Osman Abu Bakar

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Datuk Ustaz Haji Osman Abu Bakar adalah ahli politik UMNO dari Kampung Gajah, Perak. Beliau adalah bekas pengerusi Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM) . Beliau juga pernah menjadi Ketua Satu Persatuan Penulis Hilir Perak, menjadi wartawan , pejuang bahasa Melayu dan aktif di peringkat tempatan dan nasional.


Barisan Bertindak Perpaduan Melayu (BBPM) menyokong ISA demi mengekalkan keamanan dan kestabilan di negara ini.Sewaktu Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak baru memegang jawatan, seramai 13 tahanan ISA telah dibebaskan pada 3 april dan 13 yang lain dibebaskan pada 8 Mei 2009. Akhirnya ISA telah dibubarkan dan digantikan dengan akta yang lebih lunak [1].BBPM dikatakan mendapat sokongan daripada Gabungan Penulis Nasional (Gapena), Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS), Persatuan Kebajikan Islam dan Dakwah Islamiah Malaysia (Pekida) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) .[2]

Beliau adalah bekas pelajar Madrasah Idrisiah dan Sekalah Agama Al Yahyawiyah, Padang Rengas, Perak .

Beliau telah kembali ke rahmatullah pada jam 12.40 tengah malam , 25 Jun 2012 di Hospital Pantai Putri, Ipoh. Solat jenazah diadakan di Masjid Sultan Azlan Shah, Kampung Gajah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]