Pekan Cina di Amerika Syarikat

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


Chinatown
Bahasa Cina: 唐人街
Nama Cina alternatif
Tulisan Tradisional: 中國城
Tulisan Ringkas: 中国城

Rencana ini mengandungi senarai Pekan Cina, yang merupakan kawasan kejiranan yang ditetapkan secara rasmi atau penting dari segi sejarah, di Amerika Syarikat. Dari segi sejarah, banyak dari Pekan Cina ini terbentuk pada tahun 1800-an diaspora Cina dan telah berfungsi sebagai daerah etnik Cina.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina di Amerika Syarikat secara historis terletak di "bandar-bandar besar" seperti Bandaraya New York, San Francisco, Boston, Philadelphia, Los Angeles, dan Chicago dan pada awalnya wujud sebagai kawasan yang memudahkan peralihan ke budaya Amerika. Pekan Cina paling awal cenderung berada di pantai barat sementara yang baru dibina di bandar-bandar berprofil rendah ketika peluang beralih. Ketika tren migrasi kembali ke China, banyak Chinatown, terutama yang lebih kecil seperti di Washington, D.C., mulai kehilangan misi awal mereka. Hari ini, banyak Pekan Cina bandar di Amerika Syarikat menjadi pusat pelawat daripada dijadikan sebagai kawasan etnik seperti dulu, walaupun satelit Pekan Cina New York City yang berkembang pesat di boroughs Queens dan Brooklyn di Long Island merupakan pengecualian yang jelas terhadap trend ini di Amerika Utara, didorong oleh tahap imigrasi berskala besar dari daratan China yang diarahkan secara khusus menuju New York.[1][2][3]

Garis masa yang penting adalah seperti berikut:

Demografi[sunting | sunting sumber]

Dari segi sejarah, kebanyakan Pekan Cina bermula sebagai kawasan orang etnik Cina. Sebilangan besar Pekan Cina ini mengalami gentrifikasi ketika demografi berubah. Walaupun sebilangan Pekan Cina mengekalkan statusnya sebagai kawasan perkebunan etnik Cina, kebanyakan dari mereka kehilangan status tersebut. Bandar-bandar dengan sepuluh penduduk Cina Amerika tertinggi, dengan Bandaraya New York merangkumi lebih separuh daripada jumlah gabungan, menurut Kajian Komuniti Amerika 2015, adalah seperti berikut:

  1. Bandaraya New York (549,181)
  2. San Francisco (179,644)
  3. Los Angeles (77,284)
  4. San Jose (72,141)
  5. Honolulu (53,119)
  6. Chicago (51,809)
  7. San Diego (40,033)
  8. Philadelphia (35,732)
  9. Oakland (33,818)
  10. Houston (32,968)

Pantai timur (CT, DC, MA, MD, ME, NJ, NY, and PA)[sunting | sunting sumber]

Kawasan Bandaraya New York Raya[sunting | sunting sumber]

Persimpangan di Manhattan Chinatown, tumpuan orang Cina tertinggi di Hemisfera Barat.[5]

Kawasan metropolitan New York mengandungi populasi etnik Cina terbesar di luar Asia, yang dianggarkan berjumlah 893,697 individu yang tidak berbangsa pada tahun 2017,[6] including at least 12 Pekan Cina – six[7] (atau sembilan, termasuk Pekan Cina yang baru muncul di Corona dan Whitestone, Queens,[8] dan East Harlem, Manhattan) di Bandaraya New York tepat, dan masing-masing satu di Nassau County, Long Island; Edison, New Jersey;[8] dan Parsippany-Troy Hills, New Jersey, belum lagi kawasan etnik Cina yang baru muncul di seluruh kawasan metropolitan New York City. Orang Amerika Cina, secara keseluruhan, telah lama (relatif) lama di Bandaraya New York.

Pendatang Cina pertama datang ke Lower Manhattan sekitar tahun 1870, mencari peluang "keemasan" yang ditawarkan Amerika.[9] Menjelang tahun 1880, kawasan sekitar Five Points dianggarkan mempunyai 200 hingga 1,100 anggota.[9] Namun, Undang-Undang Pengecualian Cina, yang berlaku pada tahun 1882, menyebabkan penurunan secara tiba-tiba dalam jumlah orang Cina yang berhijrah ke New York dan seluruh Amerika Syarikat.[9] Kemudian, pada tahun 1943, orang Cina diberi kuota kecil, dan populasi masyarakat secara beransur-ansur meningkat hingga tahun 1968, ketika kuota tersebut dicabut dan penduduk Amerika Amerika melambung tinggi.[9] Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dialek Kantonis yang telah menguasai Pekan Cina selama beberapa dekad dengan cepat disapu oleh Mandarin Cina, bahasa kebangsaan China dan lingua franca terbaru pendatang Cina.[10]

Manhattan, NY[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Manhattan

Pekan Cina Manhattan (Cina Ringkas: 纽约华埠 ; Cina Tradisional: 紐約華埠; pinyin: Niŭyuē Huá Bù), tempat kediaman terbesar Orang Cina di Belahan Barat,[11][12][13][14][15] terletak di borough dari Manhattan di New York City. Di Pekan Cina yang berkembang di Manhattan terdapat Little Fuzhou di Broadway Timur dan jalan-jalan di sekitarnya, diduduki oleh pendatang dari Provinsi Fujian daratan China. Kawasan di sekitar "Little Fuzhou" kebanyakannya terdiri dari pendatang Kantonis dari Provinsi Guangdong, peneroka Cina terdahulu, dan di beberapa kawasan pendatang Kantonis.

Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, dialek Kantonis yang telah menguasai Pekan Cina selama beberapa dekad dengan cepat disingkirkan oleh Mandarin, bahasa kebangsaan China dan lingua franca yang paling terkini pendatang Cina.[16] Tenaga dan penduduk di Pekan Cina Manhattan didorong oleh imigrasi dari Tanah Besar China yang tidak henti-hentinya, baik dari segi undang-undang dan asal, disebarkan sebahagian besarnya oleh kepadatan tinggi, sistem transit massa yang luas, dan ekonomi yang besar pasar.

Peneroka awal di Pekan Cina Manhattan kebanyakannya berasal dari Taishan dan Hong Kong dari Wilayah Guangdong China, yang merupakan penutur Kanton dan juga dari Shanghai.[17] Mereka membentuk sebahagian besar penduduk Cina di kawasan yang dikelilingi oleh jalan Mott dan Canal.[17] The later settlers, from Fuzhou, Fujian, form the Chinese population of the area bounded by East Broadway.[17] Sempadan moden Pekan Cina kira-kira Grand Street di utara, Broadway di sebelah barat, Chrystie Street di sebelah timur, dan East Broadway ke selatan.[17]

Setelah 9/11, kira-kira 23% penduduk ini telah berpindah ke komuniti sekitar kasino Mohegan Sun, terutama di Norwich, Connecticut, dan mewujudkan Pekan Cina baru di sana.

Queens, NY[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Elmhurst (唐人街, 艾姆赫斯特) di Broadway, satelit Pekan Cina Flushing.

Pekan Cina Flushing, di daerah Flushing di wilayah Queens di New York City, adalah salah satu kawasan etnik Cina terbesar dan berkembang pesat di luar Asia, kerana dan juga di New York City itu sendiri. Main Street dan kawasan di sebelah baratnya, terutama di sepanjang Roosevelt Avenue, telah menjadi pusat utama Pekan Cina Flushing. Walau bagaimanapun, Pekan Cina terus berkembang ke arah tenggara di sepanjang Kissena Boulevard dan ke utara di luar Boulevard Utara. Pada tahun 1970-an, sebuah komuniti Cina mendirikan pijakan di kawasan kejiranan Flushing, yang wilayah demografisnya sebagian besar bukan orang kulit putih dan Jepun. Taiwan memulakan lonjakan imigrasi, diikuti oleh kumpulan orang Cina yang lain. Menjelang tahun 1990, orang Asia membentuk 41% penduduk kawasan teras Flushing, dengan orang Cina pada gilirannya mewakili 41% penduduk Asia.[18] Sebaliknya, Pekan Cina Flushing juga telah menjadi pusat pelacuran teratur di Amerika Syarikat.[19]

Walau bagaimanapun, etnik Cina merupakan bahagian penduduk Asia yang semakin dominan dan juga keseluruhan penduduk di Flushing dan Pekan Cina. Anggaran tahun 1986 oleh Persatuan Perniagaan Cina Flushing menghampiri 60,000 orang Cina di Flushing sahaja.[20] Cina Mandarin (termasuk Mandarin Timur Laut), dialek Fuzhou, Min Nan Fujian, Cina Wu, dialek Beijing, Wenzhou, Shanghai, Kantonis, Taiwan, dan bahasa Inggeris semuanya digunakan secara lazim di Pekan Cina Flushing. Gaya popular masakan Cina boleh didapati di Flushing,[21] termasuk masakan Hakka, Taiwan, Shanghai, Hunan], Szechuan, Kantonis, Fujian, Xinjiang, Zhejiang, dan Cina Korea. Malah gaya masakan Dongbei yang agak kabur dari China Timur Laut kini tersedia di Flushing,[22] serta masakan Mongolia dan masakan Uyghur.[23] Memandangkan statusnya yang berkembang pesat, Pekan Cina Flushing mungkin melebihi ukuran dan penduduk Pekan Cina New York City yang asli di wilayah Manhattan dalam beberapa tahun, dan dapat diperdebatkan apakah ini sudah terjadi.

Elmhurst, kawasan kejiranan lain di wilayah Queens, juga mempunyai komuniti Cina yang besar dan berkembang.[24][25] Dahulu sebuah kawasan kecil dengan kedai-kedai Cina di Broadway antara 81st Street dan Cornish Avenue, Pekan Cina kedua yang baru berkembang di Queens ini kini telah berkembang menjadi 45th Avenue dan Whitney Avenue. Pekan Cina baru muncul di Corona dan Whitestone, Queens.

Brooklyn, NY[sunting | sunting sumber]

Satu daripada beberapa Pekan Cina di Brooklyn (布魯克林華埠)Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; nama-nama tidak sah, misalnya terlalu banyak

Menjelang tahun 1988, 90% dari kedai di Eighth Avenue di Sunset Park, di selatan Brooklyn, telah ditinggalkan. Pendatang China kemudian berpindah ke daerah ini, bukan hanya kedatangan baru dari China, tetapi juga anggota Pekan Cina di Manhattan, mencari perlindungan dari sewa tinggi, yang melarikan diri dengan kos harta tanah dan sewa Sunset Park yang murah dan membentuk laman web cawangan tempatan Persatuan Kebajikan China telah memanggil "Pekan Cina Brooklyn",[26] yang kini merangkumi 20 blok di sepanjang 8th Avenue, dari Jalan ke-42 hingga ke-62. Pekan Cina yang agak baru tetapi berkembang pesat ini terletak di Sunset Park, Brooklyn pada asalnya ditempatkan oleh pendatang Kantonis seperti Pekan Cina Manhattan pada masa lalu.

Namun, dalam dekad terakhir, masuknya imigran Fuzhou telah melimpah ke Pekan Cina Brooklyn dan mengganti orang Kanton dengan kadar yang jauh lebih tinggi daripada Pekan Cina di Manhattan, dan Pekan Cina Brooklyn kini menjadi rumah bagi kebanyakan pendatang Fuzhou. Pada masa lalu, selama tahun 1980-an dan 1990-an, mayoritas pendatang Fuzhou yang baru tiba menetap di Pekan Cina Manhattan, dan komuniti Little Fuzhou pertama muncul di New York City di Pekan Cina Manhattan; menjelang tahun 2000-an, namun pusat kemasukan Fuzhou yang besar telah berpindah ke Pekan Cina Brooklyn, yang kini menjadi rumah bagi penduduk Fuzhou yang paling cepat berkembang dan mungkin terbesar di New York City. Tidak seperti Little Fuzhou di Pekan Cina Manhattan, yang masih dikelilingi oleh daerah-daerah yang terus menampung penduduk Kantonis yang besar, semua Pekan Cina Brooklyn dengan cepat bergabung menjadi Little Fuzhou Bandaraya New York. Namun, komuniti Wenzhou pendatang yang semakin meningkat dari Wilayah Zhejiang China kini juga tiba di Pekan Cina Brooklyn.[27]

Juga berbeza dengan Pekan Cina Manhattan, yang masih berjaya terus membawa penduduk Kantonis yang besar dan mengekalkan komuniti Kantonis yang ditubuhkan beberapa dekad yang lalu di bahagian barat Pekan Cina Manhattan, di mana penduduk Kanton mempunyai tempat berkumpul untuk berbelanja, bekerja, dan bersosial, Pekan Cina Brooklyn dengan cepat kehilangan identiti masyarakat Kantonisnya.[28] Di Brooklyn, Pekan Cina satelit yang lebih baru muncul di sekitar Avenue U dan Bensonhurst, dan juga di Bay Ridge, Borough Park, Pulau Coney, Dyker Heights, Gravesend, dan Marine Park.Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; nama-nama tidak sah, misalnya terlalu banyak Walaupun penduduk Cina kelahiran luar negeri di Bandaraya New York melonjak 35 peratus antara tahun 2000 dan 2013, menjadi 353,000 dari sekitar 262,000, penduduk orang Cina kelahiran asing di Brooklyn meningkat 49 peratus dalam tempoh yang sama, menjadi 128,000 dari 86,000, menurut The New York Times.Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; nama-nama tidak sah, misalnya terlalu banyak

