. Dia tidak suka akan penyelidikan yang Ai dan ibu bapanya telah mellibatkan diri, menggelarnya "bodoh". Vermouth memasuki jalan cerita beberapa ketika selepas pelarian misteri Shiho Miyano/Sherry/Ai Haibara daripada Pertubuhan. Objektif utamanya adalah untuk mengesan dan menghapuskan 'pengkhianat', dan bagi maksud itu dia memegang identiti doktor Tomoaki Araide. Walaupun dia berjaya menemui perkembalian Shiho kepada kanak-kanak, dia tidak berjaya membunuh Haibara, kerana dia bertemu Conan Edogawa yang mampu untuk menemui dan menggagalkan rancangan beliau. Beliau juga menghadapi FBI semasa proses ini. Vermouth mempunyai kepentingan peribadi terhadap Conan, sentiasa memanggilnya "Peluru Perak". Kerana telah didedahkan bahawa beliau tahu mengenai Ai dan Kudo menjadi seorang kanak-kanak, beliau seolah-olah tahu kesan pengecutan dengan dadah APTX 4869, tetapi atas sebab-sebab yang beum dipastikan lagi, dia menyimpan pengetahuan rahsia ini daripada seluruh Pertubuhan.

Chianti

Nama Jepun : (キャンティ Kyanti)
Beliau ialah seorang penembak profesional yang bekerja di bawah Gin. Beliau mempunyai keperibadian yang berapi-api dan tidak sabar. Beliau sangat membenci Vermouth dan menyalahkannya atas kematian Calvados yang dilihat mempunyai hubungan sulit dengan beliau.

Korn

Nama Jepun : (コルン Korun)
Beliau ialah kawan baik kepada Chianti dan seorang penembak profesional yang bekerja di bawah Gin. Walaupun beliau seorang yang kurang penyabar daripada Chianti, dia sangat suka melakukan pembunuhan dan kecewa apabila tidak mendapat peluang untuk melakukan pembunuhan.


Ahli-Ahli yang Menyamar[sunting | sunting sumber]

Kir

Nama Jepun : (キール Kīru)
Beliau merupakan ahli Organisasi Hitam dan beroperasi di bawah nama samaran Rena Mizunashi (水無 怜奈 Mizunashi Rena), seorang wartawan TV. Nama sebenar beliau ialah Hidemi Hondou (本堂 瑛海 Hondō Hidemi). Seperti bapanya, beliau sebenarnya merupakan seorang Ejen CIA yang menyusup ke dalam Organisasi Hitam. Adiknya, Eisuke Hondou tidak sedar tentang perkara ini lantaran beliau berpura-pura tidak mengenali Eisuke selepas beliau pergi menyamar.

Bourbon

Nama Jepun : (バーボン Bābon)
Beliau dikenali sebagai Tooru Amuro (安室 透 Amuro Tōru). Nama sebenar beliau ialah Rei Furuya (降谷 零 Furuya Rei). Beliau menyamar sebagai detektif bersendirian yang pertama kali muncul menyamar sebagai pelayan di samping membantu pelanggan dengan kes. Beliau kini bekerja di Cafe Poirot, dan telah menjadi pembantu Kogoro. Misi beliau adalah untuk mencari maklumat tentang Conan, Kogoro dan Sherry. Beliau sedang memburu Sherry. Sebenarnya, beliau ialah seorang Ejen Polis Rahsia Jepun yang menyusup ke dalam Organisasi Hitam bertujuan untuk melemahkan organisasi ini.


Ahli-Ahli yang telah Mati[sunting | sunting sumber]

Tequila

Nama Jepun : (テキーラ Tekīra)
Beliau merupakan seorang ejen yang berada dalam pangkat yang sama dengan Vodka dan dilihat sering berunding dengan pengatur cara. Beliau ialah seorang lelaki gergasi yang bercakap dengan loghat Osaka. Dia tidak sengaja terbunuh dalam letupan di Episod 54 dan Manga Jilid 12.

Pisco

Nama Jepun : (ピスコ Pisuko)
Beliau ialah seorang ejen eksekutif yang sudah tua dan juga pengerusi sebuah syarikat kereta. Dia telah mati ditembak oleh Gin dalam Episode 178 selepas gambar beliau yang sedang melakukan pembunuhan ditangkap dalam kamera. Beliau telah mengetahui bahawa Haibara ialah Sherry, tetapi tidak sempat untuk memberitahu sesiapa sebelum dia ditembak oleh Gin.

Calvados

Nama Jepun : (カルバドス Karubadosu)
Beliau ialah seorang penembak profesional yang bekerja di bawah Vermouth. Beliau telah menembak dirinya sendiri selepas tewas di tangan Shuichi Akai dalam Episod 345.

