Suruhanjaya Telekomunikasi Luar Negara

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Suruhanjaya Telekomunikasi Luar Negara
Overseas Telecommunications Commission
Jenis/bentuk sahPerusahaan Milik Negara
IndustriTelekomunikasi
Ditubuhkan1944; 80 tahun yang lalu (1944)
Dibubarkan1 Februari 1992; 32 tahun yang lalu (1992-02-01)
NasibBergabung dengan Perbadanan Telekomunikasi Australia
Kawasan perkhidmatanAustralia
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Parabola OTC di Ceduna, Australia Selatan.

Suruhanjaya Telekomunikasi Luar Negara (bahasa Inggeris: Overseas Telecommunications Commission (OTC)) ditubuhkan oleh Australia pada bulan Ogos 1946. Ia mewarisi kemudahan dan sumber dari Amalgamated Wireless Australasia Limited (AWA) dan Cable & Wireless, dan ditanggung oleh tanggungjawab untuk semua perkhidmatan telekomunikasi antarabangsa ke , melalui dan luar Australia. Sebenarnya, semua telekomunikasi luar negara dinasionalisasi. Australia mengadopsi dasar Komanwel yang telah diadopsi persidangan Komanwel pada tahun 1945. Matlamat utamanya adalah untuk mengakhiri tiruan lalu lintas ke kabel atau tanpa wayar bergantung pada keuntungan kewangan swasta.[1]

Pada 1 Februari 1992 ia digabungkan dengan syarikat penerbangan telekomunikasi domestik Australia, Australian Telecommunications Corporation Limited ("Telecom") untuk mewujudkan Australian and Overseas Telecommunications Corporation Limited (AOTC). Organisasi baru ini menjalani tinjauan identiti korporat dan kemudian dinamakan semula Telstra Corporation Limited ("Telstra").

Ketika pertama kali ditubuhkan pada tahun 1946, OTC mewarisi kemudahan yang telah habis semasa Perang Dunia II, dan menghadapi kenaikan kos dan keuntungan yang turun. Dari awal yang sukar ini, organisasi ini berkembang selama bertahun-tahun untuk mendapatkan kedudukan dunia di pentas telekomunikasi antarabangsa.

Sepanjang perkembangan pesat dalam jaringan kabel bawah laut, sistem satelit global dan teknologi digital yang berkembang pesat, OTC terus mengawasi perkhidmatannya untuk memastikan kualiti yang berterusan. Ia juga mempertahankan dan mengembangkan hubungannya dengan perkhidmatan maritim, salah satu senjata awal rangkaian telekomunikasi antarabangsa Australia.

Garis Masa OTC 1946 hingga 1992[sunting | sunting sumber]

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Ketika pertama kali ditubuhkan oleh Undang-Undang Parlimen pada tahun 1946, syarikat penerbangan telekomunikasi antarabangsa Australia - OTC - mewarisi kemudahan yang telah habis semasa Perang Dunia II, dan menghadapi kenaikan kos dan penurunan keuntungan. Dari awal yang sukar ini, organisasi ini berkembang selama bertahun-tahun untuk mendapatkan kedudukan dunia di pentas telekomunikasi antarabangsa.

Sejarah OTC menunjukkan bagaimana, dengan penyusunan semula dalaman, meningkatkan imej awamnya, membuat pelaburan jangka panjang dalam teknologi dan rangkaian, dan menjadi pemain utama dalam usaha koperasi antarabangsa, ia memainkan peranan penting dalam penyediaan komunikasi antarabangsa Australia.

Sepanjang perkembangan pesat dalam jaringan kabel bawah laut, sistem satelit global dan teknologi digital yang berkembang pesat, OTC terus mengawasi perkhidmatannya untuk memastikan kualiti yang berterusan. Ia juga mempertahankan dan mengembangkan hubungannya dengan perkhidmatan maritim, salah satu senjata awal rangkaian telekomunikasi antarabangsa Australia.

1940an[sunting | sunting sumber]

1946

7 Ogos: OTC ditubuhkan oleh Akta Telekomunikasi Luar Negara, 1946.

23 Ogos: Suruhanjaya Pertama dilantik - James Malone dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya.

1 Oktober: OTC dan AWA Ltd menandatangani Perjanjian Caretaker dan Pengurusan di mana AWA terus mengawal dan mengendalikan perkhidmatan radio sehingga pada waktu Suruhanjaya mempunyai sumber untuk mengambil alih kawalan sepenuhnya.

19 Oktober: JES Stevens dilantik sebagai Pengurus Besar OTC pertama.

1947

1 Februari: OTC mengambil alih kawalan penuh perkhidmatan radio dari AWA Ltd.

28 Mei: Percubaan peralatan teletype 5 unit dijalankan di Sydney-San Francisco RCA Multiplex.

Jun: Ujian dilakukan dengan RMS Orlon sebagai sebahagian daripada siri eksperimen pengembangan litar untuk menangani lalu lintas radio radio dengan kapal kecil di perairan tempatan, dan kapal luar negeri yang meninggalkan / memasuki pelabuhan Australia.

