Pelayan pangkalan data

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pelayan pangkalan data ialah pelayan yang menggunakan penggunaan pangkalan data yang membekalkan perkhidmatan pangkalan data kepada atur cara komputer yang lain atau kepada komputer, seperti yang tertakrif oleh model pelanggan–pelayan.[perlu rujukan][1][2] Sistem pengurusan pangkalan data (DBMS) kerap membekalkan kefungsian pelayan pangkalan data, dan beberapa sistem pengurusan pangkalan data (seperti MySQL) bergantung semata-mata kepada model pelanggan–pelayan untuk capaian pangkalan data (manakala yang lain seperto SQLite dimaksudkan untuk digunakan sebagai pangkalan data terbenam).

Pengguna-pengguna mencapai pelayan pangkalan data sama ada melalui "bahagian depan" berjalan di komputer pengguna – yang memaparkan data yang dipohon – atau melalui "bahagian belakang", yang berjalan di pelayan dan menangani tugas seperti analisis dan simpanan data.

Dalam model tuan-hamba, pelayan tuan pangkalan data ialah lokasi pusat dan utama bagi data manakala pelayan hamba pangkalan data ialah sandaran segerak bagi tuan bertindak sebagai proksi.

Kebanyakan penggunaan pangkalan data bertindak balas dengan bahasa pertanyaan. Setiap pangkalan data memahami bahasa pertanyaannya dan menukar setiap pertanyaan yang diserahkan ke bentuk boleh baca pelayan dan melakukannya untuk mendapat semula hasil.

Contoh penggunaan pangkalan data hak milik termasuk Oracle, DB2, Informix, dan Microsoft SQL Server. Contoh penggunaan pangkalan data perisian bebas termasuk PostgreSQL; dan di bawah Lesen Awam Am GNU termasuk Ingres dan MySQL. Setiap pelayan menggunakan logik dan struktur pertanyaan tersendiri. Bahasa pertanyaan SQL (Bahasa Pertanyaan Berstruktur) adalah lebih kurang sama di semua penggunaan pangkalan data hubungan.

Untuk penjelasan, pelayan pangkalan data yang mengekalkan perkhidmatan yang berkaitan dengan pelayan melalui penggunaan pangkalan data.

DB-Engines menyenaraikan lebih 300 DBMS dalam tangga tempatnya.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "database server Definition from PC Magazine Encyclopedia". www.pcmag.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-02-03.
  2. ^ Thakur, Dinesh. "What is a Database Server". ecomputernotes.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-02-03.
  3. ^ "DB-Engines Ranking". DB-Engines.com. 2018-01-23. Dicapai pada 2018-01-23.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Templat:Pangkalan data