Overclocked: A History of Violence

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
PembangunHouse of Tales
PenerbitLighthouse Interactive
PerekaMichael van Zyl
PenulisMartin Ganteföhr
PlatformMicrosoft Windows
Pelepasan21 April 2008
GenrePengembaraan
ModPemain tunggal

Overclocked: A History of Violence ialah permainan pengembaraan debaran psikologi yang dibangunkan oleh House of Tales dan diterbitkan oleh Lighthouse Interactive. Ia dikeluarkan pada 21 April 2008 untuk runcit dan muat turun secara terus.

Cerita[sunting | sunting sumber]

Permainan ini, secara tematik mengenai kesan dan selepas kesan daripada tindakan ganas, adalah mengenai pakar psikiatri Tentera AS, David McNamara yang merawat beberapa pesakit remaja yang mengalami kerosakan mental, semasa ribut petir yang ganas melanda di Bandar New York.

Plot[sunting | sunting sumber]

Permainan bermula apabila lima remaja amnesik berumur lingkungan 18-20 tahun tiba-tiba muncul dengan senjata di tengah-tengah Bandar New York. Pakar psikiatri David McNamara dari Washington D.C. dihantar untuk memeriksa kes itu berkat kerja beliau sebelum ini dalam Tentera AS menangani gangguan tekanan pascatrauma. Sejak awal lagi, kes itu kelihatan ganjil. Pada hari pertama, David mendapati bahawa kelima-lima pesakit mempunyai asal usul yang sama, dan mereka melarikan diri daripada orang yang tidak dikenali yang sama dari sebuah pulau tentera terpencil. Apabila sejarahnya terbongkar, David, menggunakan PDA sebagai perakam pita, menelusuri fikiran remaja itu, menyatukan sejarah mereka, sambil pada masa yang sama menangani hal perceraiannya yang berterusan. David sendiri mempunyai isu serius tentang pengurusan kemarahan, yang menjadi penyebab kepada keruntuhan hubungannya bersama isteri pada dahulu.

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

House of Tales ialah studio pembangunan permainan Jerman yang diasaskan oleh Martin Ganteföhr dan Tobias Schachte. Ganteföhr berkhidmat sebagai penulis dan pengarah kreatif untuk permainan itu. Dalam temu bual pada 2008, beliau menyatakan alasannya memilih topik yang begitu panas (keganasan / psikologi agresif) sebagai tema permainan: "Saya memilih topik itu kerana ia menarik minat saya, dan sekurang-kurangnya sama berbaloi untuk mendedikasikan permainan kepada sebagai Perang di Marikh. Anda lihat, membuat permainan adalah proses yang sangat peribadi bagi saya. Saya mempunyai banyak soalan tentang kehidupan, dan selagi seseorang mahu mendengar, saya akan cuba menyampaikan fikiran dan perasaan saya dalam permainan saya."

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Domestik (Jerman)[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
PC Games
4Players
PC Action

Antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
GameRankings72.00%
Metacritic70/100
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
GameSpot7.5 dari 10
GameZone6.0 dari 10
IGN7.0 dari 10
PC Gamer US48 dari 100

Overclocked menerima ulasan bercampur daripada penerbitan berbahasa Inggeris. Brett Todd dalam ulasannya berskala 7.5/10 untuk GameSpot menulis dengan baik berkenaan permainan itu "cerita yang mendalam dan menarik dengan watak dan dialog yang seperti hidup" tetapi menyatakan tentang nada ceritanya yang nihilistik.[4] Tinjauan berskala 7/10 IGN turut menyatakan "tema utama yang menghantui... dan kesuraman New York yang hujan [yang] menambahkan lapisan kebimbangan yang sesuai kepada pengalaman."[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Weiß, Thomas (November 2007). "Eine Geschichte über Gewalt". PC Games (dalam bahasa Jerman): 114, 115.
  2. ^ Naser, Bodo (18 Oktober 2007). "Overclocked". 4Players (dalam bahasa Jerman). Diarkibkan daripada yang asal pada 20 Oktober 2007.
  3. ^ Blumenthal, Dennis (November 2004). "Test; Overclocked". PC Action (dalam bahasa Jerman): 103.
  4. ^ Brett Todd. "GameSpot Overclocked review". GameSpot (dalam bahasa Inggeris).
  5. ^ Emily Balistrieri. "IGN Overclocked review". IGN (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 14 April 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]