1 Julai: Perjanjian Pengurusan Interim yang ditandatangani oleh OTC dan Cable and Wireless Ltd. OTC mengambil alih kawalan pengurusan rangkaian kabel antarabangsa Australia tetapi aset tetap dimiliki oleh Cable and Wireless Ltd.

7 Julai: Stesen penerimaan Bassendean, Australia Barat, ditutup.

1 September: Pantai baru diletakkan untuk Pacific Cable di Pulau Fanning.

November: Beam Messenger Service dihentikan.

20 November: Direct Melbourne-Wellington, New Zealand, perkhidmatan gram gambar dibuka.

1948 '

25 Januari: Hujung Minggu Wagga Pertama (karnival sukan kakitangan tahunan OTC).

April: Laporan Tahunan pertama OTC dibentangkan di Parlimen.

11 Mei: Mesyuarat Kesatuan Telekomunikasi Antarabangsa Pertama sejak Perang Dunia II bermula di Brussels.

12 Julai: Kerja dimulakan di bangunan stesen baru untuk Darwin Radio.

1949[sunting | sunting sumber]

15 Januari: Stesen kabel Adelaide ditutup.

11 April: Pengaturan selesai untuk mewujudkan perkhidmatan radio radio antara kapal Australia dan HMA di laut.

1 Mei: Aset Cable & Wireless Ltd yang dibeli oleh Suruhanjaya.

2 Mei: Perkhidmatan aerogram bermula antara stesen radio pantai Australia dan penerbangan Qantas dan BOAC di laluan Sydney-UK.

19 Mei: Persidangan Telegraf dan Telefon Antarabangsa (CCITT) bermula di Paris untuk menyemak semula perjanjian telegraf antarabangsa.

31 Mei: Lembaga Telekomunikasi Komanwel dibentuk.

14 Disember: Pesta Krismas kakitangan pertama OTC diadakan di Sydney Harbour.

1950-an[sunting | sunting sumber]

1950

1 Februari: Kadar tetap diperkenalkan untuk lalu lintas ke zon asing utama dari Australia. Harga komersil ke kebanyakan destinasi asing juga dipinda. Semua kadar meningkat sebanyak 3d setiap perkataan.

1 April: Pemilikan dan kawalan aset Cable and Wireless Ltd di Australia diserahkan kepada OTC. Semua kakitangan kecuali yang diupah secara tempatan di Pulau Fanning dan Suva menjadi anggota OTC.

5 Mei: Ganger tiba di Pulau Willis untuk mengubah semula stesen radio.

8 Jun: Stesen pemancar baru dibuka di Port Moresby.

15 Jun: Stesen Radio Old Darwin ditutup. Stesen baru di Parap dibuka.

5 Julai: Penyatuan kategori telegram di seluruh dunia menjadi berkesan.

30 Ogos: Jabatan PMG meluaskan perkhidmatan gram gambar ke semua ibu kota Australia, dihantar melalui pejabat Melbourne OTC.

3 November: JL Mulholland dilantik sebagai Pengurus Besar OTC. Logo OTC baru bersumber dari Radio Hobbies Magazine.

1951

Mac: Pemasangan peralatan fototelegram baru selesai di pejabat Melbourne.

30 Jun: Buku tarif OTC disemak semula untuk memasukkan pengezonan tarif ke negara-negara tertentu, penyatuan tarif dan penghapusan tarif Kerajaan ke negara-negara tertentu.

1 September: Mesyuarat Agung Tahunan Pertama yang diadakan di Kelab Sukan dan Sosial Staf Pejabat Sydney.

1 Oktober: Perkhidmatan Telegram Surat Kapal dibuka untuk semua kelas kapal.

1952

26 Mac: Litar Sydney-San Francisco ditukar kepada kod 5 unit.

15 April: Trafik telegraf Sydney-London dipindahkan ke Electra House, Sydney. Semua trafik London-Sydney dikendalikan tanpa relay pita di Melbourne.

9 Jun: Pemindahan operasi radio pesisir dari Applecross ke Bassendean. Applecross menjadi kawalan jauh.

20 Oktober: Electra House menjadi pusat operasi tunggal di Sydney.

1953

1 Jun: Kos semua kadar telegraf dari Australia (tidak termasuk pesanan segera dan mesej akhbar ke AS) dikurangkan satu pertiga.

2 Jun: Saluran radio dan saluran kabel disusun semula untuk memenuhi lalu lintas yang padat semasa pertabalan Ratu Elizabeth II. Dua saluran fototelegram tambahan dibuka. Radio Bassendean dilengkapi dengan peralatan fototelegram.

8 Ogos: Kemudahan bengkel pusat OTC dipindahkan dari Pennant Hills ke Marrickville.

November: Operasi telegraf pusat Sydney berpindah ke Spring Street.