Norwich dan Montville, CT[sunting | sunting sumber]

Pembangunan kasino Mohegan Sun telah menyebabkan perubahan demografi besar kepada masyarakat sekitar Montville dan Norwich. Selepas serangan 9/11 menyebabkan kehilangan pakaian dan pekerjaan di Pekan Cina Manhattan, banyak penduduk berpindah untuk bekerja di kasino Connecticut yang baru dan mengembangkan Pekan Cina "tidak dijangka" di sekitarnya, walaupun kawasan itu tidak dilabel secara rasmi. Beberapa kawasan kejiranan telah berubah dari kepadatan rendah "subbandar" menjadi kepadatan yang lebih tinggi, dengan bilik dan ruang yang tidak digunakan di rumah keluarga tunggal ditukar menjadi rumah sebanyak 12 orang. Juga, banyak keturunan Cina menanam sayur di halaman depan, suatu amalan yang dianggap tidak dapat diterima oleh beberapa demografi yang sudah ada, dengan beberapa insiden mencetuskan ketegangan antara kaum.[29][30]

Newark, NJ[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Newark adalah komuniti tidak diperbadankan dan kawasan kejiranan di dalam bandar Newark di Essex County, New Jersey, Amerika Syarikat. Ia adalah daerah etnik dengan peratusan besar Cina pendatang, berpusat di sepanjang Market Street dari tahun 1875 dan kekal dalam beberapa skala selama hampir seratus tahun. Pusat kejiranan berada tepat di sebelah timur kawasan Pusat Pemerintah. Perniagaan Cina pertama muncul di Newark pada separuh kedua abad ke-19 dan pada awal abad ke-20. Menjelang tahun 1920-an, kawasan kecil itu mempunyai penduduk Cina lebih dari 3000.[31]

Pada tahun 1910, sebuah jalan kecil dengan perumahan dan belanja dibina bernama Mulberry Arcade, menghubungkan Mulberry Street dan Columbia Street antara Lafayette Street dan Green Street. Pada tahun 1920-an, serbuan persekutuan berulang candu.[32] mengganggu masyarakat, menyebabkan ramai yang berpindah ke tempat yang lebih damai. Walaupun terdapat usaha untuk menghidupkan kembali kawasan sekitar beberapa dekad kemudian, Mulberry Arcade (pusat Chinatown) dihapus pada tahun 1950-an.

Belleville, NJ[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1870, Belleville, New Jersey menjadi bandar pertama di Pantai Timur Amerika Syarikat dengan Pekan Cina sendiri. Walaupun negara itu mengalami sentimen anti-China yang kuat, bandar ini menyambut sekumpulan pekerja Cina dari Pantai Barat yang telah terlibat dalam pembinaan Central Pacific Railroad. Kumpulan orang ini akhirnya menjadi asas bagi Pekan Cina di Newark dan New York City.[33][34]

Pantai Bradley, NJ[sunting | sunting sumber]

Beberapa keluarga Cina membeli rumah pantai di sepanjang Newark Avenue pada tahun 1890-an. Kawasan itu dijuluki "riviera Cina" dan "Chinatown-by-the-sea" oleh beberapa orang. Semasa wabak tuberkulosis di Pekan Cina di Manhattan, Pantai Bradley adalah tempat untuk melepaskan diri dari keadaan perumahan yang sesak.[35]

Greater Washington, D.C. Area[sunting | sunting sumber]

"Gerbang Persahabatan" Pekan Cina, seperti dilihat menghadap barat di H Street, NW

Washington, DC[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina di Washington, DC adalah kawasan bersejarah kecil di timur pusat bandar yang terdiri daripada kira-kira 20 etnik Cina dan restoran dan perniagaan kecil Asia lain di sepanjang H Street dan I Street antara Jalan ke-5 dan ke-8, Northwest. Ia terkenal dengan festival dan perarakan tahunan Tahun Baru Cina dan Arch Friendship Arch, sebuah gerbang Cina yang dibina di atas Jalan H di 7th Street. Mercu tanda terkenal yang lain termasuk Pusat Verizon, arena sukan dan hiburan, dan Old Patent Office Building, yang menempatkan dua Smithsonian muzium ( Galeri Potret Nasional dan Muzium Seni Amerika Smithsonian). Kawasan kejiranan dilayan oleh stesen Galeri Tempat-Chinatown di Washington Metro.[36]

Rockville, Potomac, dan North Potomac, MD[sunting | sunting sumber]

Rockville, selain Potomac Utara dengan 27.59% penduduk Asia dan Potomac dengan hampir 15%, menurut AS Biro Banci, Rockville adalah rumah bagi salah satu komuniti Cina terbesar di Maryland[37] Menurut Banci A.S. yang dilakukan pada tahun 2000, 14.5% penduduk Potomac Utara mengidentifikasi diri mereka sebagai keturunan Cina, menjadikan Potomac Utara sebagai kawasan dengan peratusan keturunan Cina tertinggi di mana-mana tempat selain California dan Hawaii.[perlu rujukan] Menurut statistik demografi pendaftaran Montgomery County Schools Schools (MCPS), dua sekolah menengah di Montgomery County dengan keturunan Asia yang paling tinggi dilaporkan adalah Thomas S. Wootton High School di Rockville, MD dengan 32.1% penduduk Asia dan melayani kepada komuniti di North Potomac, Rockville, dan Potomac, MD, dan Winston Churchill High School di Potomac, MD dengan penduduk Asia 23.0%.[38][39][perlu rujukan] Walaupun Potomac Utara dan Potomac mempunyai kepekatan penduduk Asia yang tertinggi di Maryland, kawasan tersebut sebahagian besarnya merupakan kawasan perumahan dan terdiri daripada subbahagian pinggir bandar. Oleh itu, Rockville yang lebih digemari secara komersial telah menjadi pusat perniagaan Cina / Taiwan kerana ia adalah tempat duduk daerah di Montgomery County dan mempunyai aktiviti ekonomi yang besar di sepanjang Rockville Pike / Wisconsin Avenue (Jalan MD 355) selain mempunyai kelas menengah sendiri dan kawasan perumahan kelas atas. Rockville secara meluas dianggap sebagai "Little Taipei" kerana tumpuan pendatang Taiwan di kawasan itu.[perlu rujukan]

Walaupun dianggap sebagai satelit dari Washington, D.C., Pekan Cina, Phuong Ly menulis dalam Washington Post bahawa Montgomery County Chinatown adalah "Pekan Cina yang sebenarnya".[40] Menurut artikel itu, Pekan Cina Rockville membentang di sepanjang Rockville Pike dari Halpine Road ke East Jefferson Street, di sepanjang E Jefferson Street dan kemudian di sepanjang North Washington Street. Hampir 30,000 orang keturunan Cina tinggal di Montgomery County, yang kebanyakannya tertarik dengan "sekolah yang baik" dan merupakan rumah bagi sekurang-kurangnya tiga akhbar Cina.[41] Cynthia Hacinli menyatakan bahawa "penggemar makanan Cina asli" datang ke sini dan bukannya Pekan Cina di H Street.[42]

Selepas rusuhan tahun 1968, banyak orang Cina mencari perlindungan di pinggir bandar Maryland dan Virginia, sehingga memulakan penurunan Pekan Cina H Street. [43] Menurut artikel lain, kawasan kepekatan Cina yang terbesar di Washington, DC berada di Daerah Montgomery, Maryland sekitar 3%, sementara kepekatan di Fairfax dan Arlington daerah di Virginia sekitar 2 hingga 3%, yang kerdil di Pekan Cina Washington sekitar 3%.[44] Ketika pergeseran berlanjutan, peranan yang pernah dimainkan oleh Pekan Cina bandar kini digantikan oleh "satelit" di pinggir bandar. Ternyata "makanan terbaik tidak lagi ada di Pekan Cina" dan "... peruncit runcit Cina yang paling dekat adalah di Church Church, Virginia."[45]

Perarakan Tahun Baru Cina diadakan di Rockville Town Square.[46]

Boston, MA[sunting | sunting sumber]

Gerbang Paifang pada Pekan Cina, Boston, salah satu Pekan Cina terbesar di Amerika Syarikat.

Pekan Cina tunggal New England yang ada di Boston, di Beach Street dan Washington Street berhampiran Stesen Selatan antara Downtown Crossing dan Tufts Medical Center. Terdapat banyak restoran dan pasar Cina, Jepun, Kemboja, dan Vietnam di salah satu Pekan Cina terbesar di Amerika Syarikat.

Pada era pra-Pekan Cina, wilayah ini diselesaikan secara berturut-turut oleh orang Ireland, Yahudi, Itali, dan Syria pendatang sebagai setiap kumpulan diganti yang lain. Orang Syria kemudiannya digantikan oleh pendatang Cina, dan Pekan Cina ditubuhkan pada tahun 1890. Dari tahun 1960-an hingga 1980-an, Pekan Cina Boston terletak di Zon Tempur, yang berfungsi sebagai daerah lampu merah Boston, tetapi terjepit di antara luasan ganda Pekan Cina dari Timur dan Emerson College dari Barat, Zon Tempur, sementara masih ada, telah menyusut hampir tidak ada.

Pada masa ini, Pekan Cina Boston mengalami gentrifikasi. Tingkat tinggi menara kediaman mewah dibina di dalam dan di sekitar kawasan itu dengan bangunan pangsapuri kecil bertingkat tiga, empat, dan lima tingkat yang bercampur dengan ruang peruncitan dan perindustrian ringan.[47][48]

Philadelphia, PA[sunting | sunting sumber]

Gerbang paifang di Chinatown, Philadelphia

Terdapat Pekan Cina yang berpusat di 10th dan Race Streets di Philadelphia. Selama bertahun-tahun, beberapa blok hilang ke Pusat Konvensyen Pennsylvania, dan Vine Street Expressway. Selama beberapa tahun kebelakangan ini, pegawai kota telah membatasi pembangunan semula di Pekan Cina, terutama sebagai hasil usaha gabungan kumpulan akar umbi (kelompok etnik, buruh) yang bekerjasama untuk memelihara Pekan Cina. Hari ini blok yang hilang telah dikembalikan oleh pengembangan Pekan Cina ke Arch Street dan utara Vine Street. Restoran Asia, rumah pengebumian, dan kedai runcit adalah pemandangan biasa. Penduduk Pekan Cina di Philadelphia kebanyakannya terdiri daripada orang Cina, Vietnam, Thai, dan Kemboja keturunan. Orang Korea, Jepun, dan Filipina juga penduduk. Pekan Cina berisi campuran perniagaan dan organisasi yang dimiliki oleh diaspora pan-Cina, seperti Cina Daratan, Cina Vietnam, Cina Hong Kong, dan Cina Malaysia yang tinggal di kawasan Philadelphia memanggil Pekan Cina sebagai rumah mereka.

Pittsburgh, PA[sunting | sunting sumber]

Bangunan terakhir yang tinggal di Third Ave Pittsburgh.

Pittsburgh, Pennsylvania adalah tempatnya Pekan Cina "kecil, tetapi sibuk", yang terletak di persimpangan Grant Street dan Boulevard of the Allies di mana hanya dua restoran Cina yang tinggal. Masyarakat On Leong terletak di sana.[49] Menurut artikel itu, "... komuniti Cina pertama di Pittsburgh berkembang di sekitar Wylie Avenue di atas Court Place," menurut buletin 1942 Institut Perkhidmatan Amerika di Daerah Allegheny. Pekan Cina menyebar ke Grant Street, dan kemudian "... ke Water Street dan kemudian merebak ke jalan Kedua dan Ketiga." Menjelang tahun 1950-an, masyarakat Cina telah keluar dari kawasan kejiranan, meninggalkan Pekan Cina ini hari ini.

Pekan Cina baru sedang berkembang di kawasan kejiranan Squirrel Hill dengan anggaran 17% penduduk Asia, kebanyakan etnik Cina dari Taiwan. Pertumbuhan tersebut didorong terutamanya oleh pelajar Cina yang belajar di University of Pittsburgh dan Carnegie Mellon University yang berdekatan. Menurut CBS, orang Amerika Afrika di sekitarnya dijual dengan harga rumah yang meningkat. Pertumbuhan pesat hanya bermula sekitar 2016-17, di kawasan yang dulu hanya 3% orang Asia hanya beberapa tahun sebelumnya.

