Paleopatologi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Tulang belikat Allosaurus patah

Paleopatologi ialah kajian penyakit purba dan kecederaan dalam organisma melalui pemeriksaan fosil, tisu mumia, sisa rangka, dan analisis koprolit. Sumber khusus dalam kajian penyakit manusia purba mungkin termasuk dokumen awal, ilustrasi dari buku awal, lukisan dan arca dari masa lalu. Melihat pada akar individu perkataan "Paleopatologi" boleh memberikan definisi asas tentang apa yang terkandung di dalamnya. "Paleo-" merujuk kepada "purba, awal, prasejarah, primitif, fosil." Akhiran "-patologi" berasal dari Latin pathologia yang bermaksud "kajian penyakit."[1] Melalui analisis perkara yang disebutkan di atas, maklumat tentang evolusi penyakit serta cara tamadun masa lalu merawat keadaan adalah kedua-duanya hasil sampingan yang berharga. Kajian secara sejarah memberi tumpuan kepada manusia, tetapi tiada bukti bahawa manusia lebih terdedah kepada patologi daripada haiwan lain.[2]

Paleopatologi ialah sains antara disiplin, bermakna ia melibatkan pengetahuan dari banyak sektor termasuk (tetapi tidak terhad kepada) "patologi klinikal, osteologi manusia, epidemiologi, antropologi sosial, dan arkeologi".[3] Tidak mungkin seseorang boleh fasih dalam semua sains yang diperlukan. Oleh itu, mereka yang terlatih dalam setiap hal penting dan membentuk kajian kolektif. Latihan dalam Antropologi/arkeologi boleh dikatakan paling penting kerana analisis jenazah manusia dan artifak purba amat penting untuk penemuan penyakit awal.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ortner, Donald J (2003). Identification of Pathological Conditions in Human Skeletal Remains. Elsevier. ISBN 978-0-12-528628-2.
  2. ^ Hogenboom, Melissa (31 October 2015). "The animal that doesn't get cancer". BBC-Earth. BBC. Dicapai pada 24 August 2016.
  3. ^ Snoddy, Anne Marie E.; Beaumont, Julia; Buckley, Hallie R.; Colombo, Antony; Halcrow, Siân E.; Kinaston, Rebecca L.; Vlok, Melandri (2020-03-01). "Sensationalism and speaking to the public: Scientific rigour and interdisciplinary collaborations in palaeopathology". International Journal of Paleopathology (dalam bahasa Inggeris). 28: 88–91. doi:10.1016/j.ijpp.2020.01.003. ISSN 1879-9817. PMID 32028057.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]