Otak tengah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Otak tengah
Rajah menunjukkan otak tengah (A) dan kawasan sekitarnya; pandangan sagittal satu Hemisfera serebelum. B: Pons. C: Medula. D: Saraf tunjang. E: Ventrikel keempat. F: Arbor vitae. G: Flocculus. H: Tonsil. I: Lobus anterior. J: Lobus posterior. K: Kolikuli bawah. L: Kolikuli atas.
Pandangan bawah otak tengah dibulatkan biru.
Butiran
Sebahagian daripadaBatang otak
Pengenalpastian
nama bahasa LatinMesensefalon
MeSHD008636
NeuroNames462
NeuroLex IDbirnlex_1667
TAA14.1.03.005
FMAFMA:61993
Istilah anatomi neuroanatomi

Otak tengah atau mesensefalon adalah bahagian yang paling ke hadapan batang otak dan dikaitkan dengan penglihatan, pendengaran, kawalan motor, tidur dan terjaga, rangsangan (kepekaan), dan regulasi suhu.[1] Nama itu berasal dari mesos Yunani, "tengah", dan enkephalos, "otak"[2])

Struktur[sunting | sunting sumber]

Brainstem (pandangan dorsal).
A: Talamus B: Otak tengah C: Pons D: Medula oblongata 7 dan 8 adalah kolikuli.

Kawasan utama otak tengah adalah tektum, akueduktus serebrum, tegmentum, dan pedunkel serebrum. Rostral otak tengah bersebelahan dengan diensefalon ( talamus, hipotalamus, dan lain-lain), sementara secara umum ia bersebelahan dengan otak belakang (pons, medula dan serebelum).[3]

Pembahagian otak tengah biasanya dilakukan secara aksial, di salah satu daripada dua peringkat - iaitu kolikuli atas, atau kolikuli bawah. Satu teknik yang biasa untuk mengingati struktur otak tengah melibatkan penampilan visual ini (terutamanya pada kedudukan kolikuli atas) sebagai muka terbalik beruang, dengan pedunkel serebrum yang membentuk telinga, akueduktus serebrum mulut, dan tektum dagu; ciri-ciri menonjol dari tegmentum membentuk mata dan bayang-bayang arca tertentu muka.

Tektum[sunting | sunting sumber]

Sambungan utama tektum

Tektum (Latin bermaksud bumbung) adalah bahagian belakang otak tengah. Kedudukan tektum adalah berbeza dengan tegmentum, yang merujuk kepada rantau di hadapan sistem ventrikel, atau lantai otak tengah.

Ia terlibat dalam refleks tertentu sebagai tindak balas kepada rangsangan visual atau auditori. Saluran retikulospinal, yang menimbulkan beberapa kawalan ke atas kepekaan, mengambil input dari tektum,[4] dan dihantar secara rostral dan kaudal daripadanya.

Quadrigemina corpora adalah empat gumpalan, disebut kolikuli, dalam bentuk dua pasang - atas dan sepasang bawah, di permukaan tektum. Kolikuli atas memproses beberapa maklumat visual, membantu penguraian beberapa gentian saraf optik (beberapa serat kekal ipsilateral), dan terlibat dengan pergerakan mata sakadik. Saluran tektospinal menghubungkan kolikuli atas ke saraf serviks leher, dan menyelaraskan pergerakan kepala dan mata. Setiap kolikuli atas juga menghantar maklumat ke nukleus genikulata yang bersambung secara langsung. Struktur homolog ke kolikuli atas dalam vertebrata bukan mamalia termasuk ikan dan amfibia, dipanggil tektum optik; dalam haiwan itu, tektum optik mengintegrasikan maklumat deria dari mata dan refleks auditori tertentu.[5][6]

Kolikuli bawah - terletak tepat di atas saraf troklear - memproses maklumat pendengaran tertentu. Setiap kolikuli bawah menghantar maklumat kepada nukleus genikulata medial yang sepadan dan ia bersambung secara langsung.

Akueduktus serebrum[sunting | sunting sumber]

Anatomi sistem ventrikular menunjukkan saluran pernafasan serebrum, betul betul pusat.

Akueduktus serebrum adalah bahagian sistem ventrikel yang menghubungkan ventrikel ketiga (secara rostral) dengan ventrikel keempat (secara kasar); oleh itu ia bertanggungjawab untuk meneruskan peredaran cecair serebrospinal. Akueduktus serebrum adalah saluran sempit yang terletak di antara tektum dan tegmentum, dan dikelilingi oleh periakueductus kelabu, [7] yang mempunyai peranan dalam analgesia, kekeliruan, dan ikatan. Nukleus dorsal rafe (yang mengeluarkan serotonin sebagai tindak balas kepada aktiviti saraf tertentu) terletak di bahagian depan periakueduktus kelabu, pada kedudukan kolikuli bawah.