Baltimore, MD[sunting | sunting sumber]

Bangunan On Leong di Pekan Cina Baltimore

Baltimore, Maryland adalah rumah bagi sebuah Pekan Cina kecil. Menurut sejarah, Baltimore mempunyai sekurang-kurangnya dua daerah yang disebut "Pekan Cina" di mana yang pertama wujud di blok 200 Marion Street[50] berumur 1880-an. Lokasi kedua dan terkini adalah di blok 300 Park Ave., yang dikuasai oleh kedai dobi dan restoran. Penduduk Cina awal datang kerana landasan kereta api lintas benua, namun, penduduk Cina tidak pernah melebihi 400 orang pada tahun 1941. Semasa pengasingan, anak-anak Cina diklasifikasikan sebagai "putih" dan pergi ke sekolah-sekolah putih. Pekan Cina sebahagian besarnya pergi oleh Perang Dunia Pertama kerana pembaharuan bandar. Walaupun Pekan Cina sebahagian besarnya terhindar dari rusuhan tahun 1960-an, kebanyakan penduduk China berpindah ke pinggir bandar.[51] Sehingga tahun 2009, kawasan ini masih menunjukkan tanda-tanda keruh dan tidak mempunyai gerbang Cina.[52]

Portland, ME[sunting | sunting sumber]

Congress Street pernah menjadi pusat "bersemangat" Pekan Cina

Pekan Cina di bandar AS Portland, Maine pernah wujud di sekitar Monument Square dan melintasi kebanyakan di Congress Street. Orang Cina pertama tiba pada tahun 1858 dengan Pekan Cina terbentuk sekitar tahun 1916 hingga sekitar tahun 1953. Kekacauan terakhir di Pekan Cina berlanjutan hingga tahun 1997 ketika cucian terakhir Cina ditutup dan semua bangunan dirobohkan pada masa itu melalui pembaharuan bandar.[53] Pekan Cina Portland wujud dengan sederhana dengan kebanyakan orang Cina terpencil kerana diskriminasi dan Akta Pengecualian Cina pada tahun 1882. Menjelang tahun 1895, terdapat cukup banyak orang Cina yang mula dibentuk oleh masyarakat Cina, walaupun kebanyakannya dengan lelaki yang isterinya dilarang berhijrah kerana undang-undang yang baru dibuat. Masyarakat merayakan Tahun Baru Cina pertama mereka pada tahun itu (1895). Menjelang tahun 1920, sekitar 30 mesin cuci Cina wujud di bandar ini. Pada tahun 1903, sebuah kesatuan dibentuk untuk menetapkan harga untuk mesin cuci dan terdiri daripada sekitar 100 orang yang memiliki mesin cuci. Pada sekitar tahun 1950-an, masyarakat Cina telah menyusut sehingga Pekan Cina hampir tidak wujud lagi. Menjelang tahun 1997, cucian terakhir dirobohkan sehingga menghapuskan sisa-sisa Pekan Cina yang terakhir.[54] Sebilangan besar lelaki Cina yang tinggal di Pekan Cina menghadiri gereja Amerika Cina dengan beberapa pergi ke China sebagai mubaligh.[53]

Providence, RI[sunting | sunting sumber]

Providence, Rhode Island pernah menjadi rumah bagi sekurang-kurangnya dua [Chinatown], dengan yang pertama di Burrill Street pada tahun 1890-an hingga 1901 dan kemudian di sekitar Empire Street sekitar akhir tahun 1890-an di bahagian selatan bandar. Menurut sumber lain, Pekan Cina Burrill Street terbakar habis pada tahun 1901 oleh "api misteri" yang disebabkan oleh dapur minyak tanah.[55]

Pekan Cina Empire Street dianggap sebagai salah satu "Pekan Cina lama" dalam kumpulan yang merangkumi Boston, Philadelphia dan Baltimore . Perpanjangan Empire Street, yang diusulkan pada tahun 1914 (menurut Providence Sunday Journal) dan diselesaikan sekitar tahun 1951 menghancurkan Pekan Cina, dan semua bangunan tersebut dirobohkan termasuk bekas markas masyarakat Cina tempatan. Kawasan kantong ini pernah terletak di sebelah Empire Theatre dan Central Baptist Church.[56]

Beaver Falls, PA[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1870-an, Beaver Falls, Pennsylvania adalah rumah bagi sebuah Pekan Cina dan mempunyai hingga 225 penduduk Cina, dibawa bekerja di Beaver Falls Cutlery Company.[57][58]

California Utara[sunting | sunting sumber]

Kawasan San Francisco Bay[sunting | sunting sumber]

San Francisco Grant Avenue[sunting | sunting sumber]

Senibina gaya Cina yang khas mencirikan Pekan Cina yang bersejarah di San Francisco, salah satu yang tertua dan terbesar di Amerika Syarikat.
Paifang Gerbang Naga di Pekan Cina San Francisco

Yang pertama, dan salah satu Pekan Cina terbesar, paling terkenal dan sangat dikunjungi di Amerika adalah Pekan Cina San Francisco. Ditubuhkan pada tahun 1848, Pekan Cina hancur dalam gempa San Francisco 1906 dan kemudian dibina semula dan direalisasikan kembali, menggunakan seni bina gaya Cina yang telah dikritik sebagai hiasan dan turis. Selama bertahun-tahun menjadi pusat perang tong dan aktiviti geng kemudiannya, Pekan Cina kini jauh lebih selamat daripada tahun-tahun yang lalu. Pekan Cina menerima berjuta-juta pelancong setiap tahun, menjadikan komuniti itu, bersama dengan Alcatraz dan Jambatan Golden Gate, salah satu tarikan utama dan tarikan utama di bandar San Francisco, serta pusat China-Amerika sejarah.

Selain jalan raya utama Grant Avenue dan pelbagai jalan, Pekan Cina mempunyai beberapa lorong sampingan, termasuk Ross Alley. Di dalam lorong ini terdapat gabungan kedai-kedai pelancongan, kedai gunting rambut kecil, dan juga kilang nasib baik. Ross Alley pernah mempunyai [bordil], tetapi mereka tidak lagi wujud. Juga di dalam kawasan Pekan Cina adalah Pusat Rekreasi Woh Hei Yuen dan Taman di Powell Street.

Pekan Cina San Francisco menjadi tuan rumah Tahun Baru Cina perarakan terbesar di Amerika, dengan penaja korporat seperti Bank of America dan pemenang anugerah dan pasukan tarian naga yang dipuji secara meluas dari Jabatan Polis San Francisco, yang hanya terdiri daripada pegawai SFPD Cina-Amerika (satu-satunya pasukan yang wujud di Amerika Syarikat). Semasa penubuhannya, ia menerima geran dari Persatuan Gabungan Bangsa China, atau dikenali sebagai Syarikat Enam China. Oleh kerana Pekan Cina dan banyak orang Cina-Amerika di Kawasan Teluk San Francisco mempunyai sejarah atau akar umbi di wilayah Guangdong, China (terutamanya Daerah Taishan) dan di Hong Kong, tarian ini kebanyakannya dipersembahkan dalam gaya Cina selatan. Pekan Cina di San Francisco juga merupakan tempat kelahiran chop suey dan banyak hidangan lain dari masakan Cina Amerika.

Daerah Sunset dan Richmond San Francisco[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Clement Street di Daerah Richmond San Francisco

Clement Street secara tradisional merupakan kawasan kejiranan etnik Ireland dan Switzerland. Pada tahun 2020, kawasan ini lebih daripada 50% penduduk Asia dengan Clement Street menjadi "Pekan Cina Baru" San Francisco.[59]

Mengikut sejarah, bandaraya San Francisco sendiri mempunyai salah satu pusat kependudukan Cina-Amerika yang terbesar dan dominan, mewakili 20% daripada jumlah penduduk pada Banci tahun 2000, Walaupun Pekan Cina Grant Avenue tetap ada budaya dan simbolik komuniti Cina Bay Area, semakin banyak orang Cina-Amerika tidak tinggal di sana, sebaliknya tinggal di kawasan-kawasan Cina di Richmond dan Daerah Sunset, atau di tempat lain di Bay Area.

Oakland[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina, Oakland

Pekan Cina Oakland sering disebut sebagai "Pekan Cina Oakland" untuk membezakannya dari Pekan Cina San Francisco yang berdekatan. Awalnya dibentuk pada tahun 1860-an, Pekan Cina Oakland – yang berpusat di 8th Street dan Webster Street – berkongsi sejarah panjang sebagai rakan sejawatnya di bandar San Francisco kerana komuniti Oakland tetap menjadi salah satu titik pusat warisan orang Cina Amerika di Teluk San Francisco Kawasan. Namun, perbezaan utama dengan Pekan Cina San Francisco adalah bahawa versi Oakland tidak begitu menarik, kerana ekonomi tempatan cenderung tidak terlalu bergantung pada pelancongan. Tetapi pemerintah daerah Oakland sejak itu mempromosikannya sehingga dianggap sebagai salah satu sumber utama pendapatan cukai jualan untuk bandar. Pekan Cina tidak memiliki lengkungan pintu masuk hiasan (paifang) tetapi jalan-jalan masyarakat dihiasi dengan papan tanda jalan dalam bahasa Inggeris dengan tulisan Cina.

Hari ini, walaupun masih merupakan kawasan kantong berbahasa Kantonis, bukan lagi orang Cina secara eksklusif, tetapi lebih banyak kawasan kejiranan pan-Asia yang mencerminkan kepelbagaian masyarakat Asia Oakland, termasuk orang Cina, Orang Vietnam Vietnam, Korea, Filipina, Jepun, Kemboja, Laos, Mien, Thai, dan lain-lain. Sebagai tambahan kepada perayaan Tahun Baru Cina yang standard, Oakland Chinatown Streetfest (yang diadakan oleh Dewan Perniagaan Pekan Cina Oakland) juga diadakan setiap tahun pada bulan Ogos dan ia menampilkan tarian singa, perbarisan, muzik, demonstrasi memasak dan peraduan, festival makanan, dan pelbagai aktiviti.

San Jose[sunting | sunting sumber]

San Jose adalah rumah bagi lima Pekan Cina yang wujud hingga tahun 1930-an.[60] Pekan Cina awal di San Jose sering dibakar oleh pembakaran, dengan artifak dari Mei 1887 baru-baru ini ditemui di sekitar Institut Seni Kontemporari San Jose, yang terletak di 560 South 1st Street.[61] Pekan Cina lain digali semasa projek pembaharuan bandar untuk membina Hotel Fairmont dan Pusat Kewangan Silicon Valley di Market Street dan San Fernando Street.[62] Menurut rencana lain, Pekan Cina ini juga dikenal sebagai "Plaza Street Chinatown", yang berkembang pesat dari tahun 1860-an hingga 1870-an dan merupakan rumah bagi "... beberapa ratus orang Cina." Menurut artikel ini, kawasan pada masa itu menjadi kontroversi kerana banyak orang kulit putih sering mengadu kepada dewan bandar raya mengenai kawasan itu sebagai "mengganggu". Menjelang tahun 1870, kawasan itu dibakar habis dengan banyak orang Cina diusir dari kawasan itu ketika sentimen masyarakat anti-Cina meningkat.[63]

Kemudian dalam sejarah, John Heinlen, seorang petani dan pengusaha, merancang sebuah Pekan Cina enam blok dengan struktur batu bata dengan air dan paip di kawasan Sixth Street dan Cleveland Street pada tahun 1887, sehingga mengecewakan masyarakat bukan Cina dan menimbulkan kemarahan masyarakat. Kawasan itu kemudian dikenal sebagai "Heinlenville" dan berisi berbagai pedagang, tukang gunting rambut, doktor tradisional, dan ubat-ubatan herba Cina. dan kuil Ng Shing Gung. Kawasan ini dikelilingi oleh Little Italy dan wujud bersama secara harmoni, tetapi kemudian berkurang pada tahun 1920-an ketika generasi muda mencari karier di luar kawasan itu dan dengan kekurangan orang Cina baru yang masuk kerana Akta Pengecualian Cina, kawasan tersebut kehilangan hampir keseluruhan penduduknya di China.[64] Beberapa artifak dari Pekan Cina ini kini terletak di Kelley Park. Pada masa itu, Japantown yang ada berdekatan dievakuasi kerana perang, tetapi dihuni semula setelah penahanan orang Jepun-Amerika.

Napa[sunting | sunting sumber]

Napa memiliki Pekan Cina yang didirikan pada pertengahan tahun 1800-an, terletak di First Street. Ia mempunyai 300 penduduk, dan banyak penduduknya menyediakan tenaga kerja manual di daerah ini.[65]

Santa Rosa[sunting | sunting sumber]

Terdapat sebuah Pekan Cina di Santa Rosa, yang hadir pada awal 1900-an, dan disingkirkan setelah itu. Ia terletak di Second Street dan Third Street, berhampiran Santa Rosa Avenue, di pusat bandar Santa Rosa. Daerah ini mempunyai sekitar 200 penduduk.[66][67]

Sacramento[sunting | sunting sumber]

Paifang di Chinatown Mall di Sacramento

Sepanjang awal tahun 1840-an dan 1850-an, China berperang dengan Great Britain dan Perancis dalam perang Pertama dan Perang Candu Kedua. Peperangan, bersama dengan kemiskinan endemik di China, membantu membawa banyak pendatang Cina ke Amerika. Banyak yang pertama kali datang ke San Francisco, yang kemudiannya merupakan bandar terbesar di California, yang dikenali sebagai "Dai Fow" (The Big City) dan beberapa akhirnya datang ke Sacramento (yang kemudiannya merupakan kota kedua terbesar di California), yang dikenal sebagai "Yee Fow" (Bandar Kedua). Sebilangan besar pendatang ini berharap dengan kehidupan yang lebih baik serta kemungkinan mencari emas di kaki bukit timur Sacramento.

Sacramento's Chinatown terletak di Jalan "I" dari Jalan Kedua hingga Keenam. Pada saat ini daerah "I" Street dianggap sebagai bahaya bagi kesehatan karena, terletak di zona tanggul, itu lebih rendah daripada bahagian lain kota yang terletak di tanah yang lebih tinggi. Sepanjang sejarah Pekan Cina Sacramento terdapat kebakaran, tindakan diskriminasi, dan undang-undang prejudis seperti Undang-Undang Pengecualian Cina yang tidak dimansuhkan sehingga tahun 1943. Kebakaran misterius itu dianggap dipadamkan oleh mereka yang tidak menyukai kelas pekerja Cina.[68] Peraturan mengenai bahan binaan yang layak ditetapkan untuk mencuba orang Cina keluar. Surat khabar seperti The Sacramento Union, pada masa itu, menulis kisah-kisah yang menggambarkan orang-orang Cina dalam keadaan yang tidak baik untuk mendorong diskriminasi etnik dan mengusir orang-orang Cina. Seiring bertahun-tahun berlalu, jalan kereta api dibuat di beberapa bahagian Pekan Cina dan politik dan undang-undang yang lebih jauh akan menjadikan pekerja China lebih sukar untuk mencari nafkah di Sacramento. Walaupun bahagian timur negara itu berjuang untuk upah yang lebih tinggi dan waktu kerja yang lebih sedikit, banyak bandar di Amerika Syarikat barat menginginkan orang Cina keluar kerana kepercayaan bahawa mereka mencuri pekerjaan dari kelas pekerja kulit putih.

