Party Hard

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Party Hard
PembangunPinokl Games
PenerbittinyBuild
PengarahAlexandr Potapenko
Pengeluar
  • Alex Nichiporchik
  • Igor Arterchuk
Pereka
  • Alexandr Ponomariov
  • Igor Arterchuk
  • Alexandr Potapenko
Pengatur caraAlexandr Ponomariov
Artis
  • Sergiy Polobyuk
  • Vitaliy Bondarchuk
PenulisMike Rose
EnjinUnity
Platform
PelepasanMicrosoft Windows, OS X, Linux
  • WW: 25 Ogos 2015
Fire OS
  • WW: 20 November 2015
PlayStation 4, Xbox One
  • WW: 26 April 2016
Nintendo Switch
  • WW: 22 November 2018
Android, iOS
  • WW: TBA
GenreAksi, senyap
ModPemain tunggal, multipemain (ekslusif buat Steam dan Nintendo Switch)

Party Hard adalah permainan video aksi senyap yang dibangunkan oleh Pinokl Games dengan menggunakan enjin Unity dan diterbitkan oleh tinyBuild. Ia pertama kali dilancarkan pada 25 Ogos 2015. Dalam permainan ini, pemain mengambil peranan sebagai seorang pembunuh bersiri yang menyusup ke pesta-pesta dengan tujuan untuk membunuh semua hadirin tanpa ditangkap.

Tiga sekuel untuk permainan itu kemudian dikeluarkan, dengan 2 adalah dalam bentuk permainan video dan 1 dalam bentuk komik bertajuk Party Hard 2, Party Hard Tycoon, dan Party Hard 2: Breakout.

Gaya permainan[sunting | sunting sumber]

Pemain berperanan sebagai pembunuh berantai yang harus membunuh semua hadirin pesta (juga dikenali sebagai pengila parti) dalam sebuah pesta. Pembunuh itu dilengkapi dengan pisau piawai sebagai senjata utamanya untuk membunuh para hadirin. Terdapat juga cara lain yang dapat digunakan pemain untuk membunuh, seperti memasang perangkap, meracuni minuman, meletupkan pembesar suara dan lantai tarian, memusnahkan struktur tertentu (seperti memotong pokok dan menara), memulakan kebakaran dan papan elektrik litar pintas. Selain itu, pemain boleh membawa hadirin tidur dan meletakkannya di tempat lain.

Sekiranya hadirin menyaksikan sebuah mayat (tidak kira jika pemain hadir di lokasi atau tidak), mereka akan memberi amaran dan menghubungi polis. Apabila ini berlaku, seorang pegawai polis akan memasuki ke pesta tersebut dan memasukkan mayat berkenaan di dalam beg, dan cuba untuk menangkap suspek kemungkinan bagi pembunuhan itu (yang boleh menjadi pemain atau hadirin lain yang dituduh). Sekiranya suspek adalah pemain, dia boleh melarikan diri dari pegawai dengan mengelakkan mereka buat sementara waktu, atau memakai pakaian yang boleh diganti yang dapat dijumpai di beberapa tahap. Pemain dapat mengelakkan saksi dengan menyembunyikan mayat di tempat sampah dan lokasi tersembunyi.

Terdapat juga ancaman lain yang harus dihadapi pemain dalam tahap tertentu, seperti pengawal kelab malam yang menjaga pesta, dan tukang cuci yang menyekat jalan pintas yang boleh dilalui oleh pemain.

Terdapat 13 tahap dalam permainan, masing-masing dengan pesta bertema yang berbeza, yang mana 12 adalah yang utama dan satu adalah tutorial.

Terdapat 6 watak yang boleh dimainkan dalam permainan, yang asal adalah Party Hard Killer (Pembunuh Party Hard). Terdapat lima watak lain yang boleh didapati kemudian; ia adalah Ninja (diperoleh dengan menyelesaikan tahap tanpa mayat dijumpai), Pegawai Polis (diperoleh dengan menyelesaikan semua tahap), Katie West (diperoleh dengan melarikan diri dari polis sebanyak 5 kali dalam satu permainan; juga satu-satunya yang boleh dimainkan di tahap Miami Beach), Butcher (diperoleh dengan membunuh 20 orang), dan Hinter (memulakan permainan dengannya pada awal permulaan).

