Parlimen tergantung

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Parlimen tergantung ialah istilah yang digunakan dalam badan perundangan di bawah sistem Westminster untuk menggambarkan situasi di mana tiada parti politik atau gabungan yang sedia ada (juga dikenali sebagai pakatan atau blok) mempunyai majoriti mutlak penggubal undang-undang (biasanya dikenali sebagai ahli atau kerusi) dalam parlimen atau badan perundangan lain. Keadaan ini juga dikenali sebagai parlimen seimbang atau badan perundangan di bawah kawalan keseluruhan (no overall control) dan boleh mewujudkan kerajaan minoriti. Istilah ini tidak relevan dalam sistem berbilang parti, di mana jarang sekali parti tunggal memegang majoriti.

Dalam sistem Westminster, jika tiada majoriti yang jelas, tiada parti atau gabungan mempunyai mandat automatik untuk menguasai cabang eksekutif, status yang biasanya dikenali dalam sistem parlimen sebagai "membentuk (sebuah) kerajaan". Ada kemungkinan majoriti mutlak masih boleh diperoleh melalui pembentukan kerajaan gabungan baharu atau penambahan ahli-ahli yang tidak berkaitan sebelum ini kepada gabungan yang sedia ada. Walau bagaimanapun, kerajaan minoriti sebaliknya boleh menghasilkan; iaitu, parti yang mempunyai ahli terbanyak dibenarkan membentuk kerajaan tanpa majoriti mutlak, dengan syarat ia mempunyai sokongan yang jelas dan berterusan daripada ahli-ahli yang tidak berkaitan, seperti parti-parti kecil dan/atau penggubal undang-undang bebas.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Objektif biasa sistem berparlimen - terutamanya yang memerlukan kerajaan yang bertanggungjawab, seperti sistem Westminster - adalah pembentukan kerajaan yang stabil (iaitu sebaik-baiknya penggal parlimen penuh, sehingga pilihan raya akan datang biasanya akan tiba). Ini memerlukan sebuah kerajaan dapat memperoleh undi yang mencukupi di parlimen untuk meluluskan usul undi percaya dan bekalan, terutama usul undi tidak percaya dan rang undang-undang belanjawan. Sekiranya usul tersebut gagal, ia biasanya menyebabkan pembubaran parlimen dan pilihan raya baru. Walau bagaimanapun, dalam sesetengah sistem berparlimen, kerajaan baharu boleh dibentuk tanpa jalan keluar untuk pilihan raya - jika, sebagai contoh, parti kecil memegang keseimbangan kuasa, ia boleh menyatakan secara terbuka untuk pembangkang, dengan itu mewujudkan majoriti baru.

Istilah Parlimen tergantung paling kerap digunakan parlimen yang dikuasai oleh dua parti utama atau gabungan. Pilihan raya umum dalam sistem sedemikian biasanya menyebabkan satu parti mempunyai majoriti mutlak dan dengan itu cepat membentuk kerajaan baru. Dalam kebanyakan sistem berparlimen, parlimen tergantung dianggap luar biasa dan sering dilihat sebagai tidak diingini. Dalam konteks lain, parlimen tergantung boleh dilihat sebagai ideal - contohnya, jika pendapat di kalangan orang ramai yang mengundi dipolemikkan mengenai satu atau lebih isu, parlimen tergantung boleh membawa kepada kemunculan kompromi atau konsensus.

Jika badan perundangan adalah dwidewan, istilah "parlimen tergantung" biasanya digunakan hanya berkenaan dengan dewan rendah.

Dalam sistem berbilang parti dengan penggubal undang-undang yang dipilih oleh perwakilan berkadar atau sistem yang serupa, biasanya sangat jarang dan sukar bagi mana-mana pihak untuk mempunyai majoriti mutlak. Dalam keadaan sedemikian, parlimen digantung sering diambil mudah dan kerajaan campuran adalah perkara biasa. Walau bagaimanapun, istilah ini boleh digunakan untuk menggambarkan pilihan raya di mana tiada gabungan yang ditubuhkan memenangi majoriti secara terang-terangan (seperti pilihan raya persekutuan Jerman 2005 atau pilihan raya umum Itali 2018).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

United Kingdom[sunting | sunting sumber]