Stockton[sunting | sunting sumber]

Stockton, California is home to a small Pekan Cina on Chung Wah Lane, East Market Street and East Washington Street. In 1906, Pekan Cina Stockton "... memiliki Chinatown terbesar di California dengan lebih dari 5,000 penduduk ... "disebabkan sebahagian besarnya 1906 gempa San Francisco yang menyebabkan" ... pembengkakan penduduk China di Stockton. "[69]

Di Lock Sam, restoran tertua di bandar ini didirikan pada tahun 1898. Komuniti ini pernah cukup besar tetapi, setelah pembangunan pada tahun 1950-an dan 1960-an dan pembinaan jalan raya Crosstown, perniagaan dipindahkan, bangunan dirobohkan, bangunan baru dibina, dan masyarakat berubah selamanya. Masih ada Perbarisan Tahun Baru Cina yang digabungkan dengan perayaan Tahun Baru Vietnam.[70][71]

Redding[sunting | sunting sumber]

Sekitar tahun 1854, sekitar 2,000-3,000 orang Cina tinggal di Pekan Cina Redding. Menjelang tahun 1869, jumlah itu meningkat kepada 10,000. Pada tahun 1886, Pekan Cina terbakar habis.[72]

Eureka[sunting | sunting sumber]

Terdapat sebuah Pekan Cina di Eureka, yang ditubuhkan sekitar tahun 1880-an. Daerah ini merangkumi satu blok di jalan Keempat dan E.[73]

Locke[sunting | sunting sumber]

Locke, California

Bandar Sacramento delta di Locke dibina pada tahun 1915 sebagai kawasan perkampungan Cina yang berbeza. Masyarakat pertanian yang berkembang pesat pada awal abad ke-20, kini sebahagian besarnya tidak dihuni oleh orang Cina-Amerika. Daerah bersejarah dengan 50 bangunan kerangka kayu di sepanjang Main Street, Key Street dan River Road ditetapkan sebagai daerah bersejarah pada tahun 1990.[74]

Salinas[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1880-an, buruh tani di Salinas telah dilakukan oleh banyak pendatang Cina. Salinas membanggakan Chinatown kedua terbesar di negeri ini, sedikit lebih kecil daripada San Francisco. [75]

California Selatan[sunting | sunting sumber]

Memandangkan jaraknya yang dekat dengan Asia Timur dan Asia Tenggara, California mempunyai bilangan orang Cina yang terbesar di antara negara-negara Amerika,[76] termasuk Chinatown yang terkenal di San Francisco, sebuah bandar semua-Cina Locke yang dibina oleh pendatang Cina, dan Pekan Cina di pelbagai bandar di seluruh negeri.

Kawasan Los Angeles Raya[sunting | sunting sumber]

Gerbang pintu masuk di Pekan Cina Los Angeles
Hilton Square di San Gabriel, California
Atlantic Times Square di Monterey Park, California

Los Angeles[sunting | sunting sumber]

Di kota Los Angeles yang tepat, Chinatown kota dalam lama dibina pada akhir 1930-an - Chinatown kedua yang akan dibina di Los Angeles. Dahulu "Little Italy", ia sekarang terletak di sepanjang Hill Street, Broadway dan Spring Street berhampiran Stadium Dodger di pusat bandar Los Angeles dengan restoran, kedai runcit, dan kedai-kedai berorientasi pelancong dan plaza. Patung duel naga emas menjangkau Broadway dan menandakan pintu masuk ke Pekan Cina dengan patung yang menghormati Kuomintang pengasas Dr. Sun Yat-sen menghiasi bahagian timur laut. Kawasan ini mengandungi pekong-pekong Buddha, gereja Kristian Cina (dengan layanan yang dilakukan dalam bahasa Kantonis), dan sebuah kuil yang dikhaskan untuk Dewi Laut China. Pekan Cina adalah rumah bagi persatuan keluarga dan serantau dan organisasi perkhidmatan umum untuk pendatang lama (dipanggil dalam bahasa Kantonis: 老華僑; Jyutping: lou5 waa4 kiu4) serta yang ditubuhkan oleh dan untuk gelombang kedua kelahiran pendatang Indochinaselepas Perang Vietnam berakhir.

San Gabriel Valley[sunting | sunting sumber]

Hsi Lai Temple in Hacienda Heights, second largest Buddhist temple and monastery in the Western hemisphere.

Lembah San Gabriel di pinggir timur Los Angeles adalah rumah bagi Pekan Cina subbandar pertama AS (di Monterey Park, California) menurut Los Angeles Times dan kini menjadi salah satu kawasan Cina di Lembah San Gabriel.[77][78] Menurut sumber yang sama, mulai tahun 1977, Frederic Hsieh membeli banyak harta tanah dalam usaha mewujudkan apa yang digambarkannya sebagai "mekah bagi orang Cina". Timothy Fong menulis keseluruhan buku yang mendokumentasikan sejarah dalam transformasi Monterey Park dari pinggir bandar biasa ke Chinatown.[79] Samuel Ho selanjutnya mendokumentasikan bahawa Monterey Park tergolong dalam kategori "Pekan Cina baru" dengan Houston yang secara khusus disebut sebagai contoh dari mana ia diikuti.[80] Kini terdapat kira-kira 15 bandar dan komuniti tempatan dengan kemajmukan Cina: Alhambra, Arcadia, Diamond Bar, San Gabriel Timur, Hacienda Heights, Mayflower Village, Monterey Park, El Monte Utara, Rosemead, Rowland Heights, San Gabriel, San Marino, San Gabriel Selatan, Temple City, Walnut.

Irvine[sunting | sunting sumber]

Irvine adalah Pekan Cina subbandar yang berkembang di Orange County kerana semakin banyak orang China berkembang dari Lembah San Gabriel. Banyak pertubuhan perniagaan Cina terletak di kawasan El Camino Real dan Walnut.[81][82]

Ventura[sunting | sunting sumber]

Ventura mempunyai penempatan orang Cina yang berkembang pesat pada awal tahun 1880-an. Kepekatan aktiviti terbesar, yang dikenali sebagai Alley China, berada tepat di seberang Main Street dari Mission San Buenaventura. China Alley selari dengan Main Street dan melambung ke timur Figueroa Street antara Main dan Santa Clara Streets.[83] Majlis bandar raya telah menetapkan Kawasan Bersejarah Alley China sebagai Tempat Menarik di kawasan perniagaan pusat bandar.[84]

Greater San Diego Area[sunting | sunting sumber]

San Diego Market Street dan Third Avenue[sunting | sunting sumber]

Muzium Bersejarah Cina San Diego

Chinatown San Diego didirikan pada tahun 1870-an di sekitar Market Street dan Third Avenue, tetapi cepat pudar setelah Perang Dunia Kedua. Pada tahun 1987, kerana nilai bersejarah dan budayanya, dewan bandar San Diego berusaha untuk memelihara kawasan tersebut dan secara rasmi menetapkannya sebagai Daerah Bersejarah Tema Asia Pasifik, yang sebahagiannya tumpang tindih dan berkembang pesat Gaslamp Quarter Daerah Bersejarah (pusat tempat hiburan malam yang bergaya di San Diego). Faire Makanan dan Budaya Tahun Baru Cina San Diego tahunan dipersembahkan di daerah ini, dan Muzium Warisan Cina San Diego terletak di sini.

San Diego Kearny Mesa Convoy Street[sunting | sunting sumber]

Kearny Mesa

Jalan Convoy dibezakan oleh bilangan perniagaan yang dimiliki dan mewakili budaya Asia yang berbeza seperti masakan Cina, Korea, Jepun, Vietnam, dan Thai tempat membeli-belah dan makan.

Tijuana, Baja California, Mexico[sunting | sunting sumber]

La Mesa Barrio Chino adalah kawasan kediaman orang Cina dan menempatkan 15,000 orang Penghijrah imigran[ pada tahun 2012, jumlah yang meningkat tiga kali lipat daripada kira-kira 5,000 orang pada tahun 2009.[85] Kawasan tersebut adalah yang kedua terbesar di Tijuana selepas kawasan ekspatriat Amerika.[85][86] Walikota Tijuana telah mendapat publisiti negatif dari surat khabar tempatan atas sokongannya terhadap penubuhan rasmi "Barrio Chino" kerana terdapat sentimen negatif umum dari penduduk tempatan yang melihat China sebagai saingan utama perdagangan dengan Amerika Syarikat.[87] Terdapat pelbagai acara rasmi yang diadakan pada musim panas yang mengakui kawasan di Daerah La Mesa di Tijuana.[88]

Fresno[sunting | sunting sumber]

Fresno masih mempunyai kejiranan yang secara rasmi dipanggil Chinatown, berhampiran pusat bandar. Walau bagaimanapun, sebahagian besar perniagaan dan seni bina Cinanya telah hilang. Kawasan kejiranan ini mempunyai komuniti Cina yang kuat pada awal tahun 1900-an.[89]

Midwest region (IL, MI, MO, and OH)[sunting | sunting sumber]

Greater Chicago, IL Area[sunting | sunting sumber]

Chicago, IL Armour Square[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Chicago

Pekan Cina di Chicago adalah kawasan tradisional etnik perkotaan, yang menempati sebahagian besar wilayah Armor Square di sebelah dekat bandar di selatan. Persimpangan Wentworth Avenue di Cermak Road adalah pusat bersejarah kejiranan. Chinatown secara historis didominasi oleh kepentingan komersial ornag Cina Amerika, walaupun dalam beberapa tahun kebelakangan ini, pembinaan pembangunan kediaman secara besar-besaran, terutama di timur Canal Streets dan kawasan bersebelahan dengan Ping Tom Park di sebelah selatan W.18th Street, telah meningkatkan jumlah penduduk di kawasan tersebut. Walaupun merupakan daya tarikan pelancongan budaya bagi pengunjung, Chinatown juga menarik pendatang Cina yang berasal dari China sebagai kawasan pintu masuk. Perbarisan Tahun Baru Cina dan Double Ten Day Cina diadakan di Pekan Cina.

Daerah Bersejarah Jalan Chicago, IL West Argyle (Asia on Argyle)[sunting | sunting sumber]

North Broadway di Daerah Bersejarah Argyle Barat.

Daerah Bersejarah Jalan Argyle Barat (Asia on Argyle) (juga dikenali sebagai "Little Saigon",[90]”Little Vietnam”, “Argyle Square".) adalah daerah bersejarah di utara Uptown, daerah komersial Chicago, Illinois. Ia disenaraikan di Daftar Nasional Tempat Bersejarah pada 3 Jun 2010. Komuniti ini meliputi kawasan seluas kira-kira 41 ekar (0.17 km2); sempadannya yang kasar adalah N. Glenwood Ave di sebelah barat, Winona Street di utara, Sheridan Road di sebelah timur, dan Ainslie Street di selatan. Itu adalah rumah bagi Essenay Studios pada tahun 1920-an yang didirikan oleh Charlie Chaplain, pengeluar filem senyap sebelum berpindah ke California Selatan di Hollywood. Essenay Studios kini menjadi kediaman St. Augustine College.

Cleveland, OH[sunting | sunting sumber]

Bo Loong dibuka pada tahun 1986, membantu menambat Pekan Asia baru di Cleveland, Ohio.

Cleveland, Pekan Cina di Ohio adalah kejiranan etnik yang ditubuhkan pada akhir abad kesembilan belas. Sebilangan besar orang Cina Cina tinggal di timur laut Ohio, di mana mereka bekerja di kilang atau mendirikan perniagaan mereka sendiri untuk menyediakan produk tradisional Cina sesama rakyat Amerika. Untuk sebahagian besar separuh kedua abad kesembilan belas, Cleveland, yang mempunyai penduduk Cina-Amerika terbesar di Ohio, mempunyai kurang dari seratus penduduk Cina. Menjelang Perang Dunia II, penduduk China di bandar ini telah meningkat menjadi hampir sembilan ratus orang. Dengan pengambilalihan komunis China pada akhir 1940-an, peningkatan imigrasi China berlaku ke Amerika Syarikat, termasuk ke Ohio. Sebilangan besar pendatang baru ini berasal dari Hong Kong atau Taiwan.

Pada awal abad kedua puluh satu, sebilangan kecil orang Cina terus datang ke Ohio setiap tahun. Menjelang tahun 1980, enam ribu penduduk Cleveland mendakwa keturunan Cina. Orang Cina pertama yang datang ke Cleveland tiba pada pertengahan abad kesembilan belas. Mereka menetap di Jalan Ontario, di mana mereka menubuhkan Pekan Cina. Untuk sebahagian besar sejarahnya, Cleveland's Chinatown hanya terdiri dari satu blok bandar dan mengandungi beberapa restoran Cina, kedai dobi, dan kedai khusus. Pada mulanya, kebanyakan orang Cina di Cleveland tinggal di Chinatown untuk mengelilingi diri mereka dengan orang-orang yang mempunyai kepercayaan budaya yang sama dan juga untuk melepaskan diri dari permusuhan penduduk Cleveland yang lain. Seiring berjalannya waktu, terutama pada tahun 1960-an, banyak orang Cina Cleveland mula pindah ke kawasan kejiranan baru, kerana penduduk Cleveland yang lain menjadi lebih toleran terhadap orang Cina.

