Palau Güell

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pintu masuk hadapan yang membenarkan kereta-kereta kuda untuk memasuki rumah melalui satu pintu dan keluar melalui lain.

Palau Güell (sebutan Catalan: [pəˈɫaw ˈɣweʎ], Melayu: Istana Güell) adalah sebuah rumah agam di Barcelona, Catalonia, Sepanyol direka bentuk oleh arkitek Catalan bernama Antoni Gaudi untuk seorang hartawan perindustrian Catalan bernama Eusebi Güell.

Ia adalah sebahagian daripada "Kerja Raya Antoni Gaudi" Tapak Warisan Dunia UNESCO.

Rumah ini berpusat di sebuah bilik utama untuk menghiburkan tetamu masyarakat yang tinggi. Tetamu masuk ke rumah dalam gerabak ditarik kuda melalui pintu besi depan, yang memaparkan lengkungan parabola dan corak rumit rumpai laut palsu besi-kerja menyerupai dan dalam beberapa bahagian melecut. Haiwan boleh diambil tanjakan dan disimpan dalam yg cepat marah stabil di tingkat bawah tanah di mana penjawat yang tinggal, manakala para tetamu naik tangga ke bilik penerima. Penuh dengan hiasan dinding dan siling bilik penerima menyamar tingkap tontonan yang tinggi kecil di dinding di mana pemilik-pemilik rumah boleh melihat tetamu mereka dari tingkat atas dan mendapatkan 'mengintip tiba-tiba' sebelum menyambut kedatangan mereka, dalam hal mereka perlu untuk menyesuaikan pakaian mereka sewajarnya.

Di dalam bilik pihak utama mempunyai siling tinggi dengan lubang-lubang kecil berhampiran bahagian atas di mana tanglung digantung pada waktu malam dari luar untuk memberikan penampilan langit yg diterangi bintang.

Pada tahun 2004, lawatan oleh orang ramai telah sepenuhnya digantung buat sementara waktu kerana pengubahsuaian beberapa batu yang digunakan dalam pembinaan asal adalah lemah dan telah retak sepanjang tahun menyebabkan masalah struktur dalam bangunan. 1 Februari 2008, Palau Güell sebahagian dibuka semula kepada orang ramai, yang mempunyai akses ke bahagian terhad bangunan sahaja. Ia kini sedang membuka dengan semua kerja pemulihan yang siap dibina pada April 2011.

Ia telah digunakan dalam filem The Passenger Antonioni sebagai latar belakang bagi mesyuarat pertama antara Jack Nicholson dan Maria Schneider.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Barcelona landmarks Templat:World Heritage Sites in Catalonia Koordinat: 41°22′44″N 2°10′25.9″E / 41.37889°N 2.173861°E / 41.37889; 2.173861