La Première

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Outre-Mer 1ère)

La Première ialah rangkaian radio dan stesen televisyen Perancis yang mengendalikan jabatan di luar negara dan wilayah Perancis di seluruh dunia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Perkhidmatan ini ditubuhkan pada tahun 1954 sebagai Radiodiffusion de la France Outre-Mer (RFOM). Kemudian bertukar nama selepas setahun sebagai Société de radiodiffusion de la France d'outre-mer (SORAFOM). Organisasi ini digantikan tahun 1964, selepas penubuhan Office de Radiodiffusion Télévision Française, oleh Office de coopération radiophonique (OCORA).

Pada Ogos 1974, OCORA menjadi sebahagian dari FR3: rangkaian televisyen serantau di daratan Prancis. Operasi seberang laut FR3 dikenali sebagai FR3 DOM-TOM dan, tidak seperti pengaturan di Perancis metropolitan, menjalankan televisyen dan radio.

Pada Disember 1982, operasi siaran seberang laut Perancis dicabut dari FR3 dan diberikan kepada organisasi kini, Société de Radiodiffusion et de télévision Française pour l'Outre-mer (RFO).

Pada Julai 2004 Réseau France Outre-mer (RFO) disatukan kembali dengan penyiar umum daratan Perancis ketika bergabung dalam rangkaian France Télévisions.

Pada 30 November 2010 Réseau France Outre-mer telah dinamakan Réseau Outre-Mer 1ère.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]