6 Disember: Bahagian faksimili Melbourne menerima gambar pertama untuk penerbitan dari kapal di laut (kapal layar kerajaan Gothic dalam perjalanan ke Fiji). 15 Disember: Pemancar pertama di Doonside mula digunakan.

1954

Januari: Pejabat penerimaan OTC di Perth ditutup. 2 April: Stesen pemancar Doonside ditutup dan semua perkhidmatan dialihkan ke Fiskville dan Pennant Hills.

23 Ogos: SF Kellock melantik Ketua Pesuruhjaya OTC yang baru.

1955

16 Januari: Stesen Radio Cooktown ditutup.

28 Februari: Pejabat penerimaan Adelaide ditutup.

9 Julai: Bringelly memulakan pemantauan Perkhidmatan Pulau. Pemindahan bermula dari saluran radiotelegraf dari La Perouse ke Bringelly.

10 Oktober: Stesen radio Bringelly HF dibuka secara rasmi.

1956

19 April: Trevor A Housley dilantik sebagai Pengurus Besar OTC.

27 April: Aktiviti suar suria yang teruk mengganggu perkhidmatan radiotelegraf OTC.

17 Ogos: Qantas memajak rangkaian teletype radio dua hala ke Singapura.

25 September: Kabel telefon paksi trans-Atlantik pertama, TAT-1 mula digunakan.

Disember: Semasa Sukan Olimpik Melbourne, jumlah lalu lintas telah dihantar melalui saluran telekomunikasi antarabangsa Australia. 9,408,254 perkataan dihantar lebih dari 22 saluran yang disewa yang beroperasi selama kira-kira 5465 jam. 6730 panggilan radio radio dikendalikan dan 2296 fototelegram telah dikirim. 285 jam siaran radio dihantar melalui saluran R / T.

1957

OTC menggunakan logo baru. 28 Februari: Stesen pemancar Doonside dibuka secara rasmi.

5 Oktober: Stesen Bringelly, Rockbank dan Bassendean mula memantau transmisi dari satelit buatan manusia pertama di dunia, Sputnik 1, yang dilancarkan oleh USSR.

28 Oktober: Penempatan telegram antarabangsa melalui rangkaian teleks antarabangsa mula beroperasi - dikenali sebagai 'perkhidmatan printergram'.

1958

OTC mengemas kini logo. 31 Januari: AS berjaya melancarkan satelit pertamanya - Explorer 1.

17 Mac: Perkhidmatan telefon radio langsung dibuka antara Australia dan Jepun.

November: Upacara pembukaan rasmi mengumumkan perkhidmatan teleks antarabangsa baru ke Jepun, Amerika Syarikat, UK dan Kanada.

Disember: AS melancarkan satelit repeater tertunda pertama: 'Score'.

1959[sunting | sunting sumber]

20 April: Cairn peringatan yang meraikan pendaratan kabel telegraf dasar laut Java-Darwin yang dilancarkan di Darwin.

28 September: Persidangan Kabel Pasifik yang dianjurkan oleh OTC di Sydney dibuka secara rasmi oleh Perdana Menteri ketika itu, Robert Menzies. Pada pertemuan ini, rancangan dibuat untuk pembinaan kabel telepon selam transpacific baru yang dikenal sebagai Commonwealth Pacific Cable System (COMPAC).

1960-an[sunting | sunting sumber]

1960

4 Februari: Pejabat Melbourne baru OTC di Lonsdale Street dibuka secara rasmi.

21 April: Mesyuarat pertama Jawatankuasa Pengurusan Kabel Pasifik bermula di London.

22 Ogos: Majlis diadakan di Paddington untuk menandakan bermulanya kerja di terminal antarabangsa baru OTC.

23 Ogos: MRC Stradwick dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

31 Ogos: Perkhidmatan teleks langsung Australia-New Zealand dibuka.

14 November: Pemancar No 1 Bersejarah di Fiskville ditutup.

15 November: Litar frekuensi radio dan jenis radio dibuka antara Sydney dan Honolulu sebagai sebahagian daripada persiapan untuk sistem komunikasi yang dibangunkan untuk Projek Mercury NASA (penerbangan orbit berawak pertama di Amerika).

1961

3 Januari: Litar frekuensi radio dan frekuensi suara dibuka antara Radio Perth dan kapal di Lautan Hindi sebagai sebahagian daripada persiapan untuk Projek Merkuri NASA.

27 Julai: Delegasi dari Australia, Kanada, New Zealand, Singapura dan Malaya, Hong Kong, Sarawak, India, Pakistan, Brunei dan Borneo Utara bertemu di Kuala Lumpur untuk membincangkan pembinaan hubungan telefon baru yang dicadangkan antara Australia dan Asia Tenggara: Kabel Seacom.

23 September: Sir Giles Chippindall dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

November: Peralatan kod 5 unit dipasang di stesen kabel Cottesloe.

12 Disember: Kabel telefon trans-Atlantik baru, Cantat, dibuka.

1962

Mac: Persidangan Telekomunikasi Komanwel dimulakan di London untuk membincangkan komunikasi satelit.

