Pascapenerbitan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Penyuntingan suite video

Pasca-penerbitan (juga dikenali sebagai pos-produksi) ialah sebahagian dari proses pembikinan filem, video, dan fotografi. Pasca-penerbitan termasuk semua peringkat penerbitan yang berlaku selepas penggambaran atau rakaman individu segmen rancangan.[1]

Pasca-penerbitan tradisional (analog) telah kebanyakannya telah digantikan oleh peranti penyuntingan video yang beroperasi di dalam sistem penyuntingan non-linear (NLE).

Televisyen[sunting | sunting sumber]

Dalam televisyen, fasa post-pengeluaran termasuk: editing, mengedit video, bunyi editing, animasi dan visual effects sisipan, melihat dan permulaan siaran proses. Ia adalah penting bahwa post-pengeluaran melaksanakan dan menjaga persediaan sampai akhir produk benar-benar siap.

Fotografi[sunting | sunting sumber]

Profesional post-pengeluar biasanya memohon lingkungan tertentu editing gambar operasi ke mentah format imej yang diberikan oleh seorang fotografer atau imej-bank. Ada pelbagai proprietari dan bebas dan terbuka sumber perisian, berjalan pada lingkungan sistem operasi yang ada untuk melakukan kerja-kerja ini.

Peringkat pertama post-pengeluaran biasanya memerlukan memuatkan imej mentah ke post-pengeluaran lunak. Jika ada lebih dari satu gambar, dan mereka milik satu set, sebaik-baiknya post-pengeluar cubalah untuk menyamakan[penjelasan lanjut diperlukan] ini gambar sebelum loading mereka. Selepas itu, jika perlu, langkah seterusnya akan potong benda-benda dalam gambar dengan Pena Alat yang sempurna dan bersih dipotong. Peringkat seterusnya akan menjadi pembersihan gambar dengan menggunakan alat itu sebagai alat penyembuhan, alat klon, dan alat patch.

Peringkat seterusnya bergantung pada apa yang pelanggan yang diperintahkan. Jika itu foto-montage, pos-pengeluar biasanya akan mulai memasang gambar yang berbeza ke dokumen yang terakhir, dan mula untuk mengintegrasikan dengan latar belakang.

Dalam iklan, ia biasanya memerlukan memasang beberapa gambar bersama-sama dalam foto-komposisi.

Muzik[sunting | sunting sumber]

Teknik yang digunakan dalam musik post-pengeluaran termasuk comping (menyusun bahagian-bahagian yang terbaik beberapa mengambil satu unggul mengambil), masa dan padang pembetulan (mungkin melalui mengalahkan pengkuantuman), dan menambah kesan. Proses ini adalah biasanya disebut sebagai mencampurkan dan juga boleh melibatkan persamaan dan menyesuaikan tahap setiap individu trek untuk memberi maklumat suara pengalaman.[2] Bertentangan dengan nama, pos-pengeluaran boleh berlaku di mana-mana titik dalam rakaman dan proses pengeluaran dan non-linear dan "nonveridic".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Lynne S. Gross; James C. Foust; Thomas D. Burrows (2005). Video Production Discipline and Techniques (ed. 9th). McGraw Hill. m/s. G11. ISBN 0-07-293548-0.
  2. ^ Hodgson, Jay Understanding Records, p.231. ISBN 978-1-4411-5607-5.