Pandangan dunia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Amalan agama akan terikat rapat dengan pandangan dunia agama.

Pandangan dunia atau pandangan hidup ialah orientasi kognitif asas seseorang individu atau masyarakat merangkumi seluruh pengetahuan individu atau masyarakat dan sudut pandangan.[1][2][3][4] Suatu pandangan dunia termasuk falsafah semula jadi; postulat asas, kewujudan, dan normatif; atau tema, nilai, emosi, dan etika.[5]

Pandangan dunia kerap diambil untuk mengendali pada suatu aras sedar, boleh dapat langsung artikulasi dan perbincangan, bertentangan dengan wujud pada aras prasedar yang lebih dalam, seperti idea "latar" dalam psikologi Gestalt dan analisis media. Walau bagaimanapun, kepercayaan pandangan dunia yang teras kerap berakar umbi, dan demikian hanya jarang tercermin oleh individu, dan dibawa ke permukaan hanya pada seketika krisis kepercayaan.

Etimologi[sunting | sunting sumber]

Istilah worldview (pandangan dunia) ialah pinjam terjemah perkataan bahasa Jerman Weltanschauung [ˈvɛltʔanˌʃaʊ.ʊŋ]  ( dengar), terdiri daripada Welt ('dunia') dan Anschauung ('persepsi' atau 'tunjuk').[6] Perkataan bahasa Jerman ini juga digunakan dalam bahasa Inggeris. Ia merupakan konsep asas kepada falsafah Jerman, terutamanya epistemologi dan merujuk persepsi dunia yang luas. Tambahan pula, ia merujuk rangka idea dan kepercayaan membentuk huraian sejagat melalui sana seseorang individu, kumpulan atau budaya melihat dan mentafsir dunia dan bertindak dengannya.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "world-view noun – Definition, pictures, pronunciation and usage notes – Oxford Advanced Learner's Dictionary at OxfordLearnersDictionaries.com". www.oxfordlearnersdictionaries.com.
  2. ^ "Worldview – Definition of Worldview by Merriam-Webster". Dicapai pada 2019-12-11.
  3. ^ "worldview definition – Open Education Sociology Dictionary". Dicapai pada 2019-12-11.
  4. ^ Funk, Ken (2001-03-21). "What is a Worldview?". Dicapai pada 2019-12-10.
  5. ^ Palmer, Gary B. (1996). Toward A Theory of Cultural Linguistics. University of Texas Press. m/s. 114. ISBN 978-0-292-76569-6.
  6. ^ "Online Etymology Dictionary". Etymonline.com. Dicapai pada 2019-12-02.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Wikiversity
Wikiversity
Di Wikiversity, anda boleh mempelajari tentang:

Templat:World view Templat:Ethics Templat:Epistemology