19 April: Tepi pantai Compac mendarat di Pantai Bondi.

2 Jun: Sambungan terakhir dibuat pada bahagian transTasman kabel Compac. Juruteknik OTC, Orme Cooper, membuat hubungan suara langsung pertama melalui kabel dari Sydney ke New Zealand.

Julai: Stesen kabel Southport ditutup.

9 Julai: Perdana Menteri Robert Menzies secara rasmi membuka bahagian trans-Tasman pada kabel Compac.

3 Disember: Pautan Suva-Auckland dari kabel Compac dibuka secara rasmi.

10 Disember: Stesen kabel Pulau Norfolk ditutup di Teluk Anson.

31 Disember: Pertukaran telefon baru di terminal Paddington dibuka.

1963

29 Mac: Stesen Radio Adelaide dipindahkan dari Rosewater ke stesen baru di McLaren Vale.

April: Stesen pemancar dan penerimaan baru dibuka di Radio Lae.

23 Ogos: AE Chadwick dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

3 Disember: Kabel Compac dibuka secara rasmi oleh HM Queen Elizabeth II untuk menyampaikan upacara serentak di London, Ottawa, Sydney dan Wellington.

1964

Logo baru diterima pakai

15 Januari: Stesen Radio New Townsville dibuka secara rasmi di Pallarenda.

16 Januari: Stesen kabel Pulau Fanning ditutup pada jam 4.10 petang.

Februari: Perwakilan dari OTC menghadiri pertemuan di Roma dan Tokyo untuk membincangkan rancangan pelaburan untuk rangkaian komunikasi satelit dunia dengan negara-negara Eropah, Jepun dan Amerika.

20 Ogos: Organisasi Satelit Telekomunikasi Antarabangsa (Intelsat) ditubuhkan di Washington DC. OTC adalah salah satu penandatangan perjanjian yang menetapkan pengaturan sementara; memastikan penyertaan Australia dalam pembangunan sistem komunikasi satelit global.

1965

31 Mac: Bahagian kabel Seacom Singapura-Hong Kong dibuka secara rasmi di Hong Kong.

April: Satelit Intelsat pertama, Early Bird, dilancarkan ke orbit di atas Atlantik.

28 Jun: Pegawai pemerintah di Eropah dan AS bertukar salam melalui Early Bird.

September: Pertukaran teleks transit automatik dibuka di terminal Paddington OTC, menggantikan sistem manual lama yang sudah ada sejak 1958.

Oktober: Perjanjian dicapai antara NASA dan OTC untuk penyediaan stesen bumi satelit di Carnarvon di Australia Barat yang akan dihubungkan dengan stesen penjejakan NASA di Browns Flat dan pusat kawalannya di AS.

November: NASA mengumumkan bahawa sistem komunikasi satelit Intelsat akan digunakan untuk penerbangan angkasa ke manusia ke bulan. Kerajaan Australia memberikan persetujuannya untuk pembinaan stesen bumi satelit di Carnarvon, Australia Barat.

Disember: Tanah telah diambil untuk membangun stesen pemancar radio baru di Gnangara di Australia Barat, yang akan digunakan untuk menyediakan kapasitas tambahan untuk projek ruang angkasa NASA.

3 Disember: Pusat penerimaan radio baru dibuka di Rabaul.

1966

17 Januari: Harold White menjalankan tugasnya sebagai Pengurus Besar OTC.

26 Februari: Mesej terakhir ditukar melalui kabel Cottesloe-Cocos Island-Rodriguez.

6 Mei: Stesen Radio Brisbane baru dibuka di Toorbul.

3 Julai: Stesen Radio Melbourne yang baru dibuka secara rasmi di Cape Schanck.

31 Julai: Stesen kabel Kepulauan Cocos ditutup.

29 Oktober: Stesen bumi satelit Carnarvon secara rasmi dibuka dan berjaya mengesan satelit Intelsat II pertama ketika melintasi Australia semasa berada di orbit transitnya.

25 November: Hubungan televisyen satelit pertama antara Australia dan England dimungkinkan kerana satelit Intelsat II pertama tidak mencapai orbit segerak di Lautan Pasifik.

1967

Logo baru diterima pakai.

4 Februari: Perkhidmatan komunikasi satelit pertama di Australia dibuka melalui stesen bumi satelit Carnarvon.

30 Mac: HM Queen Elizabeth II secara rasmi membuka kabel Seacom. Upacara serentak diadakan di Cairns, Guam, Madang, Hong Kong, Singapura dan London.

14 April: Ibu pejabat OTC di Sydney berpindah dari Spring Street ke premis baru di Martin Place.

17 April: Harold White, Pengurus Besar OTC, dilantik sebagai Pengerusi Majlis Telekomunikasi Komanwel yang baru dibentuk pada mesyuarat perdana yang diadakan di London pada 17-28 April.

Mei: Stesen radio antarabangsa baru dibuka di Gnangara.