Multipemain[sunting | sunting sumber]

Dalam versi permainan Steam dan Nintendo Switch, terdapat mod multipemain di mana para pemain dapat bekerjasama antara satu sama lain. Kaedah permainan ini merangkumi ciri tambahan, seperti penggunaan senjata terhad dan koleksi lain. Sekiranya pemain mati atau ditangkap, tahap dapat diteruskan oleh pemain yang tinggal, dan semua pemain akan dihidupkan semula ketika memulakan tahap lain. Namun, jika semua pemain terbunuh, ia akan mengakibatkan kegagalan dalam menyelesaikan tahap tersebut.

Plot[sunting | sunting sumber]

Party Hard Killer adalah watak utama dalam plot permainan ini. Dia adalah lelaki yang tidak disebutkan namanya yang mengamali kesukaran tidur ketika ada pesta di kawasannya, dan digambarkan sebagai "seorang lelaki yang hanya mahukan ketenangan dan keamanan". Oleh kerana itu, dia terus membunuh semua orang dalam pelbagai pesta. Penyelesaian tahap membuka jalan cerita seterusnya, yang memfokuskan pada perincian "Party Hard Killings" (Pembunuhan-Pembunuhan Party Hard), seperti bagaimana rujukan terhadap cara pembunuhan beramai-ramai oleh si pembunuh.

Kisah ini bermula pada akhir tahun 2000, dan berlaku di sebuah bilik soal siasat di mana Detektif John West ditemu ramah oleh seorang pegawai polis bernama Darius, yang bertanya kepadanya tentang Party Hard Killer of Autumn 2000 (Pembunuh Party Hard Musim Gugur 2000). Narasi beliau bermula di suatu tempat di San Francisco dengan pembunuh, bosan dengan kebisingan dan pesta di kejiranan kecil, mengambil pisau dan topeng hoki untuk membunuh para hadirin di parti berkenaan. Dia kemudiannya melakukan pembunuhan beramai-ramai di pesta rumah BBQ di suatu tempat di North Beach (Salinas, California, menurut peta menu). Setelah dia "selesai" dengan pengunjung pesta, dia dijemput oleh pengendara basikal yang membawanya ke pesta ladang di Bakersfield dan setelah itu berangkat ke Las Vegas melalui bas ulang-alik ke pesta kasino, di mana dia mula mendapat perhatian, dengan berita media memberinya nama samaran "The Party Hard Killer". Pembunuh kemudian pergi ke pesta bahagian bumbung di Arizona.

Beberapa bulan kemudian, dia sampai di Bay City, Texas dan menaiki kapal pesiaran yang menuju dari Trinity Bay ke Florida, hanya kemudian kapal itu terbakar dan tenggelam berdekatan Miami ketika si pembunuh memerhatikan insiden itu. Dia juga bertemu dengan anak perempuan John, Katie (yang menurut Darius, dianiaya oleh John), di sana. Katie mengikuti jejaknya dengan menyerang pesta pantai, baik dipaksa oleh pembunuh itu, atau sebagai cara untuk menyertainya dalam komplot pembunuhan. Pembunuh itu menaiki bas pesta di Laluan 10 dengan Katie hanya untuk membunuh semua orang yang berada di dalamnya. John menjumpai mereka ketika bas tersangkut di hutan setelah mereka membunuh pemandu, tetapi sudah terlambat kerana pembunuh itu telah menyembelih Katie. Pembunuh itu hampir terjerumus ke dalam penjara, sehingga dia entah bagaimana membiarkan John tidak sedarkan diri dan menebang sebatang pokok, menyebabkan ia jatuh di atas kereta polis John.

