Orhan I

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Orhan)
   Orhan I
Sultan Empayar Uthmaniyyah
Tempoh pemerintahan1326–1362
TempohPenubuhan Empayar Uthmaniyyah
Nama penuhOrhan I
Didahului olehUthman I
Diikuti olehMurad I
Kerabat DirajaKerabat Osman
DinastiDinasti Uthmaniyyah
Kepercayaan agamaIslam

Orhan I (Uthmaniyyah: اورخان غازی, Turki: Orhan Gazi atau Orhan Bey) (1281 Sogut – March 1362 Bursa) merupakan putera Bey Uthman I. Orhan I telah menakluki Nikaia pada tahun 1331 dan Nicomedia tahun 1337 dan mendirikan ibu kota di Bursa. Ketika saat pemerintahannya, Sultan Orhan I telah merombak struktur pemerintahan, memodenkan pasukan ketenteraan negaranya, dan memperkenalkan mata wang baharu bagi negaranya.

Beliau telah menikahi Theodora, puteri dari Putera Byzantine John VI Cantacuzenus. Pada tahun 1346, Orhan secara terbuka telah mendukung John VI dalam usahanya menggulingkan Kaisar John V Palaeologus. Ketika John VI menjadi raja (1347-1354), beliau telah mengizinkan Orhan untuk menyerang semenanjung Gallipoli yang kemudiannya mandat pemerintahan telah diberikan kepada Kesultanan Uthmaniyah sebagai suatu simbol untuk membentuk benteng pertahanan pertama di Eropah.

Orhan telah meninggal dunia pada tahun 1360 dan mewariskan takhta kesultanannya yang berkembang pesat kepada puteranya Murad I.