Akemi Miyano

Nama Jepun : (宮野 明美 Miyano Akemi)
Beliau merupakan kakak kepada Shiho Miyano (Ai Haibara) dan teman wanita Shuichi Akai. Beliau ialah seorang ahli orgaisasi berpangkat rendah dan telah menyelesaikan rompakan bilion yen sebagai sebahagian daripada perjanjian untuk melepaskan dirinya dan adiknya daripada organisasi. Organisasi Hitam telah mengingkari perjanjian itu dan dia telah mati dibunuh oleh Gin dalam Episod 128 dan dalam Manga Jilid 2 .

Atsushi Miyano

Nama Jepun : (宮野 厚司 Miyano Atsushi)
Beliau merupakan ayah kepada Shiho Miyano (Ai Haibara) dan suami kepada Elena Miyano. Beliau telah mengetuai projek APTX 4869 sebelum Shiho Miyano mengambil alih. Beliau dan Elena meninggal dunia atas sebab-sebab tertentu yang mana Pisco memanggilnya sebagai 'kemalangan' semasa Shiho masih muda.

Elena Miyano

Nama Jepun : (宮野 エレーナ Miyano Erēna)
Beliau merupakan ibu kepada Shiho Miyano (Ai Haibara) dan isteri kepada Atsushi Miyano. Beliau berasal dari tanah Britain dan dikenali dalam organisasi sebagai "Hell's Angel" (Malaikat Neraka). Dia bekerja dalam projek APTX 4869 sebelum Shiho Miyano mengambil alih. Beliau dan Atsushi meninggal dunia atas sebab-sebab tertentu yang mana Pisco memanggilnya sebagai 'kemalangan' semasa Shiho masih muda. Beliau meninggalkan beberapa pita misteri untuk Shiho.

Rikumichi Kusuda

Nama Jepun : (楠田 陸道 Kusuda Rikumichi)
Beliau ialah seorang ejen yang dihantar ke Haido Central Hospital untuk mengetahui di mana Kir berada. Beliau membunuh diri apabila Shuichi Akai sedang menjejaki beliau. (Episod 498)

Ethan Hondou

Nama Jepun : (イーサン・本堂 Īsan Hondō)
Beliau ialah seorang ejen CIA yang menyusup ke dalam Organisasi Hitam. Beliau membunuh diri untuk melindungi anak perempuannya Hidemi Hondou daripada terbongkar sebagai ejen CIA.

Scotch

Nama Jepun : (スコッチ Sukotchi)
Beliau merupakan seorang ejen Polis Rahsia Jepun yang menyusup ke dalam Organisasi Hitam. Beliau telah terbunuh sebelum organisasi tersebut berjaya mendedahkan identiti sebenar beliau.


Bekas Ahli[sunting | sunting sumber]

Sherry (Shiho Miyano/Ai Haibara)

Nama Jepun : (シェリー Sherī)
Beliau ialah seorang ahli biokimia berpangkat tinggi yang bekerja dalam pembuatan APTX 4869. Beliau memboikot kerjanya selepas kakaknya telah dibunuh oleh Gin. Beliau melarikan diri setelah beliau mengambil APTX 4869 yang telah dibawa beliau bersamanya dan badan beliau mengecut kepada badan berumur 6 ~ 7 tahun. Beliau kini tinggal bersama Profesor Agasa dan sedang mengusahakan penawar kepada APTX 4869.

Rye (Shuichi Akai)

Nama Jepun : (ライ Rai)
Beliau ialah seorang ejen FBI yang menyusup ke dalam Organisasi Hitam. Rahsia beliau telah terbongkar dan beliau telah ditolak oleh organisasi tersebut. Kehebatannya telah membuatkan organisasi tersebut mengambil beliau sebagai ahlinya dan ini ialah salah satu muslihat daripada FBI sendiri.

Ki'ichiro Numabuchi

Nama Jepun : (沼淵 己一郎 Numabuchi Ki'ichirō)
Beliau merupakan seorang pembunuh bersiri yang pada asalnya telah dijadikan sebagai ujian subjek asal untuk APTX 4869 sebelum beliau melarikan diri. Kini beliau berada dalam tahanan kerana pembunuhan yang dilakukannya kebanyakannya disebabkan oleh perasaan takut akan Organisasi Hitam yang menghantar ejen untuk mencari beliau.


