Paus Stephanus VI

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Paus
Stephanus VI
BertakhtaMei 896
Perintah berakhirJuli/Agustus 897
PendahuluBonifasius VI
PenggantiRomanus
Butiran peribadi
Nama lahirtidak diketahui
Kelahirantidak diketahui
Meninggal duniaJuli/Agustus(?) 897
tempat tidak diketahui
Paus lain bernama Stephanus

Paus Stephanus VI (tarikh lahir tidak diketahui - meninggal dunia Ogos atau Oktober 897 ) ialah Paus Gereja Roman Katolik dari Mei 896 hingga Julai atau Ogos 897 .

Beliau dilantik menjadi Uskup Anagni oleh Pope Formosus . Keadaan semasa pemilihannya tidak jelas, tetapi dia nampaknya telah disokong oleh keluarga Spoleto, salah satu keluarga Rom yang memerintah, dalam perebutan takhta paus pada masa itu.

kehidupan[sunting | sunting sumber]

Stephanus sangat terkenal dengan rawatannya terhadap jenazah Pope Formosus, salah seorang pendahulunya. Di bawah tekanan daripada kumpulan Spoleto, mayat Formosus yang reput telah digali dari kuburnya dan dibicarakan dalam sebuah sinod yang dipanggil Sinode Mayat (atau Synodus Horrenda ), pada Januari 897 . [1]

Jean-Paul Laurens, Le Pape Formose et tienne VII ("Paus Formosus dan Stephen VII"), 1870 . Nota: Stephen VII kini dipanggil Stephen VI.

Dengan badan disandarkan di atas takhta, seorang diakon dilantik untuk menjawab kematian Paus, yang dipersalahkan kerana melaksanakan fungsi uskup semasa dia dipecat dan menerima kepausan semasa dia menjadi Uskup Porto. Kedua-dua ini hanyalah sebahagian daripada pertuduhan yang telah ditimbulkan terhadap Formosus dalam pertikaiannya dengan John VIII . Mayat didapati bersalah, dilucutkan jubah keramatnya, dipotong tiga jari dari tangan kanannya, berpakaian awam, dan segera dikebumikan semula. Mayat itu kemudiannya digali dan dibuang ke dalam sungai Tiber . Semua pentahbisan yang dilakukan oleh Formosus telah dibatalkan.

Perbicaraan ini menyebabkan kekecohan yang hebat. Walaupun penghasut perbicaraan itu mungkin musuh Formosus, Lambert dari Spoleto dan ibunya, Ageltruda, skandal itu berakhir dengan pemenjaraan Stephen yang kemudiannya dihukum mati dengan cara dicekik pada musim panas tahun yang sama. [2]


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cummings, Joseph: "History's Great Untold Stories", page 14. National Geographic, 2006.
  2. ^ O'Malley, John W., A History of the Popes, New York, Sheed & Ward, 2010

 Rencana ini memuatkan teks dari suatu penerbitan yang kini berada dalam domain awamHerbermann, Charles, penyunting (1913). "nama rencana diperlukan". Catholic Encyclopedia. New York: Robert Appleton. Cite has empty unknown parameters: |HIDE_PARAMETER20= dan |coauthors= (bantuan)CS1 maint: ref=harv (link)