Pahlawan kebangsaan Filipina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pahlawan kebangsaan Filipina ialah seorang warga Filipina yang telah diiktiraf sebagai pahlawan kebangsaan untuk peranannya dalam sejarah Filipina. Secara tidak langsung, istilah ini boleh merujuk kepada semua tokoh sejarah Filipina yang diiktiraf sebagai pahlawan, tetapi istilah yang lebih tegas merujuk kepada mereka yang secara rasminya ditetapkan demikian. Pada tahun 1995 Jawatankuasa Pahlawan Kebangsaan Filipina secara rasminya mengesyorkan beberapa orang untuk penunjukannya, tetapi ini tidak berlaku. Pada tahun 2007, tiada siapa yang pernah diiktiraf secara rasmi sebagai wira negara Filipina.[1]

Penulis reformis José Rizal, hari ini umumnya dianggap wira Filipina yang paling besar dan sering diberikan sebagai wira negara Filipina, tidak pernah jelas diisytiharkan sebagai wira negara oleh kerajaan Filipina. Selain Rizal, satu-satunya warga Filipina yang kini diberi pengiktirafan tersirat sebagai wira negara seperti revolusi Andrés Bonifacio. Walaupun tokoh sejarah lain diperingati di cuti perbandaran atau wilayah awam, Rizal dan Bonifacio diperingati di cuti umum di seluruh negara (nasional) dan dengan itu tersirat menjadi wira negara.

Jawatankuasa Wira Negara mengesyorkan Jose Rizal, Andres Bonifacio, Emilio Aguinaldo, Apolinario Mabini, Marcelo H. del Pilar, Sultan Dipatuan Kudarat, Juan Luna, Melchora Aquino (tiada kaitan dengan Benigno Aquino), dan Gabriela Silang untuk diiktiraf sebagai pahlawan nasional 15 November 1995. Sehingga hari ini, tiada tindakan telah diambil untuk wira negara yang disyorkan ini.

Satu rang undang-undang yang difailkan oleh Kongres Rene Relampagos dari Bohol pada Februari 2014, antara lain, mengisytiharkan Jose Rizal sebagai satu-satunya wira negara Filipina.[2] Mengikut rang undang-undang itu, beliau ialah seorang nasionalis dan terkenal dengan advokasi reformasi Filipina semasa era kolonial Sepanyol.[3] Sehingga 1 Januari 2017, status rang undang-undang itu "Menunggu dengan Jawatankuasa mengenai PENYEMAKAN UNDANG-UNDANG sejak 2014-02-19".[4]

Galeri[sunting | sunting sumber]

Beberapa orang dipilih atas pengesyoran sebagai pahlawan kebangsaan:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Selection and Proclamation of National Heroes and Laws Honoring Filipino Historical Figures" (PDF). Reference and Research Bureau Legislative Research Service, House of Congress. January 16, 2003. Diarkibkan daripada yang asal (pdf) pada 2011-06-04. Dicapai pada 9 August 2009. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  2. ^ "House Bill No. 3926: An Act Declaring the National Symbols of the Philippines" (PDF). Philippines House of Representatives.
  3. ^ "House Bill No. 3926 - Philippine National Symbols Act of 2014" (PDF). Philippine House of Representatives. Government of the Republic of the Philippines. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 20 July 2014. Dicapai pada 1 April 2014.
  4. ^ "LEGISLATIVE INFORMATION SYSTEM". House of Representatives, Republic of the Philippines. Dicapai pada December 31, 2016. (search for the status of 16th Congress bill number HB03926)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]