Pedunkel serebrum

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pedunkel serebrum
Pembedahan superfisial batang otak. Pandangan ventral. ("pedunkel serebrum" kelihatan diwarnakan merah di tengah-kanan)
Bahagian obtus (berserenjang ke batang otak) melalui kolikuli atas menunjukkan laluan saraf okulomotor (krus serebri dilabelkan di sebelah kiri bawah..)
Butiran
Pengenalpastian
nama bahasa Latinpedunculus cerebri
MeSHD065850
NeuroNames487
NeuroLex IDbirnlex_1202
TAA14.1.06.004
FMAFMA:62394
Istilah anatomi neuroanatomi

Pedunkel serebrum adalah dua tangkai yang melekatkan serebrum ke batang otak.[1] Mereka adalah struktur di bahagian depan otak tengah yang timbul dari bahagian depan pon dan mengandungi saraf menaik (deria) dan saraf menurun (motor) besar yang bergerak ke dan dari serebrum dari pons. Utamanya, tiga kawasan umum yang menimbulkan pedunkel serebrum adalah korteks serebrum, saraf tunjang dan serebelum.[2] Pedunkel serebrum, mengikut kebanyakan pengkelasan, adalah kesemua bahagian di otak tengah kecuali tektum.   Rantau ini termasuk tegmentum, krus serebri dan pratektum. Dengan pendifisian ini, pedunkel serebrum juga dikenali sebagai asas pedunkel, manakala berkas gentian eferen ventral disebut sebagai krus serebrum atau pes pedunkel.

Pedunkel serebrum terletak di kedua-dua belah otak tengah dan merupakan bahagian paling depan otak tengah, dan bertindak sebagai penyambung antara otak tengah yang lain dan nukleus talamik dan juga serebrum. Secara keseluruhan, pedunkel serebrum membantu menyempurnakan pergerakan motorik, mempelajari kemahiran motor baru, dan mengubah maklumat proprioseptif menjadi penyelenggaraan keseimbangan dan postur.[3][4] Saluran gentian penting yang mengalir melalui batang otak adalah saluran kortikospinal, kortikopontin, dan kortikobulbar. Kerosakan pada pedunkel serebrum mengakibatkan kemahiran motorik yang tidak disempurnakan, ketidakseimbangan, dan kekurangan propriosepsi.[5]

Struktur[sunting | sunting sumber]

Gentian atas yang menurun dari kapsul dalaman terus menerus melalui otak tengah dan kemudian dilihat sebagai gentian pada batang otak.[6] Gentian kortikopontin terdapat di sepertiga bahagian luar dan dalam pedunkel serebrum, ini adalah input kortikal ke nukleus pontin.[7] Gentian kortikobulbar dan kortikospinal dijumpai pada pertiga pertengahan pedunkel serebrum.[8] Saluran kortikospinal keluar dari kapsul dalaman dan dilihat di bahagian tengah pedunkel serebrum.

Saraf kranial[sunting | sunting sumber]

Saraf kranial 3 (saraf okulomotor) muncul secara ventral antara dua pedunkel serebrum di fosa interpedunkel. Saraf kranial 4 (saraf troklear) melilit bahagian bawah pedunkel serebrum.[9]

Gambar tambahan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Saladin, K (2012). Human anatomy (ed. 3rd). McGraw-Hill. m/s. 525. ISBN 9780071222075.
  2. ^ Saladin, Kenneth (2010), Anatomy & Physiology The Unity of Form and Function, New York, NY: McGraw-Hill Companies, Inc.
  3. ^ Swenson, Rand. Review of Clinical and Functional Neuroscience (ed. online). Chapter 8B - Cerebellar Systems: Swenson 2006.CS1 maint: location (link)
  4. ^ HENDELMAN, WALTER J. Atlas of Functional Neuroanatomy (PDF). CRC Press LLC. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 8 December 2015. Dicapai pada 26 November 2015.
  5. ^ "Cerebral Peduncle Anatomy". Healthline. Dicapai pada 26 November 2015.
  6. ^ HENDELMAN, WALTER J. Atlas of Functional Neuroanatomy (PDF). CRC Press LLC. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 8 December 2015. Dicapai pada 26 November 2015.
  7. ^ HENDELMAN, WALTER J. Atlas of Functional Neuroanatomy (PDF). CRC Press LLC. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 8 December 2015. Dicapai pada 26 November 2015.
  8. ^ HENDELMAN, WALTER J. Atlas of Functional Neuroanatomy (PDF). CRC Press LLC. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 8 December 2015. Dicapai pada 26 November 2015.
  9. ^ HENDELMAN, WALTER J. Atlas of Functional Neuroanatomy (PDF). CRC Press LLC. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 8 December 2015. Dicapai pada 26 November 2015.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]