Pakaian tidak formal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Shinzo Abe dan Ivanka Trump, memakai sut bisnes Barat (2017)

Pakaian tidak formal atau pakaian biasa, juga dipanggil pakaian bisnes, pakaian korporat/pejabat, tenue de ville atau baju biasa, ialah sejenis kod berpakaian Barat bagi pakaian yang ditakrifkan oleh sut bisnes untuk lelaki, dan pakaian koktel atau sut seluar untuk wanita. Pada skala formaliti, ia dianggap kurang formal berbanding pakaian separuh formal tetapi lebih formal daripada pakaian kasual. Pakaian tidak formal atau pakaian biasa tidak boleh dikelirukan dengan pakaian kasual seperti bisnes kasual atau smart kasual; kebanyakan situasi yang memerlukan “pakaian tidak formal” biasanya akan bertolak ansur dengan pakaian kasual pada tahap yang berbeza-beza.

Sut itu berasal dari pakaian santai pada penghujung abad ke-19 tetapi akhirnya menggantikan kot frock sebagai pakaian harian di bandar. Selepas Perang Dunia I, sut itu ditetapkan sebagai pakaian harian tidak formal. Topi, seperti fedora atau topi bowler, kadangkala dipakai dengan pakaian tidak formal.

Pakaian tidak formal biasanya digunakan untuk kegunaan pejabat dalam profesion seperti politik, akademi, undang-undang dan kewangan, perniagaan, serta acara tertentu seperti temuduga dalam sektor lain. Ia adalah kod pakaian tradisional yang bertujuan untuk menunjukkan rasa hormat kepada situasi dan tidak menarik perhatian.[1]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Business Professional Attire for Men: The Complete Guide". Success Attire. Success Attire. Sep 10, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-09-23. Dicapai pada Sep 23, 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]