Pacar Ketinggalan Kereta

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pacar Ketinggalan Kereta
PengarahTeguh Karya
PenulisArswendo Atmowiloto
Dihasilkan olehIrwan Usmar Ismail
DibintangiRachmat Hidayat
Tuti Indra Malaon
Niniek L. Karim
Nurul Arifin
Onky Alexander
Alex Komang
Didi Petet
Ayu Azhari
Camelia Malik
SinematografiRoy Julius Tobing
Muzik olehIdris Sardi
Tarikh tayangan
  • Oktober 1989 (1989-10)
Masa tayangan
139 minit
NegaraIndonesia
BahasaBahasa Indonesia

Pacar Ketinggalan Kereta merupakan filem Indonesia 1989 arahan Teguh Karya. Ia merupakan filem terakhir arahannya.

Plot[sunting | sunting sumber]

Di sebuah pesta yang merayakan ulang tahun perkahwinan ke-25, Padmos (Rachmat Hidayat dan Tuti Indra Malaon), cembung cemburu meletus. Puan Padmo cemburu dengan setiausaha suaminya, Retno (Niniek L. Karim), yang sering naik kereta yang sama dengan Bapak Padmo. Sementara itu, anak lelaki Padmos Heru (Onky Alexander) bersama Ipah (Nurul Arifin), manakala pemandu keluarga, Martubi (Alex Komang) bersama pembantunya Retno Juminten (Nani Vidia). Keadaan ini diburukkan lagi oleh anak perempuan Padmos Riri (Ayu Azhari) yang berpacaran dengan anak lelaki Retno Arsal (Iwen Darmanyah). Ini membawa kepada banyak ketidaksefahaman, yang dicetuskan oleh penghujung filem.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Pacar Ketinggalan Kereta diarahkan oleh Teguh Karya, pengarah Cina Indonesia yang mengarahkan beberapa filem yang diiktiraf secara kritis termasuk Badai Pasti Berlalu (1977), November 1828 (1978), dan Ibunda (1986). Ia merupakan filem cetera terakhir yang diarahkan oleh Teguh.[1]

Pengambilan pelakon telah dijalankan pada Februari 1988. Ayu Azhari, yang sebelum ini tampil dalam beberapa filem Teguh, mengambil peranan kecil.[2] Tuti Indra Malaon, satu lagi pelakon yang muncul dalam beberapa karya garapan Teguh, diberi peranan sebagai Puan Padmo; ini merupakan peranan filemnya yang terakhir, kerana beliau meninggal dunia sebelum filem ini ditayangkan.[3]

Filem ini memuatkan lagu "Kijang Muda" nyanyian Ruth Sahanaya.[1]

Gaya[sunting | sunting sumber]

Pacar Ketinggalan Kereta pantas berjalan, disebabkan sebahagiannya untuk pelakonnya yang besar. Teknik bercerita, menggunakan tiga set aksara yang berbeza dan yang tidak berkaitan sebelum klimaks menyatukan mereka semua, merupakan ingatan kepada filem Usmar Ismail Tiga Dara (1956);[4] oleh itu, Teguh telah menunjukkan kesemua pelakon filem ini sebelum penerbitan dimulakan pada Oktober 1988.[5] Filem ini menekankan aspek muzik, tetapi muzik tidak mempunyai integrasi dengan cerita; kesalahan ini adalah perkara biasa dalam percubaan Indonesia bagi muzikal pada tahun 1980-an.[6]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Pacar Ketinggalan Kereta dikeluarkan pada Oktober 1989.[4] Ia merupakan filem Indonesia yang paling ditonton bagi 1989.[7]

Penulis Indonesia Putu Wijaya, mengulas dalam majalah Tempo, menulis bahawa filem itu bermula dengan cepat dan bergerak pantas untuk mengelirukan penonton, tetapi telah digarap dengan baik.[4]

Anugerah[sunting | sunting sumber]

Pacar Ketinggalan Kereta telah dicalonkan di 13 Anugerah Citra di Festival Filem Indonesia 1989, memenangi lapan[7] Kejayaan ini dibantah oleh penulis Tempo Budiono Darsono dan Putu Setia, yang melihat Pacar Ketinggalan Kereta sebagai salah satu hasil kerja Teguh yang lemah dan melihatnya memenangi seberapa banyak Anugerah Citra secepat mungkin.[8] Di Festival Filem 1989, ia memenangi tiga anugerah.[7]

Anugerah Tahun Kategori Penerima Keputusan
Festival Filem Indonesia 1989 Filem Terbaik
Menang
Pengarah Terbaik Teguh Karya Menang
Gubahan Artistik Terbaik Adji Mamat Borneo Menang
Suntingan Terbaik Karsono Hadi Menang
Gubahan Bunyi Terbaik Iwan Mauritz Menang
Pelakon Lelaki Terbaik Rachmat Hidayat Menang
Pelakon Wanita Terbaik Tuti Indra Malaon Menang
Lakonlayar Terbaik Teguh Karya, Arswendo Atmowiloto Tercalon
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Nurul Arifin Tercalon
Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Niniek L Karim Menang
Sinematografi Terbaik Herman Susilo Tercalon
Gubahan Muzik Terbaik Idris Sardi Tercalon
Festival Filem Bandung Pengarah Terbaik Teguh Karya Menang
Gubahan Artistik Terbaik Adji Mamat Borneo Menang
Suntingan Terbaik Karsono Hadi Menang
Festival Filem Indonesia 1990 Filem Terlaris 1989
Menang
Festival Filem Bandung Filem Terbaik
Menang

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota kaki
Bibliografi
  • Basral, Akmal Nasery (3 October 2005). "Dari Para Murid, untuk Teguh Karya" [Dari Pelajar, untuk Teguh Karya] (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.
  • Chudori, Leila S. (8 December 2003). "Sebuah Langkah dalam Film Musikal" [Sebuah Langkah dalam Filem Muzikal] (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.
  • Darsono, Budiono; Setia, Putu (18 November 1989). "Pacar Ketinggalan Citra" [Kekasih Tertinggal Gambar] (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.
  • "Dipanggil Khadijah" (dalam bahasa Indonesia). 27 February 1988. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.
  • Heider, Karl G. (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen (dalam bahasa Inggeris). Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Penghargaan Pacar Ketinggalan Kereta" [Anugerah untuk Pacar Ketinggalan Kereta]. filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.
  • Sawitri, Isma; Darsono, Budiono; Purnomowati, Diah (30 September 1989). "Bukan Glamour, tapi Kerja Keras" [Bukan Glamor,tetapi Kerja Keras] (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.
  • Wijaya, Putu (14 October 1989). "Menyambung Napas Tiga Dara" [Meneruskan kesinambungan Tiga Dara] (dalam bahasa Indonesia). Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-22. Dicapai pada 22 May 2012.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]