Paddy's Markets

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paddy's Markets di Haymarket

Paddy's Markets ialah perusahaan komersial yang mempunyai dua pasar besar di Sydney, New South Wales, Australia. Paddy's Markets terletak di Haymarket dan Flemington dan khusus dalam penjualan buah-buahan, sayur-sayuran, ikan, pakaian dan barang-barang hadiah.

Paddy's Market di Flemington adalah tapak yang lebih besar dan mengkhususkan dalam penjualan buah dan sayur. Pasar ini menyediakan perkhidmatan penghantaran utama produk tersebut untuk Sydney. Pasar tersebut mempunyai bahagian penjualan borong yang melayani perniagaan yang lebih besar dan penjualan umum kepada orang ramai di Paddy's Markets. Sydney Markets adalah pasar utama bagi petani Sydney untuk menjual hasil segar mereka, dan termasuk Sydney Flower Market, penyedia pusat bunga kepada penjual bunga NSW dan ACT. Pada hujung minggu, Paddy's Markets menampilkan pakaian, hadiah dan cenderamata. Terdapat juga Paddy's Swap and Sell Market, di mana penjaja mendirikan gerai penjualan yang menjual pelbagai barangan terpakai.

Paddy's Markets juga terletak di Haymarket, di sebelah Chinatown dan lebih mirip pasar lambak tradisional, yang mengkhususkan dalam pakaian murah yang diimport, barang hadiah dan juga memiliki sebahagian kecil ruang untuk buah segar, sayur-sayuran dan makanan laut. Tapak Paddy's Markets Haymarket juga menjual cenderahati yang menjadikannya popular di kalangan pelancong.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1834, Gabenor Jeneral New South Wales Richard Bourke memindahkan pasar ternak, jerami dan gandum ke Campbell Street di daerah yang sekarang dikenali sebagai Haymarket. Sebuah pasar "pinggiran" telah dibentuk untuk keperluan para pedagang dan ada yang berpindah ke pasar baru itu untuk menjaga perniagaan yang mereka bangunkan selama ini. Tidak lama selepas itu, pasar-pasar dibiarkan terus terbuka sehingga 10:00 malam pada Sabtu malam. Di seberang pasar, sebuah tapak yang menjadi kegemaran untuk sarkas mengakibatkan suasana karnival muncul di situ, lengkap dengan tarikan tontonan.

Asal namanya tidak diketahui, tetapi dipercayai berasal dari Liverpool, England. St Patrick's Bizarre di Banastre Street adalah Paddy's Market asal di Liverpool. Pada tahun 1870-an, operasi serupa telah dilakukan yang dikenali sebagai Paddy's Markets. Sebuah pasar buah dibuka pada awal tahun 1890-an di bekas kawasan sarkas dan para pekebun diminta untuk memohon atau meninggalkan kawasan itu. Pemilik gerai dipindahkan lagi pada tahun 1938 ke bangunan No. 6, yang terletak berhampiran kawasan yang dahulu.

Pada akhir 1960-an, diputuskan untuk memindahkan pasar dari Haymarket ke tapak baru di Flemington, di sebelah barat. Pada tahap ini, Paddy's Markets telah menjadi, seperti yang dikatakan oleh pembangkang Parti Buruh Australia, "ciri kehidupan Sydney", diputuskan untuk memasukkan Paddy's Markets baru di kompleks baru, yang dibuka pada tahun 1975. Tidak lama kemudian, dengan pembinaan Pusat Hiburan Sydney, bangunan No. 6 di Haymarket dirobohkan dengan pasar berpindah ke bangunan No. 1 & No. 2.[1]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Outlook: Out They Go (YouTube)". Michael Edols, Screen Australia. 1975. Dicapai pada 17 August 2018.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]