Paus Honorius II

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paus
Honorius II
Uskup Rom
GerejaGereja Katolik
Mula Menjawat21 Disember 1124
Tarikh Tamat Jawatan13 Februari 1130
PendahuluCallistus II
PenggantiInnocentius II
Perintah
Konsekrasi1117
Menjadi Kardinal1099
Butiran peribadi
Nama lahirLamberto Scannabecchi
Kelahiran9 February 1060
Fiagnano, Papal States, Holy Roman Empire
Meninggal dunia13 Februari 1130(1130-02-13) (umur 70)
Rome, Papal States, Holy Roman Empire
Paus lain bernama Honorius

Paus Honorius II (9 Februari 1060-13 Februari 1130), dilahirkan Lamberto Scannabecchi,[1] adalah ketua Gereja Katolik dan penguasa Negeri Kepausan dari 21 Disember 1124 hingga kematiannya pada tahun 1130.

Walaupun dari latar belakang yang rendah hati, kecerdasannya yang jelas dan kebolehan yang luar biasa menyaksikannya dinaikkan pangkat melalui hierarki gerejawi. Dilampirkan kepada Keluarga Frangipani daripada Rom pilihanraya sebagai paus dipertandingkan oleh calon saingan, Celestine II, dan kekuatan digunakan untuk menjamin pemilihannya.


Keperibadian Honorius prihatin dengan memastikan bahawa hak istimewa yang diperoleh Gereja Katolik Roma melalui Concordat cacing dipelihara dan, jika boleh, dilanjutkan. Beliau adalah paus pertama untuk mengesahkan pemilihan Maharaja Suci Rom. Tidak percaya kepada tradisi Benedictine perintah, beliau memihak kepada perintah monastik baru, seperti Augustinians dan Cistercians, dan berusaha untuk menjalankan lebih banyak kawalan ke atas pusat-pusat monastik yang lebih besar Monte Cassino dan Biara Cluny. Beliau juga meluluskan perintah ketenteraan baru Knights Templar pada tahun 1128.

Honorius II gagal menghalang Roger II dari Sicily dari melanjutkan kuasanya di selatan Itali dan tidak dapat berhenti Louis VI dari Perancis daripada campur tangan dalam hal ehwal gereja Perancis. Seperti pendahulunya, beliau menguruskan hal ehwal yang luas gereja melalui Legasi Kepausan. Dengan kematiannya pada tahun 1130, Gereja itu sekali lagi dikelirukan dengan pemilihan dua paus saingan, Innocent II dan antipope ANACLETUS II.

  1. ^ Levillain, pg. 731