Pakaian separuh formal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pakaian separuh formal atau half dress ("separuh lengkap") ialah kategori kod berpakaian Barat yang menunjukkan jenis baju yang dipakai pada sebarang acara dengan level formaliti antara pakaian tidak formal dan pakaian formal. Dalam era moden,[bila?] tafsiran tipikal bagi lelaki ialah black tie untuk pakaian malam dan sut lounge hitam untuk pakaian siang, bersamaan dengan sut seluar atau gaun malam bagi wanita.[1]

Samada seseorang akan memilih untuk memakai separa formal pagi atau petang akan ditentukan secara tradisinya oleh acara itu yang bermula sebelum atau selepas 6:00 p.m.

Selain itu, versi yang setara mungkin dibenarkan seperti pakaian istiadat (termasuk pakaian mahkamah, pakaian seragam diplomatik dan pakaian akademik), baju keagamaan, dan baju kebangsaan, dan pakaian mess tentera.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Boswell, Sandra (2007). Protocol Matters. Canon Press. m/s. 181. ISBN 9781591280255. After-five clothing is a subcategory of semiformal eveningwear. Often called the "cocktail dress", this type of dress if often made of shiny fabric and can be short, from being shorter than knee up to mid-calf, but seldom reaches to the ankle as does stricter semiformal evening wear.
    - "Attire Guide: Dress Codes from Casual to White Tie - The Emily Post Institute". The Emily Post Institute. 2016. Dicapai pada 11 October 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]