Pararaton

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

The Pararaton ( Buku Raja-Raja ), juga dikenali sebagai Katuturanira Ken Angrok ( Kisah Ken Angrok ), merupakan sebuah kronik sejarah Jawa [1] :187yang ditulis dalam bahasa Kawi (Jawa Kuno). Teks secara perbandingan pendek sebanyak 32 halaman bersaiz folio (1126 baris) mengandungi sejarah raja-raja Singhasari dan Majapahit di Jawa timur.

Pararaton dibuka dengan penjelmaan formal pengasas kerajaan Singhasari (1222–1292), Ken Arok (atau Ken Angrok). [2] Hampir separuh daripada manuskrip adalah kisah kerjaya Ken Arok sebelum naik takhta pada tahun 1222. Kemudian diikuti beberapa serpihan naratif yang lebih pendek dalam susunan kronologi. Banyak peristiwa yang direkodkan di sini adalah bertarikh. Menjelang akhir serpihan sejarah menjadi semakin pendek dan bercampur dengan maklumat silsilah mengenai ahli kerabat diraja Majapahit .

Memandangkan kolofon tertua dalam manuskrip mengandungi tarikh 1522 Saka (1600 M), bahagian akhir teks mestilah ditulis antara 1481 dan 1600 M.

Analisis manuskrip[sunting | sunting sumber]

Beberapa bahagian Pararaton tidak boleh diambil kira sebagai fakta sejarah. Terutama dalam pendahuluan, fakta dan fiksyen, fantasi dan realiti bersatu. Sarjana seperti CC Berg berhujah bahawa teks seperti ini adalah sepenuhnya ghaib dan ahistorical, dan bertujuan untuk tidak merekodkan masa lalu, sebaliknya menentukan peristiwa masa depan. [i] Walau bagaimanapun, majoriti sarjana menerima beberapa sejarah dalam Pararaton, mencatatkan banyak surat-menyurat dengan inskripsi lain dan sumber Cina, dan menerima kerangka rujukan manuskrip di mana tafsiran yang sah boleh difikirkan. [2]

Manuskrip ini ditulis di bawah pemerintahan raja Jawa. Bagi masyarakat Jawa, adalah menjadi fungsi pemerintah untuk menghubungkan masa kini dengan masa lampau dan masa depan serta memberikan kehidupan manusia tempat yang sesuai dalam susunan kosmik . Raja, dalam alam Jawa, adalah penjelmaan sakral dari keseluruhan negara, sama seperti istananya adalah salinan mikrokosmik makrokosmos. [2] Raja (atau pengasas dinasti ) memiliki ketuhanan semula jadi pada tahap yang jauh lebih tinggi daripada manusia biasa.

Hans Ras pada tahun 2001 membandingkan Pararaton dengan inskripsi Pallava Canggal (732 AD), inskripsi Śivagŗha (Siwagrha) (856 AD), Batu Calcutta (1041 AD) dan Babad Tanah Jawi (1836 AD). Ini menunjukkan persamaan yang jelas dari segi watak, struktur dan fungsi dan juga persamaan dengan teks daripada pensejarahan Melayu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cœdès, George (1968). The Indianized states of Southeast Asia. University of Hawaii Press. ISBN 9780824803681.
  2. ^ a b c Johns, A. H. (1964). "The Role of Structural Organisation and Myth in Javanese Historiography". The Journal of Asian Studies. 24: 91. doi:10.2307/2050416. JSTOR 2050416. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Johns1964" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  3. ^ C. C. Berg. Het rijk van de vijfvoudige Buddha (Verhandelingen der Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen, Afd. Letterkunde, vol. 69, no. 1) Amsterdam: N.V. Noord-Hollandsche Uitgevers Maatschappij, 1962
  4. ^ Ricklefs, Merle Calvin (1993). A history of modern Indonesia since c. 1300 (ed. 2nd). Stanford University Press / Macmillans. ISBN 9780804721950.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Brandes, Jan Laurens Andries (1896), Pararaton (Ken Arok) of het boek der Koningen van tumapel en van Majapahit / uitg. en toegelicht door J. Brandes (dalam bahasa Dutch dan Javanese), Albrecht & Rusche / M. NijhoffCS1 maint: unrecognized language (link)


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "lower-roman" ada tetapi tag <references group="lower-roman"/> yang sepadan tidak disertakan