Cleveland Chinatown yang bersejarah, blok 2100 Rockwell.

Kawasan Detroit Raya[sunting | sunting sumber]

Detroit, MI[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina Detroit pada mulanya terletak di Third Avenue, Porter St dan Bagley St, yang kini menjadi lokasi tetap MGM Grand Casino.[91] Pada tahun 1960-an, usaha pembaharuan bandar, serta peluang bagi komuniti perniagaan China untuk membeli harta tanah menyebabkan penempatan semula berpusat di Cass Avenue dan Peterboro.[92] Walau bagaimanapun, kemerosotan bandar Detroit dan meningkatnya keganasan jalanan, terutama pembunuhan restoran Tommie Lee, menyebabkan lokasi baru itu mati, dengan restoran makanan Cina yang terakhir di Pekan Cina akhirnya menutup pintunya pada awal tahun 2000-an. Walaupun masih ada penanda jalan yang menunjukkan "Pekan Cina" dan mural yang memperingati perjuangan untuk keadilan dalam kes Vincent Chin, hanya satu pertubuhan Cina Amerika yang masih beroperasi di dalam sempadan Bandar Detroit. Pusat Pendekatan Detroit Persatuan Cina Amerika,[93] pusat komuniti kecil, melayani segelintir pendatang Cina baru yang masih tinggal di Cass Corridor.

Windsor, Ontario, Kanada[sunting | sunting sumber]

Kejiranan Windsor West Side adalah rumah bagi Pekan Cina. Pada tahun 2012, ia adalah Pekan Cina terbesar yang berdekatan dengan Detroit, Michigan.[94]

Pekan Cina bermula pada tahun 1961 dengan 500 orang Cina menjadi lebih dari 5,000 orang pada tahun 1981. Perbezaannya dengan Pekan Cina Ottawa adalah bahawa banyak penduduk China adalah pelajar yang belajar di Universiti Windsor. Menjelang tahun 1982, penubuhan "rasmi" dibuat oleh Persatuan Kanada Kanada Essex County dan Persatuan Kebajikan Cina Windsor dengan menubuhkan pusat komuniti "kekal" di Wyandotte Street.[95] Menurut sumber lain, "... pada awalnya, orang Cina tinggal di sebelah timur timur Windsor berdekatan dengan Riverside Drive East. Kawasan ini menjadi kawasan pembangunan semula. Chinatown baru dikembangkan di sekitar Park Street West dan Dougall Road, antara Universiti Avenue di Utara dan Wyandotte di Selatan."[96] Pekan Cina ini juga merupakan rumah bagi banyak pelarian Kemboja menurut sumber lain di mana sekitar "... empat puluh hingga lima puluh keluarga tinggal di Chinatown, dekat Wood Street." [97]

St. Louis, MO[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina di St. Louis, Missouri, adalah Pekan Cina berhampiran Downtown St. Louis yang wujud dari tahun 1869 hingga pembongkarannya untuk Stadium Peringatan Busch pada tahun 1966.[98] Juga disebut Hop Alley, ia dibatasi oleh Seventh Street, Tenth Street, Walnut Street and Chestnut Street.[99] Orang Cina pertama imigran ke St Louis adalah Alla Lee, lahir di Ningbo berhampiran Shanghai, yang tiba di bandar pada tahun 1857. Lee tetap menjadi satu-satunya pendatang Cina sehingga tahun 1869, ketika sebuah kumpulan kira-kira 250 pendatang (kebanyakan lelaki) tiba mencari pekerjaan kilang.[100] Pada Januari 1870, sekumpulan pendatang Cina lain tiba, termasuk beberapa wanita.[101] Menjelang tahun 1900, penduduk imigran di St. Louis Chinatown telah menetap di antara 300 dan 400 orang.[102] Pekan Cina memantapkan dirinya sebagai rumah bagi cucian tangan Cina, yang pada gilirannya mewakili lebih daripada separuh kemudahan dobi di bandar ini.[103] Perniagaan lain termasuk kedai runcit, restoran, kedai teh, kedai gunting rambut, dan sarang candu.[104] Antara tahun 1958 dan pertengahan 1960-an, Pekan Cina dikutuk dan dirobohkan untuk pembaharuan bandar dan untuk memberi ruang untuk Staidum Peringatan Busch.[99]

Cincinnati, OH[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1930-an, Cincinnati memiliki "Pekan Cina kecil tetapi berkembang pesat" di sepanjang Fifth Street dekat Government Square.[105]

Kawasan Tengah Selatan (LA, OK, dan TX)[sunting | sunting sumber]

Fail:Pekan CinaignGreaterSharpstown.JPG
Papan tanda Chinatown (Pekan Cina) di Houston, Texas

Houston Raya, Kawasan TX[sunting | sunting sumber]

Bandar A.S. Houston mempunyai dua lokasi yang telah dikenali sebagai Pekan Cina. Kejiranan yang lebih tua berada di Pusat Bandar Timur Houston dan komuniti yang lebih baru terletak di Houston Barat Daya.

East Downtown Houston, TX[sunting | sunting sumber]

Perniagaan pertama di Pekan Cina East Downtown dibuka oleh pendatang Cina Kantonis pada tahun 1930-an.[106] Ia terus berkembang dalam beberapa dekad berikutnya sehingga banyak perniagaannya berpindah ke Chinatown baru Houston. Terdapat usaha para pemimpin perniagaan untuk membalikkan penurunan Chinatown di East Downtown,[107] tetapi ramai penduduk baru telah berusaha untuk menjenamakan semula kawasan tersebut untuk mencerminkan perubahan budaya semasa.[106]

Houston Barat Daya, TX[sunting | sunting sumber]

Banyak papan tanda jalan dalam bahasa Inggeris dan bahasa Cina – persimpangan yang digambarkan adalah Bellaire Boulevard

Pekan Cina Houston baru di Southwest Houston dapat menelusuri permulaannya ke beberapa perniagaan yang dibuka pada tahun 1983.[108] Pekan Cina baru mula berkembang pada tahun 1990-an ketika banyak pengusaha Asia Amerika di daerah Houston memindahkan perniagaan mereka dari kawasan kejiranan yang lebih tua untuk mencari harta tanah yang lebih murah dan kadar jenayah yang lebih rendah (pada masa itu). Pekan Cina baru Houston terletak kira-kira 12 batu (19 km) di barat daya Downtown Houston. Ia lebih dari 6 batu persegi (16 km2),[109][110] menjadikannya antara Pekan Cina yang berpusatkan kenderaan terbesar di Amerika Syarikat.[111] Beberapa pegawai tempatan telah berusaha menukar nama Pekan Cina yang baru menjadi "Pekan Asia" kerana terdapat banyak etnik yang berbeza di sana.[112][113]

Greater Dallas-Fort Worth, TX Area[sunting | sunting sumber]

Richardson and Plano, TX[sunting | sunting sumber]

Pusat membeli-belah D-FW China Town terletak di Richardson kerana penduduknya yang ramai di Asia.[114]

Esther Wu, bekas penyunting Dallas Morning News, menyatakan bahawa imigresen orang China bermula di Richardson pada tahun 1975. Sejak itu komuniti Cinanya telah berkembang ke utara.[115] Pada pertengahan 1980-an majoriti pelajar etnik K-12 Cina di kawasan DFW tinggal di Richardson.[116]

Sehingga 2012 Texas Utara mempunyai lebih daripada 60 pertubuhan budaya Cina dan kebanyakan dari mereka beribu pejabat di Richardson dan Plano.[116] The Dallas Chinese Community Center (DCCC; Cina tradisional: 达拉斯华人活动中心pinyin: Dálāsī Huárén Huódòngzhōngxīn) berada di D-FW Chinatown. Ia merangkumi kelas Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua (ESL) dan 20,000 buku yang ditulis dalam Tradisional Cina; pusat itu mengimport beberapa buku dari Taiwan.[114] Sehingga 2011 restoran Cina yang menyajikan etnik Cina di DFW kebanyakannya di Richardson dan Plano.[115] Universitio Texas di Dallas di Richardson, pada tahun 2012, mempunyai hampir 1,000 pelajar Cina. Universiti ini mempunyai program untuk merekrut pelajar berketurunan Cina.[116]

New Orleans, LA[sunting | sunting sumber]

Bekas Bangunan Persatuan Saudagar On Leong, 530 Bourbon Street, New Orleans, Louisiana

New Orleans pernah menjadi rumah salah satu Chinatown terbesar di Amerika Syarikat Selatan. Penghijrahan orang Cina yang pertama ke Louisiana berlaku semasa Pembinaan Semula selepas Perang Saudara Amerika, antara tahun 1867 dan 1871, ketika peladang tempatan mengimport ratusan buruh kontrak Kantonis dari Cuba, California, dan langsung dari China sebagai kos rendah pengganti buruh hamba.[117] Pada pertengahan tahun 1870-an, hampir semua buruh ini telah meninggalkan ladang dan berhijrah ke bandar-bandar di Selatan, terutama New Orleans, untuk mencari gaji yang lebih tinggi dan keadaan kerja yang lebih baik. Mereka diikuti oleh pedagang Cina dari California dan negara-negara lain, yang membekalkan buruh, mengimport teh dan barang mewah lain ke Pelabuhan Orleans, dan mengeksport kapas dan udang kering ke China.[118]

Menjelang tahun 1880-an, pedagang-pedagang ini telah mengembangkan Chinatown kecil di blok 1100 Tulane Avenue, antara Elk Place dan South Rampart Street, berhampiran perhentian Tulane moden di laluan North Rampart Streetcar. Walaupun jauh lebih kecil daripada Pekan Cina Pantai Barat atau bandar industri di utara, New Orleans Chinatown adalah tempat beberapa barang runcit, syarikat import / eksport, apotek, restoran, dobi, dan dewan mesyuarat beberapa persatuan Cina.[119] Chinatown terus wujud selama enam dekad, sehingga kehancurannya oleh WPA re-development pada tahun 1937, semasa Great Depression. Beberapa menara pejabat berdiri di lokasi bekas Tulane Avenue Chinatown. Sebilangan perniagaan China berusaha membina Chinatown kedua di blok Bourbon Street 500, tetapi Chinatown yang lebih kecil ini juga mati dalam tempoh tiga puluh tahun ke depan. Hari ini, hanya bekas dewan mesyuarat On Leong Merchants Association yang masih ada di 530 Bourbon Street.[120]

Oklahoma City, OK[sunting | sunting sumber]

Bandaraya Oklahoma pernah mempunyai Pekan Cina yang bersejarah di kawasan pusat bandarnya, yang terletak di lokasi semasa Pusat Konvensyen Cox.

Pacific Northwest (OR dan WA)[sunting | sunting sumber]

Gerbang Pekan Cina Bersejarah di Daerah Bersejarah Pekan Cina Seattle

Seattle, WA[sunting | sunting sumber]

Seattle Kejiranan Cina ketika ini wujud sekitar tahun 1910 ketika sebahagian besar bekas Pekan Cina di sepanjang Washington Street dikecam kerana pembinaan jalan. Penduduk Cina mula membina semula di sepanjang King Street, di selatan Seattle Nihonmachi. Pelabur China mengumpulkan sumber daya mereka untuk membina beberapa bangunan besar untuk menempatkan perniagaan, organisasi dan kediaman, seperti Bangunan Kong Yick Timur.

Pada tahun 1950-an pegawai Seattle menetapkan Chinatown sebagai sebahagian daripada Daerah Antarabangsa (ID) kerana penduduk Asia yang pelbagai yang, pada masa itu, termasuk orang Cina, orang Jepun, orang Filipina, dan Korea. Pada akhir tahun 1970-an, pendatang Vietnam juga membentuk Little Saigon di sebelah Pekan Cina, di dalam ID.

Terdapat beberapa kontroversi mengenai nama "International District." Sebilangan orang Amerika tempatan tempatan menolak istilah itu, lebih memilih sebutan bersejarah "Chinatown" untuk kawasan itu sebagai sumber kebanggaan. Yang lain, terutama generasi Asia yang dilahirkan di Amerika, menerima penunjukan ID sebagai lebih sesuai kerana mereka mempunyai identiti yang lebih "pan-Asian". Selepas itu, kota ini merancang semula kawasan Chinatown-International District.

Portland, OR[sunting | sunting sumber]

Gerbang Pekan Cina di atas NW Fourth Avenue di W Burnside Street

Pekan Cina Old Town adalah Pekan Cina rasmi di bahagian Barat Daya Portland, Oregon. Sungai Willamette membentuk sempadan timurnya, memisahkannya dari Daerah Lloyd dan Kerns dan Buckman kejiranan. Ia merangkumi Portland Skidmore / Daerah Bersejarah Bandar Lama dan Daerah Bersejarah Portland New Chinatown / Japantown, yang disenaraikan di Daftar Nasional Tempat Bersejarah.