Kereta mereka terhenti di sebuah kilang gergaji berhampiran Salina, Kansas, di mana sebuah pesta juga diadakan. Setelah membunuh semua orang di sana, pembunuh itu berpura-pura menjadi mangsa dan melarikan diri dari tempat kejadian dengan ambulans. Dia meneruskan siri pembunuhan demi pembunuhan di pesta bahagian bumbung lain di Denver, pesta Halloween di Wyoming, dan pesta kampus di Salt Lake City. Pembunuh itu akhirnya tiba di kereta bawah tanah San Francisco, di mana pesta diadakan oleh beberapa fanatik yang menyembahnya; di sinilah John dapat percubaan kedua untuk menghentikan pembunuh itu.

Pada potongan babak terakhir, Party Hard Killer ditunjukkan duduk di platform kereta api setelah membunuh para pemujanya. Dialog antara John dan Darius menunjukkan bahawa soal siasat yang sedang berlangsung hanyalah semata-mata di dalam fikiran John, dan Darius akhirnya berhadapan dengannya mengenai pembunuhan itu. Darius kemudian menyatakan bahwa dia tidak pernah melawannya, dan bahawa sebahagian daripadanya menikmati pembunuhan pesta sama seperti pembunuh teresebut. John membantah dan cuba menyatakan "dia tidak seperti dia," tetapi Darius mula menekannya, menyuruhnya "melepaskannya." John berkata "mari Darius, mari balik rumah," dan permainan berakhir dengan babak mereka di bawah tanah, di mana Darius memakai topi polis John dan topeng yang serupa dengan pembunuh itu.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Penerimaan
Markah agregat
PengagregatMarkah
Metacritic(PC) 64/100[1]
(PS4) 65/100[2]
(XONE) 51/100[3]
Markah ulasan
PenerbitanMarkah
Destructoid6/10[4]
GameSpot7/10[5]

Party Hard menerima ulasan "bercampur atau serdahana", menurut agregator ulasan permainan video Metacritic, permainan ini mendapat skor purata 64.[1][2][3]

Sekuel[sunting | sunting sumber]

Party Hard 2[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2017, sekuel bertajuk Party Hard 2 tersedia untuk Akses Awal. Ia dilancarkan sepenuhnya pada 25 Oktober 2018. Sekuel ini menampilkan mekanik permainan baru, dan merangkumi kisah identiti, latar belakang dan motivasi Party Hard Killer, yang menunjukkan bahawa dia sebenarnya adalah Darius selama ini.

Party Hard Tycoon[sunting | sunting sumber]

Pada Oktober 2017, permainan simulasi spin-off yang bertajuk Party Hard Tycoon dilancarkan sebagai keluaran Akses Awal di Steam.[6] Ia melibatkan mengatur dan mengurus pesta di dunia Party Hard. Permainan ini juga melibatkan pemilihan tempat, merancang susun atur, katering, hiburan, dan mencari cara untuk memastikan para tetamu berpuas hati.

Party Hard 2: Breakout[sunting | sunting sumber]

Pada 5 Mac 2020, komik Party Hard 2: Breakout yang menjadi bahagian terakhir dalam francais Party Hard diterbitkan. Berkisar tentang cerita selepas peristiwa Party Hard 2 dan DLC Alien Butt Form, ini menandakan penampilan buat kali terakhir si pembunuh bertopeng terkenal dan kumpulan peliknya dalam rancangan untuk memboloskan diri dari penjara.[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Party Hard for PC Reviews" (dalam bahasa Inggeris). Metacritic. Dicapai pada 29 April 2016.
  2. ^ a b "Party Hard for PlayStation 4 Reviews" (dalam bahasa Inggeris). Metacritic. Dicapai pada 29 April 2016.
  3. ^ a b "Party Hard for Xbox One Reviews" (dalam bahasa Inggeris). Metacritic. Dicapai pada 29 April 2016.
  4. ^ Turner, Stephen (25 Ogos 2015). "Review: Party Hard" (dalam bahasa Inggeris). Destructoid. Dicapai pada 25 Ogos 2015.
  5. ^ Gilyadov, Alex (23 Mei 2016). "Party Hard Review" (dalam bahasa Inggeris). GameSpot. Dicapai pada 23 Mei 2016.
  6. ^ "Party Hard Tycoon out now" (dalam bahasa Inggeris).
  7. ^ "Party Hard 2 Comic Book DLC". Steam (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 9 Mei 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]