Pandu dan rantau

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Pandu dan Rantau)
Tanda jalan untuk pandu dan rantau di Oxford, United Kingdom.

Pandu dan rantau (atau tempat letak kenderaan insentif) adalah kemudahan tempat letak kereta dengan pengangkutan awam sambungan yang membolehkan orang yang berulang-alik dan orang lain menuju ke pusat bandar untuk meninggalkan kenderaan mereka dan berpindah kepada bas, sistem kereta api (transit pantas, aliran ringan, atau kereta api komuter), atau berkongsi kereta bagi baki perjalanan. kenderaan tersebut ditinggalkan di tempat letak kereta pada siang hari dan diambil apabila pemilik kembali. Pandu dan rantau secara amnya terletak di pinggir bandar kawasan metropolitan atau di tepi luar bandar-bandar besar.

Pandu dan Rantau disingkatkan sebagai "P+R" pada tanda jalan di UK, dan juga disebut sebagai P&R dalam bahasa pasar dan penulisan.

Pandu dan rantau kongsi kereta[sunting | sunting sumber]

Pandu dan rantau tidak semestinya melibatkan pengangkutan awam. Ia boleh disediakan untuk mengurangkan bilangan kereta di jalan raya dengan menggalakkan berkongsi kereta dan berkongsi van[1]. Sebahagiannya kerana kepekatan pemandu, dan dengan itu mengurangkan bilangan kenderaan, terminal pandu dan rantau ini sering mempunyai perkhidmatan transit ekspres ke dalam kawasan bandar, seperti lorong kenderaan penghunian yang tinggi. Perkhidmatan ini boleh mengambil penumpang dalam satu arah pada waktu pagi (biasanya ke arah kawasan pusat perniagaan) dan dalam arah yang bertentangan pada waktu malam, dengan tiada had perjalanan atau dalam bilangan yang terhad yang terdapat pada waktu tengah hari. Sering kali tidak dibenarkan untuk meletak kereta di lokasi ini semalaman. Ciri-ciri ini berbeza dari kawasan ke kawasan.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Park and Ride | Commuter Park'n'ride Options". Vride. Dicapai pada 21 September 2012.

Templat:Public transport