Nukleus bagi dua pasang saraf tengkorak juga terletak di bahagian depan periakueduktus kelabu - sepasang nukleus okulomator (yang mengendalikan kelopak mata, dan kebanyakan pergerakan mata) terletak pada kedudukan kolikuli atas, [8] sementara pasangan nukleus troklear (yang membantu penglihatan fokus pada objek yang lebih proksimal) terletak secara kaudal padanya, pada kedudukan kolikuli bawah, secara langsung dengan lateral pada nukleus dorsal rafe.[7] Saraf okulomotor muncul dari nukleus dengan melintasi lebar ventral tegmentum, manakala saraf troklear muncul melalui tektum, tepat di bawah kolikuli bawah itu sendiri; troklear adalah satu-satunya saraf kranial yang keluar dari batang otak secara dorsal. Nukleus Edinger-Westphal (yang mengawal bentuk lensa dan saiz anak mata) terletak di antara nukleus okulomotor dan saluran pernafasan serebrum.

Tegmentum[sunting | sunting sumber]

Keratan rentas otak tengah di kedudukan kolikuli atas
Keratan rentas otak tengah di kedudukan kolikuli bawah.

Tegmentum otak tengah adalah bahagian ventral tengah ke akueduktus serebrum, dan jauh lebih besar daripada tektum. Ia berkomunikasi dengan serebelum oleh pedunkel cerebelum atas, yang masuk pada hujung kaudal, secara medial. Di sebelah ventral; pedunkel serebelum adalah terpisah pada kedudukan kolikuli bawah, dan ia dekusat, tetapi boleh menyurai lebih rostral.[7] Antara pedunkel ini, di bahagian ventral, adalah nukleus rafe median, yang terlibat dalam penyatuan memori.

Sebahagian besar tegmentum mengandungi rangkaian neuron sinaptik kompleks, terutama terlibat dalam homeostasis dan tindakan refleks. Ia termasuk bahagian-bahagian pembentukan retikular. Sebilangan saluran saraf yang berbeza di antara bahagian otak yang lain melaluinya. Lemniscus medial - riben gentian sempit - melepasi melalui kedudukan paksi relatif yang tetap; pada kedudukan kolikuli bawah ia adalah berhampiran tepi sisi, di sebelah ventral, dan mengekalkan kedudukan yang sama secara rostral (kerana pelebaran tegmentum ke arah akhir rostral, kedudukan dapat muncul lebih medial). Saluran spinotalamik - satu lagi serat sperti riben - terletak di pinggir sisi tegmentum; pada kedudukan kolikuli bawah ia secara serta-merta dorsal ke lemiscus medial, tetapi disebabkan pelebaran rostral tegmentum, ia lateral pada lemiskus medial di kedudukan kolikuli atas.

Sepasang kawasan bulat yang menonjol, kemerahan, - nukleus merah (yang mempunyai peranan dalam koordinasi motor) - terletak di bahagian rostrum otak tengah, agak jauh, pada kedudukan kolukuli atas.[7] Saluran rubrospinal muncul dari nukleus merah dan turun secara mendadak, terutamanya menuju ke serviks bahagian tulang belakang, untuk mengimplementasikan keputusan nukleus merah. Kawasan di antara nukleus merah, di bahagian ventral yang dikenali sebagai kawasan tegmental ventral adalah tempat penghasilan dopamina terbesar di otak, dan terlibat dalam sistem ganjaran saraf. Kawasan tegmental ventral adalah bersentuhan dengan bahagian-bahagian otak depan- badan-badan mamalia (dari telensefalon) dan hipotalamus (daripada diensefalon).

Pedunkel serebrum[sunting | sunting sumber]

Anatomi otak: otak depan, otak tengah dan otak belakang.

Setiap pedunkel serebrum membentuk lobus secara ventral dari tegmentum, di kedua-dua sisi garis tengah. Di luar otak tengah, di antara lobus, adalah fossa interpedunkel, yang merupakan sisterna yang penuh dengan cecair serebrospinal[perlu rujukan] .

Majoriti setiap lobus merupakan serpihan serebrum. Krura serebrum adalah saluran utama yang turun dari talamus ke bahagian kaudal sistem saraf pusat; Bahagian ventral tengah dan medial mengandungi kortikobulbar dan saluran kortikospinal, sementara selebihnya setiap krus terutamanya mengandungi saluran yang menyambungkan korteks ke pon. Teks lama merujuk kepada serebrum krus sebagai pedunkel serebrum; Walau bagaimanapun, istilah terakhir sebenarnya merangkumi semua gentian yang berkomunikasi dengan serebrum (biasanya melalui diencefalon), dan dengan itu akan memasukkan banyak tegmentum juga. Selebihnya pedunkel krus - kawasan kecil di sekitar saluran kortikal utama - mengandungi saluran dari kapsul dalaman.