Oktober: Majalah kakitangan baru, Contact, dilancarkan.

November: Peralatan interpolasi ucapan tugas masa mula beroperasi pada kabel Compac, meningkatkan bilangan litar dari 80 hingga 100.

1968

Logo dikemas kini.

29 Mac: Stesen bumi satelit Moree dibuka secara rasmi, diikuti dengan hubungan televisyen antarabangsa antara Australia dan Jepun.

1 April: Penggunaan komersial Moree SES pertama muncul pada hari ini apabila stesen berita di Melbourne menyiarkan pengumuman Presiden AS Lyndon Johnson bahawa dia tidak akan mencalonkan diri untuk dipilih semula.

Julai: Stesen pemancar radio di Applecross ditutup.

29 September: Bilik Operasi Sydney dipindahkan ke Martin Place.

1 Oktober: Sir Arthur Petfield dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

1969

Februari: Sistem penyampaian mesej automatik OTC mula beroperasi di terminal Paddington. Carnarvon SES memulakan perkhidmatan secara sambilan sebagai stesen TTC & M untuk Intelsat.

14 Mac: Pautan satelit komersial pertama ke Asia dibuka antara Australia dan Jepun.

31 Mac: Lembaga Telekomunikasi Komanwel digantikan oleh Organisasi Telekomunikasi Komanwel.

31 Mei: Stesen wayarles pancaran asal di Fiskville dan Rockbank ditutup.

20 Julai: Gambar manusia pertama di bulan disiarkan ke seluruh dunia melalui kemudahan OTC di Australia.

1 Oktober: Stesen bumi satelit kedua di Carnarvon mula beroperasi. Carnarvon SES 1 mempunyai fungsi TT&C penuh.

9 November: Australia menjadi negara pertama di dunia yang menggunakan sistem satelit untuk komunikasi domestik ketika 24 litar suara dibuka antara Carnarvon SES dan Moree SES.

14 Disember: Pertukaran telefon gerbang Ericsson baru mula digunakan di terminal Paddington.

15 Disember: Ceduna Satellite Earth Station mula beroperasi.

1970-an[sunting | sunting sumber]

1970

1970

Logo baru diterima pakai. 20 Februari: Pembukaan rasmi Ceduna SES diadakan di Adelaide Hotel Adelaide.

Mac: Angka akhir tahun OTC menunjukkan bahawa pendapatan dari perkhidmatan telefon antarabangsa melebihi dari perkhidmatan telegraf antarabangsa untuk pertama kalinya dalam sejarah Suruhanjaya.

21 Jun: Pejabat baru OTC di Brisbane dibuka secara rasmi.

5 Oktober: Sistem teleks automatik sepenuhnya diperkenalkan ke perkhidmatan Australia-AS.

1971

25 Januari: Satelit Intelsat IV pertama diletakkan di atas Atlantik.

20 November: Perayaan ulang tahun ke-100 pendaratan kabel Java-Darwin yang diadakan di Darwin.

1972

Februari: Transit disambung semula sebagai majalah kakitangan OTC.

6 Februari: Paparan lawatan kapsul ruang angkasa Gemini XII tiba di Australia untuk digunakan untuk meraikan ulang tahun ke-25 OTC.

Mac: Stesen Radio Carnarvon dibuka.

15 Julai: Perkhidmatan telefon radio langsung dibuka antara Pulau Norfolk, Australia dan seterusnya.

1973

Februari: Kerajaan Australia menubuhkan Suruhanjaya Siasatan Vernon mengenai operasi perkhidmatan pos dan telekomunikasi Australia.

27 November: Stesen Radio Hobart baru dibuka.

1 Disember: Aset dan tanggungjawab untuk operasi perkhidmatan telekomunikasi di Papua New Guinea dipindahkan dari OTC ke PNG.

1974

21 Februari: Terminal Broadway dibuka secara rasmi oleh Perdana Menteri E Gough Whitlam.

Mac: Percubaan awal perkhidmatan telefon radio ke darat untuk Qantas dilakukan (menyimpulkan 1.4.74). Percubaan eksperimen berskala penuh bermula untuk penerbangan Qantas di Samudera Hindia dan Pasifik.

12 November: Alan George Gibbs dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

25 Disember: Topan Tracey melanda Darwin. Kemudahan radio OTC mengalami kerosakan kecil.

1975

Mei: Perkhidmatan televisyen antarabangsa harian pertama Australia dimulakan. Perundangan diluluskan di Parlimen yang menganjurkan pembentukan Telecom dan Australia Post, dan meninggalkan OTC sebagai pihak berkuasa berkanun yang terpisah. Telecom ditubuhkan pada bulan Julai tahun ini.

Jun: Perkhidmatan pencetakan langsung radio-teletype ditubuhkan untuk pesanan penghantaran ke pantai melalui Sydney Radio.

