Paduwang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dua jenis perahu paduwang (bedouang) berlayar di laut. Paduwang berujung konvensional ada di depan, paduwang berujung bifid ada di belakang.

Paduwang (juga dikenal sebagai bedouang) adalah perahu cadik ganda tradisional dari Madura, Indonesia. Ia dibina dengan papan, bukan kayu tunggal, dan digunakan untuk menangkap ikan, perdagangan dan pengangkutan orang dan barang di dekat pulau Madura.[1] Pada abad ke-19, paduwang adalah perahu nelayan yang popular di Jawa Timur.[2]:80

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Menurut Horridge, kata “paduwang”, mempunyai akar kata wa, wangka, waga, wangga, dan bangka dari bahasa Austronesia. Istilah tersebut dikaitkan pada “perahu bercadik atau perahu kecil”.[3] Nama "bedouang" digunakan oleh pemerhati barat seperti laksamana François-Edmond Pâris, yang mungkin ialah sebutan salah pada nama itu.[2]:80-81

Deskripsi[sunting | sunting sumber]

Paduwang mempunyai dua tiang pendek, satu di busur dan satu lagi sekitar 1/3 panjangnya di belakang. Sistem layar menggunakan layar lete, yang mempunyai kayu layar atas (dipanggil pebahu) dan kayu layar bawah (pekaki). Pebahunya selalu disokong oleh tiang buluh (dipanggil sokong atau supak).[4] Layar depannya dipasang pada tiang pendek, sementara layar agungnya tidak memiliki tiang. Layar agungnya dijaga pada tempatnya oleh tali lalei dan tali lain yang melekat pada andang-andangnya.[5]

Model Paduwang Madura di Muzium Nasional Leiden, Belanda.

Ia mempunyai 2 versi, satu dengan ujung konvensional, yang lain mempunyai ujung bifid[6] (yang bermaksud bentuk dua cabang pada busur dan membentuk "rahang").[7] Lambung kapal dibina di atas lunas kayu yang dilubangi, kedua-dua hujungnya ditutup dengan papan menegak sederhana.[5] Paduwang hanya mempunyai 1 kemudi, diikat dengan tali, disambungkan ke papan. Kemudi sentiasa berada di bawah arah angin, dengan konfigurasi supaya ia dapat dipindahkan ke sisi lain dengan mudah. Paduwang kecil hanya 5 m panjangnya, manakala paduwang angkut yang besar mempunyai sebuah rumah kecil di tengah lambung, dan panjangnya sekitar 14–16 m. Paduwang juga boleh digerakan menggunakan dayung.[2]:81 Paduwang besar hilang pada awal abad ke-20, sejurus selepas penampilan golekan.[6]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Perahu nelayan lain dari Indonesia:

Referensi[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Stenross (2007). m/s. 66.
  2. ^ a b c Pâris, François-Edmond (1841). Essai sur la construction navale des peuples extra-européens : ou, Collection des navires et pirogues construits par les habitants de l'Asie, de la Malaisie, du Grand Océan et de l'Amérique volume 1. Paris: A. Bertrand.
  3. ^ Horridge, Adrian (2015). Perahu Layar Tradisional Nusantara. Yogyakarta: Penerbit Ombak. Terjemahan bahasa Indonesia dari Horridge, Adrian (1985). The Prahu: Traditional Sailing Boat of Indonesia, second edition. Oxford: Oxford University Press.
  4. ^ Stenross (2007). m/s. 272.
  5. ^ a b H. H. Frese (1956). Small Craft in the Rijksmuseum voor Volkenkunde, Leiden. The Mariner's Mirror. 42 : 2, 101-112.
  6. ^ a b Stenross (2007). m/s. 274.
  7. ^ Stenross (2007). m/s. xiii.

Bacaan lanjutan[sunting | sunting sumber]

  • Horridge, Adrian (2015). Perahu Layar Tradisional Nusantara. Yogyakarta: Penerbit Ombak. Terjemahan bahasa Indonesia dari Horridge, Adrian (1985). The Prahu: Traditional Sailing Boat of Indonesia, second edition. Oxford: Oxford University Press.
  • Stenross, Kurt (2007). The Seafarers and Maritime Entrepreneurs of Madura: History, Culture, and Their Role in the Java Sea Timber Trade. Murdoch University, Perth, Australia.