Pusat Latihan Polis Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari PULAPOL)
Pusat Latihan Polis
Nama lain
PULAPOL
JenisAwam
Ditubuhkan pada20 November 1904; 119 tahun yang lalu (1904-11-20)
KomandanACP Dato' Zahari bin Yusoff
Staf pentadbiran
ACP Safwan Afiq bin Mohd Samion
Lokasi,
KampusJalan Semarak
PenggabunganPolis Diraja Malaysia

Pusat Latihan Polis (PULAPOL) ialah sebuah akademi polis tertua di Malaysia dan institut latihan untuk Polis Diraja Malaysia. Ia terletak di Jalan Semarak (dahulunya Jalan Henry Gurney), Kuala Lumpur. Ia adalah tempat di mana polis dilatih di bawah kerajaan. Pembelajaran di PULAPOL merangkumi aspek latihan, dari akademik atau praktikal. PULAPOL mempunyai lima cabang: PULAPOL Kuala Lumpur, Jalan Semarak, PULAPOL Bukit Sentosa, Rawang, PULAPOL Ayer Hitam, Negeri Sembilan, PULAPOL Segamat, Johor, PULAPOL Langkawi, Kedah dan PULAPOL Sarawak. Pelatih polis akan mendapat pekerjaan dan akan dilatih selama enam atau sembilan bulan di sana.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada 20 November 1904, Pusat Latihan Polis yang pertama dibentuk oleh Kapten Graham, pegawai kontinjen negeri-negeri Melayu. Ia terletak di Bluff Road yang kemudiannya dinamakan semula sebagai Jalan Bukit Aman. Ia kini menjadi lokasi Ibu Pejabat Polis Bukit Aman yang menggunakan VB untuk dipanggil Ibu Pejabat Perintah Negeri-Negeri Melayu Kuala Lumpur. Kawasan ini terdiri daripada 249.5 ekar atau 41.6 hektar. Pada tahun 1905, pusat itu mengaku pengambilan pertamanya dengan 207 orang Melayu dan 219 orang India.

Pada tahun 1920, sebuah Pusat Latihan Polis baru dicadangkan apabila kemudahan lama tidak dapat menampung peningkatan pengambilan pelatih polis. Usaha untuk membina pusat baru ditangguhkan kerana kemelesetan ekonomi sehingga ia ditinjau lima tahun kemudian. Satu kawasan berhampiran Jalan Gurney dipilih dan sepanjang tahun 1930-an, pembinaan untuk akademi telah dilakukan. Pada Oktober 1940, Pusat Latihan Polis di Bluff Road dipindahkan ke Pusat Latihan Polis baru di Gurney Road (ketika ini Jalan Semarak), Kuala Lumpur.

Rekrut Polis DiRaja Malaysia dengan pegawai kanan polis dalam kursus menembak, bersenjata dengan MP5 HK di PULAPOL Kuala Lumpur, Malaysia.

Pada tahun 1941, program latihan dihentikan kerana pencerobohan oleh Tentera Imperial Jepun. Kebanyakan pegawai polis dari pusat itu dipanggil untuk menyerang serangan tentera dan pada permulaan pendudukan sehingga lapan pegawai polis ditinggalkan.

Sekali Malaya telah jatuh di bawah pendudukan Jepun, Pusat Latihan Polis telah berubah menjadi Ibu Pejabat Polis Tentera Jepun. Pada bulan Ogos 1945, tentera British mengambil semula pusat latihan dan kemudiannya dibina semula sebagai pusat latihan terbesar untuk pasukan polis. Semasa 1945 dan 1946, Encik J.D. Fairhead bertindak sebagai Komander Pusat Latihan Polis selepas pemerintahan Jepun. Dari waktu itu hingga tahun 1957, pusat latihan itu diperintahkan oleh kakitangan tentera British.

Pada tahun 1957, Malaya mencapai kemerdekaannya dari Britain dan pusat latihan itu kemudiannya diberikan kepada Sir Merican Bin Sutan sebagai Komandan Melayu pertama dari 25 November 1957 hingga 24 November 1959. Dari tahun 1940 hingga 2007, pusat latihan itu dipimpin oleh sekurang-kurangnya 40 Komandan dalam seumur hidupnya. Menjelang tahun 1977, institusi ini kini dikenali sebagai PULAPOL (Pusat Latihan Polis) dan melatih sekurang-kurangnya 2,200 rekrut setiap sesi.

Pada Jun 2018, Komandan, SAC Shamsudin Bin Mat telah menggalakan Pegawai Kanan Polis yang berkhidmat di PULAPOL untuk meningkatkan lagi taraf pendidikan. Selaras dengan motivasi dan galakan SAC Shamsudin Bin Mat, seramai 30 orang Pegawai Kanan Polis yang bertugas di Pusat Latihan Polis, Kuala Lumpur telah melanjutkan pelajaran dalam Master in Business Administration.

Komanden wanita pertama[sunting | sunting sumber]

Pada 16 Januari 2014, SAC Nahariah Hussein, 57, seorang penolong pengarah utama D1 (Pentadbiran) CID Bukit Aman, dilantik sebagai komandan PULAPOL ke-42 ketika beliau mengambil alih dari SAC Zulkifli Mohamad membawa beliau sebagai komander perempuan pertama sejak ia ditubuhkan pada tahun 1904.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Pulapol gets its first woman commandant since its set-up in 1904". The Borneo Post. 17 January 2014. Dicapai pada 27 November 2014.