P. K. Mahanandia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
P. K. Mahanandia
Kelahiran
Pradyumna Kumar Mahanandia

1949
Warganegara India (1949 – 1976)
 Sweden (1976 – kini)
Pusat pendidikanKolej Seni, Delhi
Kolej Seni dan Kraf Kerajaan Khallikote
PasanganAnn-Charlotte Mahanandia Von Schedvin (k. 1975)
Anak-anakSiddharth, Emelie[1]
Laman web rasmipkmahanandia.com

Pradyumna Kumar Mahanandia (lahir pada tahun 1949), selalunya dirujuk sebagai Dr. P. K. Mahanandia, seorang artis Sweden kelahiran India yang terkenal dengan perjalanan selama 19 minggu dengan basikal keduanya dari New Delhi ke Gothenburg pada tahun 1977 untuk menemui cinta hidupnya, Charlotte Von Schedvin.[2]

Kehidupan awal dan pendidikan[sunting | sunting sumber]

Mahanandia dilahirkan pada tahun 1949 di sebuah keluarga pengayuh berbahasa Odia di kampung Kandhapada dari sub-bahagian Athmallik di daerah Angul. Beliau menghadiri Sekolah Tinggi Mahendra, Athmallik dan kemudian menyertai Visva-Bharati untuk mempelajari seni. Walaupun kemasukannya ke sekolah seni, ia menjadi mustahil untuk dia membayar tuisyen, jadi dia terpaksa pulang ke rumah.[perlu rujukan] Beliau kemudian menyertai Kolej Seni dan Kraf Kerajaan, Khallikote untuk mempelajari seni. Untuk memuaskan usaha beliau untuk menyertai seni, beliau menyertai Kolej Seni, Delhi untuk mempelajari seni halus pada tahun 1971.

Potret dan pertemuan Von Schedvin[sunting | sunting sumber]

Semasa belajar di Kolej Seni Delhi, dia mula terkenal dengan melukis potret Indira Gandhi. Dia meminta izin daripada pihak berkuasa untuk duduk di bawah mata air suci di Istana Connaught dan melukis potret.[3] Di sinilah dia bertemu dengan Von Schedvin pada 17 Disember 1975. Dia seorang pelajar di London yang telah memandu ke India dalam sebuah van selama 22 hari lalu pergi menemui PK untuk mendapatkan potret yang telah dilakukan. Potret itu mengubah hidup mereka kerana mereka jatuh cinta antara satu sama lain dan berkahwin. Von Schedvin terpaksa kembali ke Sweden dan meminta Pradyumna untuk datang bersamanya, tetapi dia memutuskan bahawa suatu hari dia akan pergi sendiri. Selepas dia pergi, kedua-dua terus berhubung melalui surat.

Kehidupan kemudian[sunting | sunting sumber]

Selepas perkahwinan mereka, mereka akhirnya mempunyai dua orang anak: Siddharth ("Karle") dan Emelie. Mereka kini tinggal di kampung halaman Von Schedvin di Borås.[perlu rujukan]

Pengiktirafan[sunting | sunting sumber]

Mahanandia terkenal di Sweden sebagai seorang artis dan bekerja sebagai penasihat seni dan budaya untuk kerajaan Sweden. Lukisannya telah dipamerkan di bandar-bandar utama dunia dan telah menemui tempat-tempat di kad ucapan UNICEF yang berprestij. Pada 4 Januari 2012, beliau dianugerahkan gelaran doktor kehormat (Ijazah Honoris Causa) dari Universiti Kebudayaan Utkal (UUC) di Bhubaneshwar, Odisha. Dia juga dilantik sebagai Duta Kebudayaan Odia ke Sweden oleh Kerajaan Odisha.[4] Pada tahun 2010, pengarah filem India, Sanjay Leela Bhansali merancang untuk membuat filem mengenai kisah cinta Mahanandia dan Von Schedvin.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Singh, Sanjam Preet (14 Feb 2013). "Love in the time of hate". Hindustan Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-15. Dicapai pada 21 July 2013.
  2. ^ "The man who cycled from India to Europe for love". bbc.com. 16 January 2016. Dicapai pada 4 January 2018.
  3. ^ Samal, R P (27 Aug 2010). "Two Angels on Earth and Their Life Path". facenfacts. Dicapai pada 21 July 2013.
  4. ^ "Honorary Doctorate to PK Mahanandia". SASNET. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 July 2013. Dicapai pada 21 July 2013.
  5. ^ Desk, FnF (15 Sep 2010). "Bhansali plans movie on 'Two Angels' real Love Story". facenfacts. Dicapai pada 21 July 2013.