Paus Innocentius XI

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Papa

Portrait dari Jacob Ferdinand Voet, 1670s

Categoria:Viri Innocent XI (lahir Benedict of Odescalchus, Kawan Hari Tahun Baru 16 Mei 1611 ; meninggal dunia di Rom pada 12 Ogos 1689 ) ialah Imam Besar pada 21 September 1676

Belia dan kursus kehormat di mahkamah[sunting | sunting sumber]

Hari lahir Pope Innocent XI dari Rakan Baru

Benedictus Odescalchus dilahirkan daripada bangsa Langobarda yang purba dan mulia, dan mengamalkan pengajian Jesuit di kalangan Count Baru . Semasa dia masih kanak-kanak, dia telah kehilangan ibunya pada tahun 1622 dalam bapanya dan pada tahun 1630. Pakcik Papirius menerima penjagaannya (dalam bahasa Itali Papirius ), yang memanggilnya kepadanya di bandar Genoa . Dia telah melakukan perdagangan dan pentadbiran, sebelum perjalanan undang-undang sivil dan kanun bermula di Rom dan Naples, di mana dia memperoleh lesen pada tahun 1639.

Di Rom, dia membentuk pakatan dengan Kardinal Alphonso de la Cueva, Francisco Barberinus, dan John the Baptist Pamphilus, bakal Pope Innocent X. kemudian dia bertekad untuk membuat laluannya di Kuria Rom : dia meneruskan seperti kilat. Urban VIII, dilahirkan dalam suku Barberini, menamakannya sebagai peserta protonotarium, komisaris am Tiber, dan gabenor Macerata dan Piceni . Pada tahun 1645, walaupun dia bukan seorang paderi dan berusia tiga puluh tahun, dia telah dicipta sebagai kardinal oleh Innocent X daripada orang kudus Cosma dan Damian.

Kemudian, beliau telah dijadikan leftenan di Ferrara oleh kebuluran tahun 1648, di mana dilaporkan bahawa Kardinal Benedict adalah yang paling dekat dengan rakyat; Pada April 1650, beliau telah dipilih sebagai uskup Novara; beberapa bulan kemudian, dia menjadi imam dan kemudiannya ditahbiskan: dia adalah seorang gembala yang baik di keuskupan dan menyebarkan amalnya mengikut peraturan Majlis Trent ; namun, dia bukanlah seorang reformis yang hebat.


pautan luar[sunting | sunting sumber]