Bahagian lobus yang berkaitan dengan tegmentum, kecuali bahagian yang paling panjang, dikuasai oleh jalur yang hitam - substantia nigra (harfiahnya ialah bahan hitam )[7] - yang merupakan satu-satunya bahagian sistem basal ganglia di luar otak depan. Ia secara amnya lebih luas pada akhir rostral. Dalam basal ganglia, substantia nigra terlibat untuk perancangan motor, pembelajaran, ketagihan, dan fungsi lain. Terdapat dua kawasan di dalam substantia nigra - satu di mana neuron padat (paduan compacta) dan satu di mana mereka tidak (pars reticulata), yang berperanan berbeza antara satu sama lain dalam sistem basal ganglia. Substantia nigra mempunyai pengeluaran melanin yang sangat tinggi (iaitu warna), dopamina, dan noradrenalin; kehilangan neuron penghasil dopamina di kawasan ini menyumbang kepada perkembangan penyakit Parkinson.[9]

Perkembangan[sunting | sunting sumber]

Mesensefalon embrio manusia

Semasa perkembangan embrio, otak tengah (juga dikenali sebagai mesensefalon) timbul dari vesikel kedua tiub saraf, manakala bahagian dalam tiub ini menjadi akueduktus serebrum. Tidak seperti dua vesikel lain - otak depan dan otak belakang - otak tengah tidak mengembangkan subbahagian selanjutnya untuk sisa perkembangan saraf. Ia tidak berpecah kepada kawasan otak yang lain. manakala otak depan, misalnya, membahagi ke telencefalon dan diencefalon.[10]

Sepanjang pembangunan embrionik, sel-sel di kalangan otak tengah terus berlipat ganda; ini berlaku secara mendadak dengan lebih besar kepada yang memanjang daripada yang secara dorsal. Perkembangan luar memampatkan akueduktus serebrum yang masih terbentuk, yang dapat mengakibatkan halangan separa atau sepenuhnya, yang membawa kepada hidrosefalus kongenital.[11] Tektum berasal dari perkembangan embrio dari plat ala tiub saraf.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

Mesensefalon dianggap sebahagian daripada sistem otak. Substantia nigra dikaitkan rapat dengan laluan sistem motor basal ganglia. Mesensefalon manusia berasal dari archipallian, ertinya seni bina umum dikongsi dengan vertebrata yang paling kuno. Dopamina yang dihasilkan di kawasan substantia nigra dan ventral tegmental memainkan peranan dalam pergerakan, pergerakan pergerakan, pengujaan, motivasi dan habituasi spesies dari manusia ke haiwan yang paling asas seperti serangga. Tikus rumah makmal dari garis yang telah dibiakkan secara selektif mempunyai itak tengah yang besar.[12] Otak tengah membantu menyampaikan maklumat untuk penglihatan dan pendengaran.

Istilah berkaitan[sunting | sunting sumber]

Istilah "plat tektal" atau "plat segiempat" digunakan untuk menggambarkan persimpangan jirim kelabu dan putih dalam embrio. ancil-453 di NeuroNames.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Breedlove, Watson, & Rosenzweig. Biological Psychology, 6th Edition, 2010, pp. 45-46
  2. ^ Mosby's Medical, Nursing & Allied Health Dictionary,≈ Fourth Edition, Mosby-Year Book 1994, p. 981
  3. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-04-27. Dicapai pada 2011-03-05.CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. ^ Kandel, Eric (2000). Principles of Neural Science. McGraw-Hill. m/s. 669. ISBN 0-8385-7701-6.
  5. ^ Collins Dictionary of Biology, 3rd ed. © W. G. Hale, V. A. Saunders, J. P. Margham 2005
  6. ^ Ferrier, David (1886). "Functions of the optic lobes or corpora quadrigemina": 149–173. doi:10.1037/12789-005. Cite journal requires |journal= (bantuan)
  7. ^ a b c d e Martin. Neuroanatomy Text and Atlas, Second edition. 1996, pp. 522-525.
  8. ^ Haines, Duane E. (2012). Neuroanatomy : an atlas of structures, sections, and systems (ed. 8th). Philadelphia: Wolters Kluwer/ Lippincott Williams & Wilkins Health. m/s. 42. ISBN 978-1-60547-653-7.
  9. ^ Damier, P.; Hirsch, E. C.; Agid, Y.; Graybiel, A. M. (1999-08-01). "The substantia nigra of the human brainII. Patterns of loss of dopamine-containing neurons in Parkinson's disease". Brain. 122 (8): 1437–1448. doi:10.1093/brain/122.8.1437. ISSN 0006-8950. PMID 10430830.
  10. ^ Martin. Neuroanatomy Text and Atlas, Second Edition, 1996, pp. 35-36.
  11. ^ "Hydrocephalus Fact Sheet". National Institute of Neurological Disorders and Stroke. February 2008. Dicapai pada 2011-03-23.
  12. ^ Kolb, E. M.; Rezende, E. L.; Holness, L.; Radtke, A.; Lee, S. K.; Obenaus, A.; Garland (2013). "Mice selectively bred for high voluntary wheel running have larger midbrains: support for the mosaic model of brain evolution". Journal of Experimental Biology. 216: 515–523. doi:10.1242/jeb.076000. PMID 23325861.