Di bahagian Northwest, NW Broadway membentuk sempadan barat, memisahkan kawasan kejiranan dari Pearl District, dan W Burnside St. membentuk sempadan selatan, memisahkannya dari Downtown Portland. Di bahagian Barat Daya, kejiranan itu meluas dari SW 3rd Avenue timur ke Sungai Willamette dan dari SW Stark Sreet utara ke W Burnside Street, kecuali kawasan di selatan SW Pine Street dan sebelah barat SW 2nd Avenue, dan selatan SW Oak Jalan dan barat SW 1st Avenue, yang merupakan bahagian Downtown.

Salem, OR[sunting | sunting sumber]

Downtown Salem mempunyai Chinatown pada pertengahan hingga akhir 1800-an, yang lenyap pada tahun 1920-an. Kapal dari Hong Kong mula tiba di Portland pada tahun 1868, dan beberapa pendatang Cina menetap di Salem dalam dua dekad berikutnya. Pekan Cina Salem menjangkau jalan Komersial, Feri dan Perdagangan, dan memiliki pasar, mesin cuci pakaian, dan kedai ubat. Penduduk Cina tempatan mencapai puncak 367 pada tahun 1890, walaupun menurun kepada 72 penduduk pada tahun 1920.[121]

Spokane, WA[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina berukuran adil wujud di Spokane selama bertahun-tahun yang bermula ketika jalan kereta api melintas pada tahun 1883. Ia terdiri daripada rangkaian lorong antara Front Avenue (Spokane Falls Boulevard hari ini) dan Main Avenue yang membentang ke timur dari Howard Avenue ke Bernard Street kira-kira empat blok. Penduduk Cina secara beransur-ansur menipis sehingga lorong itu ditinggalkan pada tahun 1940-an. Semua peninggalan Chinatown dirobohkan untuk tempat letak kereta Spokane's Expo '74.

Pada tahun 1880-an, Spokane memiliki "Pekan Cina yang ramai" yang sebesar tiga hingga empat blok "... membentang dari Howard Street ke Bernard Street ..." di sepanjang Spokane Falls Blvd. Ia memperoleh nama samaran "Japanese Alley" (Lorong Jepun) atau "Trent Alley".[122] Lebih banyak sumber mengatakan bahawa Pekan Cina semakin membengkak semasa era Franklin Delano Roosevelt dengan penahanan orang-orang Asia kerana perang melawan Jepun.[123] Artikel akhbar lama menunjukkan bahawa konvensyen tahunan untuk organisasi Chinese Hip Sing diadakan pada tahun 1924.[124]

Tacoma, WA[sunting | sunting sumber]

Fuzhou Ting di Taman Rekonsiliasi Cina

Tacoma, Washington pernah menjadi rumah bagi Pekan Cina bersejarah yang penting di Downtown Tacoma berhampiran Railroad Street.[125] Pada bulan November 1885 orang kulit putih yang tidak puas hati mengusir penduduk Cina dan membakar Pekan Cina. Menurut catatan sejarah, banyak yang dihalau melarikan diri ke Portland, Oregon atau Kanada.[125] Dua hari selepas orang Cina diusir, Pekan Cina Tacoma dibakar hingga tanah.[126] Menurut sumber lain, sebanyak enam ratus orang Cina diseret keluar ke jalan dalam serbuan dan dikawal ke stesen kereta api.[127]

Taman Rekonsiliasi Cina dirancang untuk menjadi monumen bersejarah dan untuk memperingati tragedi bersejarah pengusiran orang Cina tahun 1885 sebagai sebahagian daripada proses pendamaian.[128][129][130]

Walla Walla, WA[sunting | sunting sumber]

Walla Walla, Washington pernah menjadi tempat Pekan Cina kecil.[131]

Hawaii[sunting | sunting sumber]

Honolulu[sunting | sunting sumber]

Bangunan Wo Fat di daerah Pekan Cina Honolulu.

Chinatown bersejarah dan sekarang rasmi Honolulu, di North Hotel Street dan Maunakea Street, mengandungi perniagaan etnik tradisional China. Tidak seperti Pekan Cina di benua Amerika Syarikat yang sebahagian besarnya dipelopori dan dikuasai oleh Taishan pendatang, Chinatown Honolulu dimulakan oleh peneroka awal dari Zhongshan, Wilayah Guangdong pada tahun 1890-an. Mereka berhijrah ke Hawaii untuk bekerja di perkebunan tebu di pulau ini serta sawah dan kemudian ketika mereka berjaya akhirnya berpindah ke kota Honolulu. Seperti Pekan Cina lain di Amerika Syarikat, ia terkenal dengan keadaannya yang tidak bersih. Pada tahun 1940-an, ia merosot menjadi daerah lampu merah.

Tanda Jalan Pekan Cina Honolulu

Hari ini, ia juga berbeza dengan perniagaan Pan-Asia dan Kepulauan Pasifik dan etnik Cina dari Vietnam sebahagian besarnya diwakili secara demografi di Chinatown Honolulu. Perniagaan merangkumi pasar, kedai roti, kedai porselin Cina, dan kedai-kedai yang mengkhususkan diri dengan ubat-ubatan herba ginseng. Di Chinatown, ada juga bazar dan penjaja jalanan di Kekaulike Mall (yang terletak di Kekaulike Street) yang menjadikannya suasana yang ramai bagi masyarakat. Pelbagai restoran yang menyajikan dim sum gaya Hong Kong dan lain-lain di sup mi lembu Vietnam sering terdapat di Pekan Cina. Sejarah revolusi China Sun Yat-sen - dari wilayah Zhongshan di wilayah Guangdong, China - terkait dengan Hawaii, setelah mendapat pendidikan Barat di sana. Chinatown, Honolulu pernah dijadikan pangkalan operasi dalam satu siri perang salib menentang pemerintahan Dinasti Qing di China yang berpuncak pada Revolusi 1911. Terdapat sebuah tugu untuk menghormatinya di Chinatown Honolulu. Pembangunan dan perancangan baru-baru ini secara dramatik mengubah kejiranan yang pernah reput dan tidak selamat menjadi daerah seni inspirasi Asia mewah yang disatukan dengan bazar tradisional Cina dan kedai milik keluarga.

Negeri-negeri gunung (AZ, CO, MT, NE, NV, SD, UT, and WY)[sunting | sunting sumber]

Sun Mercantile Building - Sudut Tenggara di Phoenix, AZ, bangunan terakhir yang tersisa di kawasan ini pernah disebut "Pekan Cina"

Phoenix, AZ[sunting | sunting sumber]

Phoenix, Arizona pernah mempunyai Pekan Cina yang dimulakan pada tahun 1870-an[132] dan berlangsung sehingga tahun 1940-an dengan penduduk umum tersebar di seluruh bandar selepas itu.[133] Sumber dari projek penyelidikan menunjukkan bahawa lebih dari satu Pekan Cina wujud di bandaraya Phoenix, dengan satu di sekitar First Street dan Madison[134][135] dan yang kedua di First and Adams Street di lokasi sekarang Talking Stick Resort Arena.

Denver, CO[sunting | sunting sumber]

Pekan Cina di Denver, Colorado, adalah kawasan kejiranan di Wazee Street di kawasan yang kini menjadi bahagian "LoDo di bandar...."[136] Orang Cina pertama yang dirakam adalah seorang lelaki dari selatan China bernama "John" bertarikh 29 Jun 1869, seperti yang didokumentasikan oleh Colorado Tribune.[137]

Itu juga disebut sebagai "Hop Alley" dan ia hancur akibat rusuhan pada tahun 1880-an.[138] Sebuah akhbar St. Louis bertarikh 1 November 1880 mendokumentasikan pemusnahan kejiranan sepenuhnya sebagai "Chinatown dihancurkan oleh bajingan pembunuh".[139]

Salt Lake City, UT[sunting | sunting sumber]

Fail:SLC, 1910.jpg
Lelaki bersantai di luar salun & dobi Cina, Salt Lake City, tahun 1910

Dari segi sejarah, Salt Lake City, Utah memiliki Pekan Cina yang terletak di bahagian yang disebut "Plum Alley" yang berisi penduduk Cina yang bekerja di kem perlombongan dan landasan kereta api di benua. Orang-orang Cina pertama datang pada tahun 1860-an dan telah membentuk Pekan Cina bersejarah di bahagian yang disebut "Plum Alley" di Second South Street yang berlangsung hingga tahun 1952. Kawasan ini mempunyai rangkaian kedai dobi, restoran dan kedai-kedai khas oriental.

Negeri Wyoming mempunyai tiga Pekan Cina antara tahun 1880 dan 1927. Pada tahun 1927, ketiga Pekan Cina telah lenyap kerana Akta Pengecualian Orang Cina.[140]

Butte, MT[sunting | sunting sumber]

Bangunan Masyarakat Mai Wah di Butte, Montana

Sejarah orang Cina di Montana berkait rapat dengan pembangunan Landasan Pasifik Utara pada tahun 1860-an di banyak bandar dan bandar termasuk Butte, Big Timber, dan tempat-tempat lain. Sebuah penemuan arkeologi menemui sisa-sisa pencucian cuci dan seni bina lain yang berkaitan dengan budaya Cina.[141] Menurut artikel lain, dari 20,000 penduduk Montana pada tahun 1870-an, sebanyak 1,949 adalah orang Cina. Hari ini, salah satu daripada peringatan masyarakat Cina di Montana ialah perarakan Tahun Baru Cina yang diadakan di Muzium Mai Wah di Butte.[142]

Chinatown dan sejarah pendatang Cina di Butte didokumentasikan di Muzium Mai Wah. Kerana ledakan perlombongan di Butte, banyak pekerja Cina berpindah dan menubuhkan perniagaan yang membawa kepada penciptaan Chinatown. Terdapat sentimen anti-Cina pada tahun 1870-an dan seterusnya disebabkan oleh perkauman pihak peneroka kulit putih, yang diperburuk oleh kemelesetan ekonomi, dan pada tahun 1895, dewan perdagangan dan kesatuan buruh memulakan boikot perniagaan milik orang Cina. Pemilik perniagaan melawan dengan menyaman kesatuan dan menang. Penurunan Chinatown Butte yang bermula pada tahun 1895 dan berterusan sehingga hanya 92 orang Cina yang tinggal pada tahun 1940 di seluruh bandar. Selepas itu, pengaruh orang Cina di kawasan tersebut telah hilang ketika mereka bergerak satu persatu.[143]

Big Timber, MT[sunting | sunting sumber]

Pada akhir abad ke-19, banyak orang Cina memanggil rumah Big Timber, Montana. Menurut Billings Gazette, artifak Cina yang berasal dari akhir 1800-an hingga 1930-an ditemui. Artifak menunjukkan bahawa "... restoran Cina, dobi, dan juga rumah pelacuran berniaga di bandar Montana selatan."[144] Justin Moschelle, seorang pelajar Master di University of Montana melakukan penyelidikan arkeologi pada musim panas tahun 2008 dan menemui cebisan dan serpihan Chinatown yang pernah wujud. Dibangun pada tahun 1880-an, "... blok bandar yang dibatasi oleh jalan-jalan Anderson, First, Mcleod, dan Front menjadi Chinatown of Big Timber yang tidak rasmi."[145] Artikel ini menjelaskan lagi bahawa sejarah China di bandar Montana ini hampir dihapuskan dengan pengacau yang memusnahkan kubur dan peninggalan yang tinggal di komuniti ini. Tidak sampai tahun 2008 penemuan itu dibuat di mana bandar Big Timber dan Montana A.S. hampir kehilangan semua jejak kehadiran masyarakat Cina.[146][147] Menurut penemuan itu, orang Cina terakhir yang ditinggalkan pada tahun 1930-an, "... mungkin ke penempatan orang Cina yang lebih besar di California atau bahkan kembali ke China. Semua yang tinggal dari kehadiran orang Cina di Kayu Besar, adalah segelintir artifak dan kisah orang Cina terowong dan perdagangan candu."[145]

Cedar Creek, MT[sunting | sunting sumber]

Cedar Creek, Montana (lokasi yang disebut di Pertempuran Cedar Creek, Wilayah Montana) juga merupakan rumah bagi sebuah Chinatown. Semasa projek penggalian pada tahun 1995 untuk membuktikan kehadiran orang Cina di kawasan itu, penemuan awal tidak banyak menunjukkan. Walau bagaimanapun, penemuan pada tahun 2007 "... maklumat menarik mengenai penduduk Cina Cedar Creek" dan University of Montana dan Perkhidmatan Hutan Amerika Syarikat telah merancang untuk melakukan kerja tambahan untuk mengesan kemungkinan kehilangan sebahagian daripada sejarah Cina Montana.[148]

Helena, MT[sunting | sunting sumber]

Helena, Montana pada satu waktu adalah rumah Pekan Cina di Reeder's Alley menurut tarikan pelancong Helena's Ghost Walk.[149] Menurut sumber lain, Reeder's Alley, sebagaimana daerah itu disebut, berbatasan dengan "... Pekan Cina yang berkembang maju" yang lenyap sepenuhnya pada tahun 1970-an. Kerana beberapa usaha untuk memelihara aspek sejarah bangunan, daerah ini terhindar dari pembongkaran lengkap, dan dibangun sebagai bagian dari muzium.[150] Menurut Banci AS tahun 1880, Pekan Cina Helena mempunyai penduduk Cina seramai 1.765 orang, di mana 359 daripadanya tinggal di kawasan metropolitan. Pada masa itu, Pekan Cina ini adalah yang terbesar di negeri Montana.[151]

Omaha, NE[sunting | sunting sumber]

Sketsa bertajuk "Chinese Coolies Crossing the Missouri River" (Penyejuk Cina melintasi Sungai Missouri) oleh wartawan, artis dan pengacara kemudian Leavitt Burnham. Adegan ini menunjukkan Omaha pada tahun 1880-an di latar belakang.

