Passeio Público (Lisbon)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Passeio Público pada kemuncak populariti bangsawannya - Raja Ferdinand II berjalan-jalan melalui Passeio Público; Leonel Marques Pereira, 1856.

Public Promenade (Portugis: Passeio Público) adalah sebuah taman di Lisbon, Portugal, yang terletak di mana Avenida da Liberdade berada sedang diletakkan. Dibina selepas gempa bumi Lisbon 1755, Passeio menjadi lekapan penting dalam landskap Lisbon pada abad ke-19 dan merupakan titik pertemuan bagi golongan atasan masyarakat Portugis.

Sempadannya tidak lama kemudian menarik rumah terbaik keperibadian Lisbon, yang membawa kepada kemusnahan akhirnya taman untuk membina sebuah boulevard yang besar yang akan menjadi Avenida da Liberdade.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Zaman pombaline[sunting | sunting sumber]

Selepas gempa bumi Lisbon 1755, yang mengakibatkan kemusnahan hampir keseluruhan bandar itu, Sebastião José de Carvalho e Melo, 1st Marquis of Pombal, perdana menteri Raja José I, menguruskan pembinaan semula bandar itu dalam rancangan pencerahan baharu, dalam apa yang akan menjadi gaya Pombaline.

Marquis mengarahkan persempadanan dan pembinaan Passeio, berada di pinggir utara bandarnya yang baru dibina. Pengurusan reka bentuk dan pembinaan taman telah diberikan kepada jurutera diraja Reinaldo Manuel dos Santos, dan pembinaan berlangsung antara 1764 dan 1771.[1]

Walaupun ia diberi nama Passeio Público, taman itu tidak dibuka kepada orang ramai. Ia berdinding dan berpagar untuk kegunaan eksklusif ahli bangsawan Portugis. Walau bagaimanapun, selama kira-kira 50 tahun pertama sejarah taman itu, kebanyakan golongan bangsawan mengelak taman itu, kerana mereka menganggapnya sebagai kurang hiasan dan landskap yang buruk.[2]

Nikmat bangsawan[sunting | sunting sumber]

Passeio Público s. 1870-an.
Rancangan untuk lata baru, tahun 1835
Rancangan untuk pintu masuk baru, tahun 1835

Kegagalan Passeio untuk menarik minat golongan atasan mengakibatkan siri kerja berturut-turut untuk meningkatkan kualiti dan populariti taman itu. Yang pertama adalah pada tahun 1821, apabila Raja João VI memerintahkan supaya dinding yang mengelilingi Passeio dirobohkan dan taman itu dibuka kepada semua golongan.

Pada tahun 1835, perumusan semula taman yang paling penting telah dimulakan oleh Malaquias Ferreira Leal, arkitek untuk Perbandaran Lisbon.[3] Rancangan Ferreira Leal menyusun semula sepenuhnya air pancut di dalam taman, memperkenalkan patung alegori ikonik sungai Tagus dan Douro, dan menyaksikan pembinaan mercu tanda paling ikonik 'Passeio', latanya .

Berikutan penyusunan semula taman oleh Ferreira Leal, Passeio dengan cepat menjadi tempat pertemuan sosial bagi golongan bangsawan Lisbon. Untuk beberapa dekad akan datang, taman itu akan menjadi pusat kebodohan orang kaya dan berkuasa Lisbon. Untuk beberapa dekad yang akan datang, taman itu berkembang dalam patung dan kemudahannya dan, pada tahun 1851, taman itu menjadi diterangi sepenuhnya.[4]

Avenida da Liberdade[sunting | sunting sumber]

Menjelang separuh akhir abad ke-19, Lisboners semakin tidak berpuas hati dengan format lapuk 'Passeio dan dengan perkara remeh semua aktiviti yang berlaku di sana. Pada tahun 1863, idea pertama untuk mencipta laluan besar melalui taman itu mula-mula timbul, tetapi hanya pada tahun 1873 apabila Perbandaran Lisbon mengambil keputusan untuk membina jalan yang hebat melalui Passeio.

Kerja-kerja perobohan Passeio, termasuk pokok taman dan latanya yang terkenal, bermula pada 1879 dan kerja-kerja berlangsung sehingga 1886, apabila José Gregório da Rosa Araújo, Datuk Bandar Lisbon, melancarkan Avenida da Liberdade yang baharu (Jalan Kebebasan), jalan raya pusat baharu di Lisbon.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Instituto Camões - Do Passeio Público ao Parque da Liberdade
  2. ^ Público - Lisboa, não sejas francesa
  3. ^ Academia - Malaquias Ferreira Leal, arquitecto da cidade na primeira metade de Oitocentos
  4. ^ SIPA - Jardins da Avenida da Liberdade
  5. ^ "RevelarLX - Abertura da Av. da Liberdade e o Fim do Passeio Público em 1879". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-09-17. Dicapai pada 2015-11-19.