Padi apung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Seorang petani farmer memeriksa tanaman padi apung

Padi apung ialah jenis-jenis beras (Oryza sativa) tumbuh di keadaan banjir dengan air lebih banyak daripada 50 cm (20 in) dalam bagi sekurang-kurangnya sebulan.[1] Lebih daripada 100 juta orang di Asia Timur dan Tenggara bergantung kepada padi apung untuk makanan mereka.[2] Dua penyesuaian membolehkan beras hidup biak di dalam air yang lebih dalam, padi apung dan tal tradisional. Tal tradisional ialah jenis-jenis yang tumbuh pada kedalaman air antara 50 dan 100 cm (20 dan 39 in) dan telah berkembang menjadi lebih tinggi dan mempunyai daun yang lebih panjang daripada beras yang biasa. Padi apung tumbuh di dalam air lebih dalam daripada 100 cm melalui kebolehan through pemanjangan lanjutan. Hal ini bermakna apabila sawah tempat beras membesar banjir, percepatan pertumbuhan dalam ruas batang membolehkan tumbuhan mengekalkan beberapa dedaunnya di atas air. Kultivar O. s. indica ialah jenis utama padi apung, walaupun jenis-jenis O. s. japonica telah dijumpai di Burma, Bangladesh, dan India.[3][4]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Catling, p. 2.
  2. ^ Bhuiyan, Sadiq I. (2004). Rice research and development in the flood-prone ecosystem. Int. Rice Res. Inst. m/s. v. ISBN 978-971-22-0197-4.
  3. ^ Hans, Kende; Esther van der Knaap; Hyung-Taeg Cho (1998). "Deepwater Rice: A Model Plant to Study Stem Elongation". Michigan State University-Department of Energy Plant Research Laboratory. Dicapai pada 3 March 2011.
  4. ^ Catling, p. 110.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]