Komuniti Cina di Omaha pada awalnya ditubuhkan pada tahun 1860-an oleh Landasan Kereta Api Union Pacific dan kebimbangan industri barat yang lain ketika landasan kereta api melanda barat bermula di Omaha. Pada tahun 1870, Harper's Weekly mendakwa 250 buruh Cina melalui Omaha untuk membina landasan kereta api di Texas.[152] Pengebumian orang China yang pertama kali terkenal di bandar ini berlaku di Tanah Perkuburan Prospect Hill pada bulan Julai 1874, dan sebuah akhbar Omaha menyatakan bahawa penduduk Cina tempatan adalah 12 lelaki dan seorang wanita. Pada tahun 1890, terdapat Omaha yang mempunyai 91 penduduk Cina. Direktori Bandar Omaha pada tahun 1895 menyenaraikan sekurang-kurangnya 21 mesin cuci milik orang Cina. Setelah Omaha World-Herald melaporkan bahawa 438 lelaki, wanita, dan anak-anak dibawa ke Omaha dari China untuk membantu kampung Cina di Trans-Mississippi and International Exposition di Omaha, Banci AS mendapati 93 orang Cina tinggal di Omaha pada tahun 1900.[153] Pada tahun 1916, akhbar tersebut melaporkan 150 penduduk Cina di Omaha ketika On Leong Tong tempatan dibuka.[154]

Carson City, Reno, and Virginia City, NV[sunting | sunting sumber]

Bandar Carson City, Nevada pernah menjadi rumah bagi masyarakat Cina yang terdiri daripada 789 penduduk. Pekan Cina terletak berhampiran bangunan State Capitol di Third Street antara tahun 1855 hingga 1908 ketika Pekan Cina terbakar habis. Pada tahun 1880, satu dari lima orang yang tinggal di Carson City adalah orang Cina, tetapi pada tahun 1950, jumlah itu hampir menjadi sifar.[155] Sumber lain mendakwa bahawa Carson City mempunyai bilangan orang Cina terbanyak pada tahun 1880 dengan hampir 5,000, bandar-bandar lain di Nevada seperti Virginia City, dan Reno juga mempunyai penubuhan Pekan Cina.[156] Pecinan Reno dibakar pada tahun 1878 oleh Parti Pekerja Reno.[157]

Deadwood, SD[sunting | sunting sumber]

Sebuah Chinatown pernah wujud di Deadwood, Dakota Selatan sekitar pertengahan tahun 1880-an. Masyarakat Cina terdiri terutamanya dari pekerja lombong emas yang sering digolongkan sebagai "lasak".[158][159]

Almy, Evanston, and Rock Springs, WY[sunting | sunting sumber]