September: Robert D Somervaille dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

25 September: Tepi pantai Tasman mendarat di Pantai Bondi.

Oktober: Peralatan TASI-B (Time Assignment Speech Interpolation) pertama di dunia mula beroperasi di terminal Paddington OTC, dengan berkesan menggandakan kapasiti kabel Compac dan 38 dari rangkaian kabel Seacom.

1976

Logo baru diterima pakai. 12 Januari: OTC melancarkan kempen iklan televisyen berwarna pertama: Circles.

Februari: Anggota Organisasi Perundingan Maritim Antarabangsa mencapai persetujuan mengenai perlunya sistem satelit maritim di seluruh dunia.

20 Februari: Kabel Tasman dibuka secara rasmi oleh Perdana Menteri Malcolm Fraser, berbicara dari Canberra kepada Perdana Menteri New Zealand, Robert Muldoon.

9 Mac: Perkhidmatan ISD (Panggilan Pelanggan Antarabangsa) dilancarkan pada sidang media di terminal Broadway OTC, yang mula beroperasi pada 1 April.

23 Julai: Kabel A-PNG dibuka secara rasmi. 31 November: Radio Sydney mengendalikan sambungan telex kapal-ke-kapal yang pertama antara kapal yang berlayar di Lautan Atlantik dan yang berlayar di Lautan Hindi.

1977

Februari: OTC menjadi penandatangan pertama perjanjian Inmarsat.

6 Mac: Kempen pengiklanan OTC yang sangat berjaya - Kenangan - disiarkan, mempromosikan ISD.

1978

19 Mei: Kapasiti litar telefon pertukaran Broadway meningkat dari 2400 hingga 6000 litar dengan pemasangan peralatan baru.

18 Julai: Perwakilan dari organisasi telekomunikasi Amerika, Jepun dan Australia bertemu pada persidangan telefon antarabangsa untuk memberitahukan pelaksanaan proses isyarat telefon CCITT No 6 yang baru. Proses ini telah dibuat selama 15 tahun, melalui penyelidikan dan kerjasama antarabangsa.

September: Terminal komunikasi satelit Marisat dipasang di kapal Australia Robert Miller dan Australian Endeavour.

1979

1 Mac: Perkhidmatan radio radio maritim OTC, Seaphone, dilancarkan dari stesen Radio Melbourne.

13 Mac: Pusat operasi baru di La Perouse CRS dibuka secara rasmi.

18 April: Midas OTC (Multimode International Data Acquisition Service) beroperasi dalam operasi komersial, menyediakan organisasi Australia akses cepat ke bank maklumat luar negara melalui penggunaan teknologi berasaskan komputer canggih.

4 Mei: W T Schmidt dilantik sebagai Pengurus Besar OTC.

September: Perkhidmatan OTCFax OTC mula beroperasi secara komersial.

Jun: Optik pertama di dunia

1980-an[sunting | sunting sumber]

1980

30 April: ulang tahun ke-50 perasmian perkhidmatan telefon langsung Australia-UK.

14 Mei: Perwakilan dari 10 negara, termasuk Australia, bertemu di OTC House untuk menandatangani dokumen yang membuat negara-negara tersebut, pada prinsipnya, mula bekerja pada kabel trans-Pasifik yang baru: ANZCAN.

Jun: Kabel telekomunikasi bawah air serat optik pertama di dunia diletakkan di Loch Fyne di Scotland untuk menjalani percubaan.

24 Julai: Stesen bumi satelit kelima OTC, Ceduna 2, dibuka secara rasmi.

Ogos: Kempen iklan televisyen OTC yang berjaya - Friends - dilancarkan. OTC dianugerahkan kontrak lima tahun oleh Agensi Angkasa Eropah untuk pemasangan, penyelenggaraan dan operasi kemudahan sokongan pelancaran VHF di Carnarvon SES.

18 September: Kerajaan Australia memperluas piagam OTC untuk memberikannya pemilikan sementara dan pengurusan sistem satelit komunikasi nasional Australia.

November: OTC melancarkan perkhidmatan Intertelnya.

1981

Pejabat Canberra dibuka secara rasmi: Kamal Ayoub dilantik sebagai pengurus.

10 April: Pesawat ulang-alik pertama - Columbia dilancarkan.

23 April: Sambungan terminal Paddington dibuka secara rasmi oleh Ketua Pesuruhjaya OTC, RD Somervaille.

Oktober: OTC menjadi tuan rumah pertemuan Telekomunikasi Serantau Pasifik Selatan ke-8 untuk membincangkan keperluan dan kemajuan perkhidmatan telekomunikasi untuk negara-negara Pasifik Selatan.

November: Kerajaan Australia mengumumkan pembentukan badan nasional, Aussat Pty Ltd, yang akan memiliki dan mengurus sistem satelit nasional baru.

20 Disember: Satelit komunikasi maritim pertama - Marecs-A dilancarkan dari Guyana Perancis. Carnarvon SES digunakan sebagai stesen TTC & M.

