Paus Gregorius VI

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paus
Gregorius VI
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat1 May 1045
Tarikh Tamat Jawatan20 Disember 1046
PendahuluBenedictus IX
PenggantiClemens II
Butiran peribadi
Nama lahirGiovanni Graziano
KelahiranRom, Negeri Paus, Empayar Rom Suci
Meninggal dunia1048
Cologne (kemungkinan besar), Jerman, Empayar Rom Suci

Paus Gregorius VI ( Latin: Gregorius VI  ; meninggal dunia 1048), dilahirkan Giovanni Graziano ( John Gratian ) di Rom ( Latin: Johannes Gratianus ), adalah uskup Rom dan penguasa Negara Kepausan dari 1 Mei 1045 sehingga peletakan jawatannya di Majlis Sutri pada 20 Disember 1046.

Sinod Sutri[sunting | sunting sumber]

Hanya Silvester III dan Gregorius VI yang hadir di Sinod Sutri, yang dibuka pada 20 Disember 1046. Tuntutan Silvester III dan Benedictus IX dengan cepat ditolak, dan yang pertama dikutuk untuk dikurung di sebuah biara sepanjang hayatnya. [1] Gregorius VI dituduh membeli kepausan dan dengan bebas mengakuinya; dia bagaimanapun menafikan bahawa perbuatan ini, berdasarkan keadaan, merupakan jenayah simony . Para uskup sinode meyakinkan Gratian bahawa tindakan ini memang simonia, tanpa mengira motivasi murninya untuk itu, dan memintanya untuk meletakkan jawatan. Melihat bahawa pilihan yang sedikit ditinggalkan kepadanya, [1] dia mematuhi kerelaan sendiri dan meletakkan jawatannya.

Gregorius VI telah digantikan dalam kepausan oleh uskup Jerman Bamberg, Suidger, yang mengambil nama Pope Clemens II . Pada Mei 1047 Gregorius telah dibawa oleh Henry ke Jerman; dia meninggal dunia pada 1048, mungkin di Cologne. Pada akhirnya dia ditemani oleh Hildebrand, yang (selepas kira-kira setahun di Cluny ) kembali ke Rom pada Januari 1049 dengan Paus Leo IX yang baru dipilih. Dan apabila Hildebrand sendiri dipilih sebagai paus pada tahun 1073, dia menamakan dirinya Paus Gregorius VII untuk mengisytiharkan kepercayaannya yang teguh dan setia dalam kesahihan Gratian sebagai Paus Gregorius VI.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b  Satu atau lebih perkataan sebelum ini memuatkan teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awamMann, Horace (1909). "Pope Gregory VI". Dalam Herbermann, Charles (penyunting). Catholic Encyclopedia. 6. New York: Robert Appleton. Cite has empty unknown parameters: |HIDE_PARAMETER20= dan |coauthors= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)