Pembunuhan beramai-ramai Rock Springs

Almy, Wyoming adalah yang terkecil dari tiga Pekan Cina di Wyoming. Komuniti ini terletak tujuh batu di utara Chinatown Evanston.[140] Evanston, Wyoming adalah yang paling pelbagai dari tiga Pekan Cina di Wyoming.[140] Rock Springs, Wyoming adalah yang terbesar dari tiga Pekan Cina di Wyoming. Komuniti ini juga terletak tujuh batu di utara Chinatown Evanston.[140] Itu adalah lokasi Pembunuhan beramai-ramai Rock Springs yang terkenal, di mana banyak orang Cina mati.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Yearbook of Immigration Statistics: 2011 Supplemental Table 2". U.S. Department of Homeland Security. Dicapai pada 2013-01-15.
  2. ^ "Yearbook of Immigration Statistics: 2010 Supplemental Table 2". U.S. Department of Homeland Security. Dicapai pada 2013-01-15.
  3. ^ John Marzulli (May 9, 2011). "Malaysian man smuggled illegal Chinese immigrants into Brooklyn using Queen Mary 2: authorities". New York: © Copyright 2012 NY Daily News.com. Dicapai pada 2013-01-15.
  4. ^ "The End of Chinatown".
  5. ^ Sarah Waxman. "The History of New York's Chinatown". Mediabridge Infosystems, Inc. Dicapai pada November 10, 2019. Pekan Cina Manhattan', Pekan Cina terbesar di Amerika Syarikat dan lokasi tumpuan orang Cina terbesar di Hemisfera Barat, terletak di Lower East Side.
  6. ^ "SELECTED POPULATION PROFILE IN THE UNITED STATES 2017 American Community Survey 1-Year Estimates New York-Newark, NY-NJ-CT-PA CSA Chinese alone". United States Census Bureau. Diarkibkan daripada yang asal pada February 14, 2020. Dicapai pada January 27, 2019.
  7. ^ Kirk Semple (June 23, 2011). "Asian New Yorkers Seek Power to Match Numbers". The New York Times. Dicapai pada 2014-10-03.
  8. ^ a b Lawrence A. McGlinn (2002). "Beyond Chinatown: Dual Immigration and the Chinese Population of Metropolitan New York City, 2000" (PDF). Middle States Geographer. 35 (1153): 4. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-10-29. Dicapai pada 2014-10-03.
  9. ^ a b c d Waxman, Sarah. "The History of New York's Chinatown". ny.com. Dicapai pada 2014-10-03.
  10. ^ Semple, Kirk (October 21, 2009). "In Chinatown, Sound of the Future Is Mandarin". The New York Times. Dicapai pada 2011-06-29.
  11. ^ "Chinatown New York City Fact Sheet" (PDF). www.explorechinatown.com. Dicapai pada December 5, 2012.
  12. ^ "Chinatown". Indo New York. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-04. Dicapai pada December 5, 2012.
  13. ^ Sarah Waxman. "The History of New York's Chinatown". Mediabridge Infosystems, Inc. Dicapai pada December 5, 2012.
  14. ^ David M. Reimers (1992). Still the golden door: the Third ... – Google Books. ISBN 9780231076814. Dicapai pada December 5, 2012.
  15. ^ Lawrence A. McGlinn, Department of Geography SUNY-New Paltz. "Beyond Chinatown: Dual immigration and the Chinese population of metropolitan New York City, 2000, Page 4" (PDF). Middle States Geographer, 2002, 35: 110–119, Journal of the Middle States Division of the Association of American Geographers. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada October 29, 2012. Dicapai pada December 5, 2012.
  16. ^ Semple, Kirk (2009-10-21). "In Chinatown, Sound of the Future Is Mandarin". The New York Times. Dicapai pada 2011-07-17.
  17. ^ a b c d Lam, Jen; Anish Parekh; Tritia Thomrongnawasouvad (2001). "Chinatown: Chinese in New York City". Voices of New York. NYU. Dicapai pada 2009-05-04.
  18. ^ Nancy Foner (2001). New immigrants in New York. Columbia University Press. m/s. 158–161. ISBN 9780231124140.
  19. ^ Nicholas Kulish, Frances Robles, and Patricia Mazzei (March 2, 2019). "Behind Illicit Massage Parlors Lie a Vast Crime Network and Modern Indentured Servitude". The New York Times. Diarkibkan daripada yang asal pada March 6, 2019. Dicapai pada March 2, 2019.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  20. ^ Hsiang-shui Chen. "Chinese in Chinatown and Flushing". Dicapai pada 2010-03-29.
  21. ^ Julia Moskin (2008-07-30). "Let the Meals Begin: Finding Beijing in Flushing". The New York Times. Dicapai pada 2011-06-26.
  22. ^ Moskin, Julia (2010-02-09). "Northeast China Branches Out in Flushing". The New York Times. Dicapai pada 2011-05-09.
  23. ^ Max Falkowitz (August 25, 2018). "A World of Food, Outside the U.S. Open Gates". The New York Times. Dicapai pada August 25, 2018.
  24. ^ "A Growing Chinatown in Elmhurst". Dicapai pada 2010-10-01.
  25. ^ Marques, Aminda (1985-08-04). "IF YOU'RE THINKING OF LIVING IN; ELMHURST". The New York Times. The New York Times Company. Dicapai pada 2010-05-27.
  26. ^ "A Bluer Sky: A History of the Brooklyn Chinese-American Association". bca.net. Brooklyn Chinese-American Association. Dicapai pada 2010-11-02.
  27. ^ Zhao, Xiaojian (19 January 2010). The New Chinese America: Class, Economy, and Social Hierarchy. Rutgers University Press. ISBN 9780813549125 – melalui Google Books.
  28. ^ "Indy Press NY". www.indypressny.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-04. Dicapai pada 2012-08-31.
  29. ^ "Connecticut's Unexpected Pekan Cina".
  30. ^ "Fortune, friction and decline as casino 'Chinatown' matures".
  31. ^ Skeete-Laessig, Yoland (2016). When Newark Had a Chinatown:My Personal Journey. Pittsburgh, PA: Dorrance Publishing Co. ISBN 978-1-4809-1036-2. Diarkibkan daripada yang asal pada June 30, 2016. Dicapai pada May 31, 2016.
  32. ^ 163 CHINESE SEIZED IN 16 OPIUM RAIDS; "50 Imported Federal Agents Ply Axes and Pikes in Drive on Newark's Chinatown. GET $50,000 NARCOTIC GEAR Use Fire Trucks and Spotlights to Surprise Quarry in Alleged Centre of Contraband Traffic."
  33. ^ Xu, April. "The First Chinatown on the East Coast; Several Chinese workers who helped build the Central Pacific Railroad found refuge in Belleville, NJ.", Asian American Writers' Workshop, April 7, 2017. Diperoleh Mei 8, 2017. "Kira-kira 100 orang menyaksikan Perrone, presiden Persatuan Sejarah Belleville, memimpin penggalian upacara monumen tugu pada suatu pagi Oktober yang hujan di Belleville, New Jersey. Tugu ini bertujuan untuk menghormati sekumpulan orang Cina yang meninggal sekitar 150 tahun yang lalu . Mereka adalah pekerja Cina yang termasuk di antara mereka yang membina Kereta Api Pasifik Tengah dan datang untuk tinggal dan bekerja di Belleville pada tahun 1870 .... Komuniti Cina ini di seberang Sungai Hudson sebenarnya bertanggungjawab untuk melahirkan Pekan Cina Newark (NJ) dan akhirnya , Pekan Cina Manhattan - yang kemudian, berturut-turut, menjadi komuniti Cina terbesar di timur Amerika Syarikat."
  34. ^ "The First Chinatown on the East Coast".
  35. ^ "How a Chinatown-by-the-Sea Popped Up on the Jersey Shore".
  36. ^ "History of Washington DC -Chinatown" Diarkibkan 2014-12-13 di Wayback Machine Chinatown Community Cultural Center Retrieved 12 December 2014
  37. ^ "Rockville, MD - Official Website - Interactive Demographic Map". www.rockvillemd.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada October 17, 2016. Dicapai pada November 6, 2016.
  38. ^ "Thomas S. Wootton High School - #234" (PDF). Montgomeryschoolsmd.org. Dicapai pada 2015-12-16.
  39. ^ "Winston Churchill High School - #602" (PDF). Montgomeryschoolsmd.org. Dicapai pada 2015-12-16.
  40. ^ Ly, Phuong (April 9, 2006). "MoCo's Chinatown". The Washington Post. Dicapai pada 2015-03-06.
  41. ^ "MoCo's Chinatown" (PDF). The Washington Post.
  42. ^ Hacinli, Cynthia (18 February 2011). "Rockville: The New Chinatown?". Washingtonian magazine. Dicapai pada 2015-03-06.
  43. ^ Cambria, Jak. "Washington D.C. Chinatown USA". Chinatownology.com. Dicapai pada September 30, 2012.
  44. ^ "Asian Fortune - Asian Pacific American Community news in the Washington DC metropolitan area". Asianfortunenews.com. Dicapai pada 2015-12-16.
  45. ^ Roberts, Steve (January–February 2013). "Meet the Sacrifice Generation". Bethesda Magazine. Dicapai pada 2015-03-06.
  46. ^ "2016 Chinese New Year in Washington, DC". Dc.about.com. Dicapai pada 2015-12-16.
  47. ^ Palmer Jr, Thomas C. (2006-03-01). "Hotel project revived in Theater District". The Boston Globe.
  48. ^ "A land squeeze in America's Pekan Cina". 10 July 2007 – melalui Christian Science Monitor.
  49. ^ "Inn to the past: Downtown Cantonese restaurant points back to city's vanished Chinatown". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-16.
  50. ^ "Little Ethiopia". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-04-24.
  51. ^ "Baltimore Chinatown History, University of Maryland". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-03-12.
  52. ^ Rachel Rabinowitz (January 6, 2013). "Baltimore's Chinatown". Baltimore Maryland Agent. Diarkibkan daripada yang asal pada 2021-01-26. Dicapai pada 2020-05-02.
  53. ^ a b "CAFAM Maine: Portland Chinese-American History Walking Tour".
  54. ^ "Maine Online: Chinese history".
  55. ^ "Providence's Black Chinese: A Love Story".
  56. ^ "The Last Old Chinatown".
  57. ^ "Chinese Workers In Beaver Falls". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-09.
  58. ^ Anon (1993). "Gone but not forgotten: the Beaver Falls Cutlery Company". Industrious Beaver Falls. Darlington, Pennsylvania: Beaver County Industrial Museum. Ini berasaskan pada Anon (1992). "The history and lore of Beaver Co.: the Chinese in Beaver Falls 1872". The Beaver Countian Vol III no.1. Beaver Falls, Pennsylvania. m/s. 1–3.
  59. ^ "Clement Street: The New Chinatown with a Cultural Mix".
  60. ^ Lillian Gong-Guy, Gerrye Wong (2007). Cina#v=onepage&q=san%20jose%20five%20Pekan Cina&f=false Chinese in San Jose and the Santa Clara Valley Check |url= value (bantuan). ISBN 9780738547770.
  61. ^ "Exhibit highlights artifacts from long-buried San Jose Chinatown".
  62. ^ "City Beneath the City @ Stanford Archaeology Center".
  63. ^ Michaels, Gina (2005). "Peck-Marked Vessels from the San José Market Street Chinatown: A Study of Distribution and Significance". International Journal of Historical Archaeology. 9 (2): 123–134. doi:10.1007/s10761-005-8143-6.
  64. ^ "Part of San Jose History" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada Jun 28, 2014. Dicapai pada January 5, 2013.
  65. ^ "Flood bypass eradicates last vestige of Napa's Chinatown". Napa Valley Register.
  66. ^ "Chinatown in Santa Rosa Partly Burned". Healdsburg Tribune. Ogos 24, 1925.
  67. ^ Wilson, Simone (2004). Santa Rosa. ISBN 9780738528854.
  68. ^ "Sacramento's Chinatown - News - Local Stories - June 28, 2007 - Sacramento News & Review". Newsreview.com. Dicapai pada November 16, 2012.
  69. ^ "The San Joaquin Historian" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-06-24.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  70. ^ "Spirit of Stockton's Chinatown". Diarkibkan daripada yang asal pada May 25, 2015. Dicapai pada May 25, 2015.
  71. ^ "Stockton's Japantown, Chinatown, & Little Manila: Japanese American Businesses of 1940" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-09-12.CS1 maint: bot: original URL status unknown (link)
  72. ^ https://www.redding.com/story/life/columnists/dottie-smith/2016/03/10/travelin-in-time-dottie-smith-things-you-probably-didnt-know-about-the-chinese-in-shasta-county/93705054/. Missing or empty |title= (bantuan)
  73. ^ Easthouse, Keith (2003). "The Chinese Expulsion". North Coast Journal. Dicapai pada November 25, 2016.
  74. ^ "Locke Historic District". National Historic Landmark summary listing. National Park Service. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-11-14. Dicapai pada 2008-02-13.
  75. ^ "10,000 Years on the Salinas Plain" by Gary S. Breschini, Mona Gudgel, & Trudy Haversat
  76. ^ "Asian American/Pacific Islander Profile - The Office of Minority Health". hhs.gov. Diarkibkan daripada yang asal pada July 14, 2014. Dicapai pada July 1, 2014.
  77. ^ Arax, Mark (April 6, 1987). "Monterey Park : Nation's 1st Suburban Chinatown". Los Angeles Times.
  78. ^ Reckard, E. Scott and Khouri, Andrew (March 24, 2014) "Wealthy Chinese home buyers boost suburban L.A. housing markets" Diarkibkan 2014-04-25 di Wayback Machine Los Angeles Times
  79. ^ Timothy Fong (2010-06-10). The First Suburban Chinatown: The Remarking of Monterey Park, California. ISBN 9781439904633.
  80. ^ Samuel Pao San Ho (1984). China's Open Door Policy: The Quest for Foreign Technology and Capital : a ... ISBN 9780774801973.
  81. ^ Kelly, David (29 October 2006). "U.S. Asians drawn to life in Irvine". Los Angeles Times. Dicapai pada 21 June 2017.
  82. ^ Huang, Josie (25 September 2013). "Irvine's Asian population booms, boosting the local real estate market". 89.3 KPCC. Dicapai pada 21 June 2017.
  83. ^ Landmark #91: China Alley Historic Area Diarkibkan 2014-03-27 di Wayback Machine accessed 26 March 2014 from link on City Map with Historic Landmarks Diarkibkan 2012-08-19 di Wayback Machine
  84. ^ Resolusi 99-3 Majlis Bandaraya digunakan dan diluluskan Januari 11, 1999
  85. ^ a b "15,000 Chinese migrants thriving in Tijuana".
  86. ^ "Chun kun!: Penjual gulungan terkenal Tijuana berhenti untuk wawancara".
  87. ^ "Diaspora and Trust: Cuba, Mexico, dan Kebangkitan China". Unknown parameter |pengarang= ignored (bantuan)
  88. ^ "Chinatown Summer Nights".
  89. ^ "Thoughts on a tour of underground Chinatown". Fresno Bee.
  90. ^ Eng, Monica (November 29, 2017). "THE ESSENTIALS: Argyle Street". Chicago Tribune. Chicago Tribune. Dicapai pada January 9, 2019.
  91. ^ Chinatown, Burton collection, Detroit Public Library
  92. ^ Detroit News, Feb 19, 1960
  93. ^ Association of Chinese Americans Detroit Outreach Center Diarkibkan Januari 24, 2011, di Wayback Machine
  94. ^ "Best Chinese Arts & Culture Events In Detroit For The Lunar New Year." (Archive) CBS Detroit. Januari 23, 2012. Diperolehi pada 3 Disember 2013.
  95. ^ Pekan Cina: Towns Within Cities in Canada.
  96. ^ Interracial Review - Volume 39, Issues 1-8 - Page 75.
  97. ^ Cambodian Refugees in Ontario: Resettlement, Religion, and Identity - Muka surat 210.
  98. ^ Ling, 16.
  99. ^ a b Virtual St. Louis: Chinatown Web site
  100. ^ Ling, 26.
  101. ^ Ling, 27.
  102. ^ Ling, 30.
  103. ^ Ling, 36.
  104. ^ Ling, 43.
  105. ^ "Cincinnati's Chinatown and the Restaurant that Launched Doris Day".
  106. ^ a b Moreno, Jenalia (2009-10-17). "Chinatown no longer: Call it Eado, as in "East Downtown"". Houston Chronicle. Houston Chronicle. Dicapai pada 2015-04-02.
  107. ^ Patel, Purva (2008-08-18). "Developer hopes visas for rich saves Old Chinatown". Houston Chronicle. Houston Chronicle. Dicapai pada 2015-04-02.
  108. ^ Gray, Lisa (2008-01-09). "Branding Chinatown: A boom for a Houston neighborhood". Houston Chronicle. Houston Chronicle. Dicapai pada 2015-04-02.
  109. ^ Stirling, Kelso (2012-08-11). "What the Star Chefs love in Houston's Chinatown". The New York Times. The New York Times. Dicapai pada 2015-04-02.
  110. ^ Lopez, J. Kenji (2012-10-17). "A Tour of Houston's Chinatown with Randy Evans and Van Pham". Serious Eats. Serious Eats. Dicapai pada 2015-04-02.
  111. ^ Gray, Lisa. "Branding Chinatown: Neighborhood transforms." Houston Chronicle. January 8, 2008. Retrieved on August 11, 2011.
  112. ^ Halloran, Liz (2013-06-30). "In Houston, Diversity You Can Sink Your Teeth Into". National Public Radio. National Public Radio. Dicapai pada 2015-04-02.
  113. ^ Long, Rani (2014-03-11). "10 Best Pekan Cina across the USA". USA Today. USA Today. Dicapai pada 2015-04-02.
  114. ^ a b Light, Nanette. "Three decades later, Dallas Chinese Community Center still heart of Asian culture" (Archive). The Dallas Morning News. February 21, 2014. Retrieved on September 22, 2014.
  115. ^ a b Brenner, Leslie. "Best in DFW: Chinese restaurants" (Archive). The Dallas Morning News. Mac 9, 2011. Updated February 10, 2013. Retrieved on September 22, 2014.
  116. ^ a b c Kripke, Pamela Gwyn. "Why 30,000 Chinese People Call Plano Home" (Archive). D Magazine. Jun 2012. Diambil pada September 27, 2014.
  117. ^ Cohen, Lucy (1984). Chinese in the Post-Civil War South. LSU Press.
  118. ^ Campanella, Richard (2006). Geographies of New Orleans. ULL Press. m/s. 377–355.
  119. ^ Campanella, Richard (Fall 2007). "Chinatown New Orleans". Louisiana Cultural Vistas.
  120. ^ Campanella, Richard (4 March 2015). "The lost history of New Orleans' two Pekan Cina". NOLA.com. Advance Publications. Dicapai pada 12 March 2015.
  121. ^ "Salem's Ancient Chinese (Dirty) Secret". Salem Weekly News. August 30, 2007. Dicapai pada November 25, 2016.
  122. ^ "Spokane's Chinatown".
  123. ^ "Spokane Neighborhoods: Old Chinatown -- Trent Alley -- Thumbnail History".
  124. ^ "Spokane's Chinatown in Gala Dress for Delegates to Hip Sing Convention".
  125. ^ a b Jean Pfaelzer (August 2008). Driven out: the forgotten war against Chinese Americans. ISBN 9780520256941.
  126. ^ Xiaojian Zhao (2009). Asian American Chronology: Chronologies of the American Mosaic. ISBN 9780313348754.
  127. ^ Iris Chang (2004-03-30). The Chinese in America: A Narrative History. ISBN 9781101126875.
  128. ^ Calabrese, Carly (February 16, 2015). "Tacoma Chinese Reconciliation Park: Acknowledging the Past, Looking to the Future". South Sound Talk.
  129. ^ "Project Chronology" (PDF). Tacoma Chinese Reconciliation Park. City of Tacoma Planning. March 26, 2014. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-05-26. Dicapai pada 2015-05-26.
  130. ^ Tacoma plans a Chinese-style garden to help bind century-old wounds[pautan mati]
  131. ^ Walter Nugent (2007-12-18). Into the West: The Story of Its People. ISBN 9780307426420.
  132. ^ Miyares, Ines M.; Airriess, Christopher A. (2006-10-19). Contemporary Ethnic Geographies in America - Page 216. ISBN 9780742568501.
  133. ^ Chinese America: History and Perspectives 1991 - Page 47.
  134. ^ Luckingham, Bradford (1994). Minorities in Phoenix: a profile of Mexican American, Chinese ... - Page xiv. ISBN 9780816514571.
  135. ^ Raising Arizona's Dams: Daily Life, Danger, and Discrimination in ... - Page 199. February 1995. ISBN 9780816514922.
  136. ^ "Remembering when Denver had a Chinatown".
  137. ^ Society, Colorado Historical (2004). Western Voices: 125 Years of Colorado Writing. ISBN 9781555915315.
  138. ^ "Race Riot Tore Apart Denver's Chinatown".
  139. ^ "ANTI-CHINESE Denver Colorado Chinatown RIOT Democrats 1880 Old Newspaper".
  140. ^ a b c d "Wyoming Chinese History". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-01-10. Dicapai pada 2012-12-20.
  141. ^ "Uncovering Montana's Chinese Past". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-09-12. Dicapai pada 2012-12-22.
  142. ^ "Butte's Far Eastern Influences". Diarkibkan daripada yang asal pada 2020-11-12. Dicapai pada 2020-05-02.
  143. ^ Carrie Schneider. "Remembering Butte's Chinatown". Official State of Montana Travel Information Site. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-03-15.
  144. ^ "Big Timber's Chinatown: Dig reveals a rich cultural past".
  145. ^ a b "Big Timber Chinatown". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-04-13. Dicapai pada 2013-01-17.
  146. ^ "Big Timber's Chinatown Archaeological Dig Reveals Remnants of a Montana Town's Cultural, Historical Past".
  147. ^ "The Growth Policy Plan-Adopted June 1, 2009" (PDF).[pautan mati kekal]
  148. ^ "Cedar Creek Chinese". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-18. Dicapai pada 2013-01-17.
  149. ^ "Helena Ghost Walk Tour". Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-02-16. Dicapai pada 2013-01-27.
  150. ^ "Reeder's Alley - Helena".
  151. ^ "Reeder's Alley, Helena, Montana". Diarkibkan daripada yang asal pada October 30, 2013. Dicapai pada January 27, 2013.
  152. ^ "Pekerja kereta api China menyeberangi Sungai Missouri yang sejuk," Harper's Magazine, tahun 1870.
  153. ^ Meigs, D., Chin, B., and Chen, B. (March 18, 2018) "A Timeline of Chinese in Omaha," Omaha Magazine. Retrieved May 13, 2019.
  154. ^ Roenfeld, R. (n.d.) "A History of Omaha's Chinatown," NorthOmahaHistory.com. Retrieved May 15, 2019.
  155. ^ "The rise and fall of Carson City's Chinatown".
  156. ^ "Chinese in Nevada".
  157. ^ "Fire fiend: Chinatown in ashes".[pautan mati kekal]
  158. ^ "Deadwood's Lost Chinatown".
  159. ^ "Deadwood's Chinese underground".

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Mark Arax, San Gabriel Valley Asian Influx Alters Life in Suburbia Series: Asian Impact. (1 of 2 articles), Los Angeles Times, 1987.
  • Timothy P. Fong, The First Suburban Chinatown: The Remaking of Monterey Park, California.' 1994.
  • David Chuenyan Lai, Pekan Cina: Towns Within Cities in Canada. 1988.
  • Bonnie Tsui, American Chinatown: A People's History of Five Neighborhoods. 2009. Official website
  • Kathryn E. Wilson, Ethnic Renewal in Philadelphia's Chinatown: Space, Place, and Struggle. Philadelphia: Temple University Press, 2015.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]