Paraceratherium

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Paraceratherium
Julat zaman: 30–16.6 Ma
Oligosen - Miosen
Pelakon rangka P. transouralicum, Muzium Alam Semula Jadi dan Sains Negara, Tokyo
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Genus:
Paraceratherium

Species
  • P. bugtiense
  • P. orgosense
  • P. prohorovi
  • P. transouralicum
  • P. zhajremensis
  • P. linxiaense

Paraceratherium ialah genus badak sumbu tidak bertanduk yang telah pupus. Ia adalah salah satu mamalia darat terbesar yang telah wujud dan hidup dari awal hingga akhir zaman Oligosen (34–23 juta tahun dahulu). Fosil pertama ditemui di kawasan yang kini dikenali sebagai Pakistan, dan mayat telah ditemui di seluruh Eurasia antara China dan Balkan. Ia diklasifikasikan sebagai ahli keluarga Paraceratheriidae. Paraceratherium bermaksud "berhampiran binatang tanpa tanduk", merujuk kepada Aceratherium, genus di mana spesies jenis P. bugtiense pada asalnya diletakkan.

Saiz sebenar Paraceratherium tidak diketahui kerana fosil yang tidak lengkap. Ketinggian bahu adalah kira-kira 4.8 meter (15.7 kaki), dan panjangnya kira-kira 7.4 meter (24.3 kaki). Beratnya dianggarkan kira-kira 15 hingga 20 tan (33,000 hingga 44,000 lb). Leher panjang itu menyokong tengkorak yang panjangnya kira-kira 1.3 meter (4.3 kaki). Ia mempunyai gigi kacip yang besar seperti gading dan hirisan hidung yang menunjukkan ia mempunyai bibir atas atau proboscis (batang) yang boleh dipegang. Kakinya panjang dan seperti tiang. Gaya hidup Paraceratherium mungkin serupa dengan mamalia besar moden seperti gajah dan badak sumbu yang masih ada. Kerana saiznya, ia akan mempunyai sedikit pemangsa dan kadar pembiakan yang perlahan. Ia adalah pelayar, makan terutamanya daun, tumbuhan lembut dan pokok renek. Ia hidup di habitat dari padang pasir gersang dengan beberapa pokok bertaburan ke hutan subtropika. Sebab-sebab kepupusan haiwan itu tidak diketahui, tetapi pelbagai faktor telah dicadangkan.

Taksonomi genus dan spesies di dalamnya mempunyai sejarah yang panjang dan rumit. Genera lain indricotheres, seperti Baluchitherium, Indricotherium, dan Pristinotherium, telah dinamakan, tetapi tiada spesimen lengkap wujud, menjadikan perbandingan dan klasifikasi sukar. Kebanyakan saintis moden menganggap genera ini sebagai sinonim muda Paraceratherium, dan ia dianggap mengandungi spesies berikut; P. bugtiense, P. transouralicum, P. huangheense, dan P. linxiaense. Spesies yang paling terkenal ialah P. transouralicum, jadi kebanyakan pembinaan semula genus didasarkan padanya. Perbezaan antara P. bugtiense dan P. transouralicum mungkin disebabkan oleh dimorfisme seksual, yang akan menjadikan mereka spesies yang sama.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.