Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia
ڤجابت كتوا ڤڬاواي كسلامتن كراجأن مليسيا
Kerajaan Malaysia
Intisari agensi
Dibentuk1957; 67 tahun yang lalu (1957)
JenisKerajaan
Ibu pejabatAras -1,1 dan 2, Blok B7, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan, 62502 Putrajaya
MotoLindungi Aset Negara
Kakitangan379 (2018)
Belanjawan tahunanMYR 23,672,100 (2018)
Eksekutif Kerajaan
  • YBrs. Tuan Khairul Anwar bin Haji Zakaria, Ketua Pengarah
Agensi induk
Jabatan Perdana Menteri Malaysia
Laman sesawang
www.cgso.gov.my

Pejabat Ketua Pegawai Keselamatan Kerajaan Malaysia (Tulisan Jawi: ڤجابت كتوا ڤڬاواي كسلامتن كراجأن مليسيا) memberi khidmat nasihat keselamatan perlindungan kepada Kerajaan Negeri, Kementerian, Jabatan dan agensi kerajaan dengan tujuan untuk membantu mengekalkan tahap keselamatan fizikal, keselamatan dokumen dan keselamatan personel di semua agensi kerajaan yang ditetapkan oleh kerajaan dari semasa ke semasa bagi melindungi terhadap espionaj dan sabotaj serta daripada kebocoran maklumat tanpa kebenaran daripada semua Jabatan dan agensi Kerajaan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ketua Pejabat Keselamatan Kerajaan telah ditubuhkan untuk bertanggungjawab kepada Setiausaha Tetap Jabatan Perdana Menteri melalui terma rujukan Pegawai Keselamatan Kerajaan bertarikh 15 Jun 1957 dan "Pekeliling Am Sulit Bilangan 1, Tahun 1958, Pegawai Keselamatan Kerajaan, Persekutuan Tanah Melayu".

Tugas utama jawatan ini adalah untuk memberi khidmat nasihat keselamatan kepada Kerajaan Negeri, Kementerian, Jabatan dan agensi kerajaan dengan tujuan membantu mengekalkan tahap keselamatan fizikal, keselamatan dokumen dan keselamatan kakitangan di semua agensi kerajaan yang ditetapkan oleh kerajaan dari semasa ke semasa. ke masa untuk melindungi daripada pengintipan dan sabotaj dan daripada kebocoran maklumat yang tidak dibenarkan daripada semua Jabatan dan agensi Kerajaan.

Pejabat ini telah dipindahkan ke Kementerian Dalam Negeri apabila kementerian itu ditubuhkan pada awal 1960-an. Pejabat ini sekali lagi telah berpindah semula ke Jabatan Perdana Menteri mulai 1 Januari 1977 sehingga kini untuk melaksanakan semula tugas dan tanggungjawab berkaitan keselamatan perlindungan seperti yang ditetapkan.

Fungsi[sunting | sunting sumber]

  • Penggubal dasar berkaitan pengurusan Keselamatan Perlindungan bagi menangani sebarang ancaman sabotaj yang boleh menjejaskan fungsi Kerajaan dan kepentingan negara.
  • Memberi kesedaran dan memupuk budaya Keselamatan Perlindungan.
  • Menguatkuasa dan memastikan pematuhan Akta Rahsia Rasmi 1972 dan arahan Keselamatan (Semakan dan Pindaan 2017).
  • Memastikan pematuhan Keselamatan Perlindungan ICT selaras dengan arahan Keselamatan (Semakan dan Pindaan 2017) dan peraturan-peraturan yang sedang berkuat kuasa.
  • Pengurusan dasar keselamatan peribadi pegawai awam dan pihak swasta berkaitan bagi melindungi aset dan Sasaran Penting Negara.