Pangkat lima bintang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lencana pangkat OF-10 yang digunakan oleh Jeneral dan Laksamana Amerika Syarikat yang berbentuk lima bintang dalam susunan segilima.

Pangkat lima bintang adalah pangkat tentera yang paling kanan, mula-mula dizahirkan pada tahun 1944 di Amerika Syarikat, dengan lencana jeneral lima bintang,[1] dan pangkat sepadan di negara lain. Pangkatnya ialah panglima tentera operasi paling kanan, dan dalam "skala pangkat standard" NATO ia ditetapkan oleh kod OF-10.

Tidak semua angkatan tentera mempunyai pangkat sedemikian, dan bagi mereka yang mempunyai lencana sebenar "pangkat lima bintang" mungkin tidak mengandungi lima bintang. Sebagai contoh: lencana bagi pangkat OF-10 Perancis maréchal de France mengandungi 7 bintang; lencana bagi marechal Portugal mengandungi empat bintang emas; dan banyak lencana pangkat dalam Negara-Negara Komanwel langsung tidak mempunyai bintang.

Biasanya, pegawai lima bintang memegang pangkat Jeneral Angkatan Darat, Laksamana Armada, Fil Marsyal, Marsyal atau Jeneral Angkatan Udara, dan beberapa pangkat lain. Pangkat lima bintang adalah tersangat kanan—biasanya pangkat paling tinggi. Sebagai pangkat yang aktif, kedudukan ini hanya wujud dalam segelintir negara dan biasanya dipegang oleh hanya segelintir pegawai semasa perang. Pada masa aman, ia lazimnya dipegang hanya sebagai pangkat kehormat. Secara tradisinya, pangkat lima bintang dikurniakan kepada panglima tentera yang termasyhur untuk kemenangan masa perang yang luar biasa dan/atau pengiktirafan rekod pencapaian cemerlang semasa kerjayanya, samada secara aman atau dalam peperangan. Sebagai alternatif, pangkat lima bintang (atau pangkat lebih tinggi) boleh disandang oleh ketua negara atas kapasitinya sebagai pemerintah tertinggi angkatan tentera negara mereka.

Walaupun jarang-jarang dan senioriti pegawai lima bintang, lebih banyak lagi pangkat paling kanan telah wujud dalam Amerika Syarikat, iaitu, Admiral of the Navy dan General of the Armies. Nama-nama lain bagi pangkat yang paling kanan dari abad ke-20 ialah généralissime (Perancis), generalisimo (Sepanyol) dan generalissimus (Kesatuan Soviet) .

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Oxford English Dictionary (OED), 2nd Edition, 1989. "five" ... "five-star adj., ... (b) U.S., applied to a general or admiral whose badge of rank includes five stars;"

Templat:Star officer ranks