1982

1 Februari: Inmarsat mengambil alih kawalan rangkaian komunikasi satelit maritim antarabangsa.

14 April: OTC membuka pusat latihan baru di Marrickville.

Oktober: Sukan Komanwel, yang diadakan di Brisbane, menyebabkan peningkatan lalu lintas telekomunikasi antarabangsa secara besar-besaran.

3 November: Moree 2 SES dibuka secara rasmi.

Disember: Sydney-Hobart menjadi perlumbaan kapal layar pertama di dunia yang dipantau menggunakan komunikasi satelit. Kapal radio AWA dilengkapi dengan terminal Inmarsat.

1983

11 Januari: Hujung kabel Anzcan mendarat di Pantai Bondi.

19 Ogos: OTC melancarkan perkhidmatan komunikasi data Minerva barunya.

Oktober: OTC menubuhkan Lembaga Penyelidikan dan Pembangunannya sendiri.

8 Disember: Stesen kabel Pulau Norfolk baru dibuka secara rasmi.

1984

3 April: OTC menganjurkan Simposium Telekonferensi Antarabangsa di OTC House. Peserta mengambil bahagian dalam hubungan satelit dengan negara anggota Intelsat yang lain.

14 Mei: Stesen Bumi Satelit Healesville dibuka secara rasmi berhampiran Melbourne.

Julai: OTC melancarkan perkhidmatan Herogramnya untuk atlet yang menghadiri Sukan Olimpik Los Angeles. OTC adalah satu-satunya organisasi telekomunikasi antarabangsa asing yang hadir dalam temasya tersebut.

8 November: Kabel Anzcan dibuka secara rasmi oleh HRH Queen Elizabeth II yang berbicara serentak kepada pihak yang berkumpul di Sydney Opera House, Auckland, Suva dan Vancouver.

30 November: Kabel Compac dinyahaktifkan secara rasmi.

1985

Januari: Sistem komputer baru $ 6M yang menyediakan perkhidmatan pemprosesan data dan perakaunan pelanggan terperinci dipasang di Ibu Pejabat OTC.

8 Januari: Kapal peletakan kabel, CS Pacific Guardian, yang dibina di England, berlayar ke Pelabuhan Sydney dalam perjalanan sulungnya.

20 Februari: George Maltby dilantik sebagai Pengarah Urusan OTC pertama.

31 Mei: Bahagian hujung kabel AIS mendarat di Pantai Whitford, berhampiran Perth.

23 Julai: Stesen Bumi Intelsat Vista, yang dipasang oleh OTC di Kepulauan Cocos, dibuka.

November: Perkhidmatan Telex World Letter diperkenalkan, yang memungkinkan pengguna telex untuk menghantar mesej kepada koresponden yang tidak memiliki mesin telex.

1986

18 Julai: Kabel Seacom tidak berfungsi. Stesen kabel Guam ditutup.

28 Oktober: Pusat Telekomunikasi Antarabangsa Perth, dan kabel AIS, dibuka secara rasmi di Gnangara, WA.

16 Disember: Perdana Menteri Bob Hawke melancarkan Permintaan Tender untuk kabel Tasman 2 pada majlis rasmi di Canberra.

1987

Januari: Perkhidmatan Radio Pantai secara rasmi dinamakan semula sebagai Perkhidmatan Komunikasi Maritim OTC.

1 Februari: OTC menyambut ulang tahun ke-40 operasi.

April: OTC mengadopsi logo baru, dan gaya korporat baru.

Apri1 30: Hidangan satelit TTC & M Carnarvon SES dinyahaktifkan secara rasmi.

2 Jun: Pindaan Undang-Undang Telekomunikasi Luar Negeri diumumkan, membuka jalan bagi OTC untuk memperluas penjualan perisian yang dikembangkan dan menyediakan perkhidmatan perundingan mengenai sistem komunikasi ke negara asing. OTC mengumumkan penubuhan OTC International Limited sebagai anak syarikat pemasaran antarabangsa milik penuhnya.

1 Julai: Melbourne International Gateway baru dibuka di Scoresby.

27 Julai: Stesen bumi satelit Vietnam Vista dibuka secara rasmi.

11 November: Senator Gareth Evans secara rasmi membuka OTC House yang baru di 231 Elizabeth Street, Sydney.

27 November: Oxford Falls (Sydney) SES dibuka secara rasmi. (Beberapa hari sebelumnya, OTC mengadakan makan tengah hari barbeku untuk kakitangan yang terlibat dalam projek ini.)

17 Disember: Kontrak antara OTC, Telecom New Zealand dan Syarikat Kabel Tasman ditandatangani untuk pembinaan dan peletakan kabel gentian optik Tasman 2.

1988

Januari: Alan W Coates dilantik sebagai Ketua Pesuruhjaya OTC.

Apri18: Perkhidmatan Skystream OTC dibuka secara rasmi di Sydney SES.

28 Jun: Studio persidangan video antarabangsa dilancarkan di OTC House.

28 Julai: OTC membuka Penyelesaian Pameran Bicentennial kepada Satelit - di terminal Paddington.

Ogos: Moree SES ditutup.

