Paus Lucius III

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian

Paus Lucius III (c. 1097-25 November 1185), dilahirkan Ubaldo Allucingoli, memerintah dari 1 September 1181 hingga kematiannya. Dilahirkan dari keluarga bangsawan Lucca, sebelum terpilih sebagai Paus, dia mempunyai kerjaya yang panjang sebagai diplomat kepausan. Kepausannya ditandai dengan konflik dengan Maharaja Suci Rom Frederick I, buangan dari Rom dan persiapan awal untuk Perang Salib Ketiga.

Paus
Lucius III
Mula Menjawat1 September 1181
Tarikh Tamat Jawatan25 November 1185
PendahuluAlexander III
PenggantiUrbanus III
Butiran peribadi
Nama lahirUbaldo Allucingoli
Kelahiranc. 1097
Lucca, Mac Tuscany, Empayar Rom Suci
Meninggal dunia25 November 1185(1185-11-25) (umur 87–88)
Verona, Empayar Rom Suci
Paus lain bernama Lucius


Lucius berselisih dengan Maharaja Suci Rom Frederick I atas pelupusan Wilayah Countess lewat Matilda dari Tuscany.[1] Kontroversi mengenai penggantian warisan Countess telah dibiarkan dengan persetujuan 1177, dan Maharaja mencadangkan pada tahun 1182 bahawa Curia harus melepaskan tuntutannya, menerima sebagai pertukaran dua persepuluh dari pendapatan imperialis dari Itali, sepersepuluh untuk Paus dan sepersepuluh yang lain untuk Kardinal. Lucius tidak menyetujui proposisi ini atau kompromi lain yang disarankan oleh Frederick I pada tahun berikutnya, dan juga perbincangan peribadi antara kedua-dua orang yang berkuasa di Verona pada bulan Oktober 1184 membawa kepada hasil yang pasti.

  1. ^  Satu atau lebih ayat sebelumnya menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). "Lucius". Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press.