Struktur dan Bahagian dalam Organisasi Hitam[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak bahagian dalam Organisasi Hitam yang secara kasarnya dibahagikan kepada tiga kategori: Bahagian Dalaman (内部活動部隊), Bahagian Luaran (外部活動部隊), dan Pengawasan Umum (全体監視役). Bahagian Luaran terdiri daripada ejen yang dilihat sering berurusan dengan orang-orang di luar organisasi. Ejen bahagian dalaman yang terkenal memberi tumpuan kepada penyelidikan dan pembangunan dalaman. Pengawasan Umum mengambil peranan pengurusan dan penyelarasan. Bahagian-bahagian dalam organisasi adalah tidak berkaitan dengan kedudukan relatif dalam kalangan ahli organisasi. (Contohnya: Kedudukan Vermouth adalah lebih tinggi daripada kedudukan Vodka)


Ketua
Fail:BossC.jpg Anokata
Pengarah Kedua
Rum
Pengawasan Umum
Gin
Vodka
Bahagian Dalaman Bahagian Luaran Tidak Diketahui
Pembangunan Dadah Pembangunan Perisian Peninjauan Operasi-Operasi Pengumpulan Dana Tidak Diketahui
Pembunuhan Rompakan
Shiho Miyano (Sherry)
(melarikan diri)
Fail:Atsushi Miyano 60px.jpg Atsushi Miyano
(mati)
Fail:Elena Miyano 60px.jpg Elena Miyano
(mati)
Tequila
(mati)
Vermouth
Hidemi Hondou (Kir)[1]
Rei Furuya (Bourbon)
Fail:Rikumichi Kusuda 60px.jpg Rikumichi Kusuda
(mati)
Fail:Chianti 60px.jpg Chianti
Fail:Korn 60px.jpg Korn
Fail:Kichiro Numabuchi 60px.jpg Ki'ichiro Numabuchi
(ditangkap)
Fail:Calvados 60px.jpg Calvados
(mati)
Fail:Akemi Miyano 60px.jpg Akemi Miyano
(mati)
Fail:Pisco 60px.jpg Pisco
(mati)
Shuichi Akai (Rye)
(bekas ahli)
Fail:Ethan Hondou 60px.jpg Ethan Hondou
(mati)
Scotch
(mati)

Pangkat[sunting | sunting sumber]

Ejen Eksekutif[sunting | sunting sumber]

Ejen Eksekutif ialah ejen yang diberi nama kod dan berpangkat tinggi dalam Pertubuhan Hitam di bawah Ketua. Mereka boleh mengarah mana-mana ejen lain yang diberi nama kod dan mempunyai akses kepada maklumat lebih daripada ejen yang lebih rendah kedudukannya. Malah, dalam kalangan mereka, membunuh seorang ejen eksekutif tanpa arahan ekspres daripada ketua akan mengakibatkan kerugian yang amat besar.

  • RUM (Pengarah Kedua)
  • GIN
  • VERMOUTH (Kegemaran Ketua)
  • PISCO

Ejen yang diberi Nama Kod[sunting | sunting sumber]

Ejen yang cukup bagus lebih daripada pangkat dan anggota lain akan mendapat pengiktirafan dan diberi nama kod alkohol.

Bekerja di bawah Gin

  • VODKA (Vodka dan Tequila berada dalam pangkat yang sama)
  • TEQUILA (Tequila dan Vodka berada dalam pangkat yang sama)
  • CHIANTI
  • KORN
  • RYE (Beliau sepatutnya bekerja di bawah Gin tetapi beliau telah terbongkar sebagai Ejen FBI dan ditolak daripada organisasi sebelum beliau memulakan kerjanya)

Bekerja di bawah Vermouth

  • CALVADOS

Umum

  • SHERRY (Diketahui kedudukannya yang sangat tinggi tetapi tidak dinyatakan jika beliau ialah seorang ejen eksekutif)
  • KIR
  • BOURBON
  • SCOTCH

Ejen yang Tidak Mempunyai Nama Kod[sunting | sunting sumber]

  • Akemi Miyano
  • Ki'ichiro Numabuchi
  • Ethan Hondou
  • Rikumichi Kusuda

Tidak Diketahui Jika Diberi Nama Kod[sunting | sunting sumber]

  • Atsushi Miyano
  • Elena Miyano
  1. ^ Bahagian Kir dalam Organisasi Hitam tidak didedahkan, tetapi dia mungkin berada dalam bahagian Peninjauan kerana : .
    1 ) Kedudukan pembaca berita beliau ialah jenis pekerjaan orang yang berada dalam bahagian Peninjauan
    2 ) Beliau bertemu dengan Vermouth banyak kali manakala Vermouth menyamar sebagai Dr. Araide
    3 ) Beliau telah menemui misi Bourbon walaupun tidak mempunyai kepercayaan terhadapnya, dan bukan hanya ahli berpangkat tinggi seperti Gin tahu mengenainya. Jika Kir adalah sebahagian daripada peninjau, beliau akan lebih cenderung untuk tahu.