8 Ogos: Pertukaran telefon digital AX 900 baru dibuka di terminal Broadway.

September: Cadangan OTC International untuk Jaringan Telekomunikasi Koperasi Kawasan Pasifik disahkan di forum Pasifik Selatan.

Disember: David M Hoare dilantik sebagai Pengerusi OTC, berikutan peletakan jawatan Alan Coates. Yang terakhir dalam rangkaian empat stesen bumi di Antartika diselesaikan oleh OTC di Pulau Macquarie.

1989

1 Januari: M J Hutchinson dilantik sebagai Pemangku Pengarah Urusan OTC, berikutan pengunduran George Maltby.

1 April: OTC diperbadankan dan menjadi OTC Limited.

23 Jun: Sambungan Internet tetap pertama Australia dibuat menggunakan kemudahan OTC. Sambungan satelit 56k ditugaskan antara Stesen Bumi Olimpik OTC di Sydney dengan Stesen Bumi Satelit Sunset Beach di Hawaii. Pautan ini memberikan hubungan antara University of Melbourne dan University of Hawaii. Ini juga merupakan penggunaan TCPIP pertama pada rangkaian bukan swasta.

Julai: SWR Burdon dilantik sebagai Pengarah Urusan OTC.

Oktober: OTC Callcard dilancarkan. 28 Oktober Intelsat VI pertama dilancarkan dan diletakkan di orbit Lautan Atlantik. November: Perkhidmatan persidangan video Australia-UK langsung dibuka.

1990-an[sunting | sunting sumber]

1990

9 Mac: Stesen bumi satelit baru dibuka di Hanoi.

29 Mac: OTC International menandatangani perjanjian pertamanya dengan komuniti pulau di Pasifik Selatan untuk menjadi anggota Jaringan Telekomunikasi Koperasi Pasifik.

6 Jun: OTC melancarkan perkhidmatan Digital Beralihnya produk antarabangsa pertama berdasarkan teknologi ISDN. Perkhidmatan ini membolehkan pemindahan teks, data dan gambar berkelajuan tinggi, faksimili berkelajuan tinggi dan video dan audio interaktif.

10 September: Kerajaan Australia mengumumkan telah menyelesaikan rancangan penggabungan antara OTC dan Telecom.

27 September: Pusat Telekomunikasi Antarabangsa Perth Baru dibuka secara rasmi.

14 November: Senator Gareth Evans menerima panggilan telefon perdana semasa upacara pembukaan rasmi stesen bumi Kemboja di Phnom Penh.

5 Disember: Perjanjian Pembinaan dan Penyelenggaraan ditandatangani oleh OTC dan 35 negara lain di Canberra untuk rangkaian kabel serat optik Pasifik Selatan bernilai $ 800 juta yang baru.

1991

25 Januari: Lembaga Sementara Telekomunikasi Komanwel bermesyuarat untuk pertama kalinya. Lembaga ini dibentuk oleh Kerajaan Persekutuan untuk memberi nasihat mengenai struktur badan telekomunikasi baru yang akan dihasilkan daripada penggabungan Telecom dan OTC.

6 Mac: OTC mencapai angka 1 bilion minit pembayaran kedua-dua lalu lintas telefon antarabangsa dalam satu tahun kewangan.

April: Perkhidmatan Easifax OTC baru dilancarkan di Sydney.

15 Jun: Pejabat perniagaan Adelaide baru dibuka secara rasmi.

November: Pertukaran ISDN $ 12 juta baru di terminal Paddington mula beroperasi sepenuhnya.

12 November: Hujung pantai kabel gentian optik Tasman 2 mendarat di Pantai Bondi.

1992

1 Februari: OTC berhenti beroperasi sebagai syarikat berasingan ketika bergabung dengan Telecom Australia untuk membentuk Australian and Overseas Telecommunications Corporation.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ F. K. Crowley, Modern Australia in Documents. Vol. 2 1939-1970 (1973) pp 143-44.

Sumber maklumat: Laporan tahunan OTC (Perpustakaan negara dan kebangsaan Australia, Arkib Australia OTC, Arkib Telstra), majalah OTC Transit, (Perpustakaan negara dan kebangsaan Australia, Arkib OTC Australia, Arkib Telstra), Persatuan Veteran Telekomunikasi Luar Negara (OTVA).

Alper, J Rand Pelton, J N; Sistem Satelit Global Intelsat; yang Institut Aeronautik dan Astronautik Amerika, Inc; New York; 1984. HUBUNGI- majalah dalaman OTC. Masterton, R dan Prances M; Jambatan Tidak Terlihat, Australia dan Telekomunikasi Antarabangsa; Telekomunikasi Luar Negara Suruhanjaya; Australia; 1986. Laporan Tahunan OTC. Transit - majalah dalaman OTC Australia. Catatan yang tidak diterbitkan mengenai sejarah The Overseas Telecommunications Komisen - bersumber dari fail sejarah OTC umum di arkib OTC Australia.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]