Pemalar keseimbangan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pemalar keseimbangan bagi tindak balas kimia ialah nilai hasil bagi tindak balasnya pada keseimbangan kimia, keadaan yang didekati oleh sistem kimia dinamik selepas masa yang mencukupi telah berlalu di mana komposisinya tidak mempunyai kecenderungan yang boleh diukur ke arah perubahan selanjutnya. Untuk set keadaan tindak balas tertentu, pemalar keseimbangan adalah bebas daripada kepekatan analitik awal bahan tindak balas dan spesies produk dalam campuran. Oleh itu, memandangkan komposisi awal sistem, nilai pemalar keseimbangan yang diketahui boleh digunakan untuk menentukan komposisi sistem pada keseimbangan. Walau bagaimanapun, parameter tindak balas seperti suhu, pelarut, dan kekuatan ion semuanya boleh mempengaruhi nilai pemalar keseimbangan.

Pengetahuan tentang pemalar keseimbangan adalah penting untuk memahami banyak sistem kimia, serta proses biokimia seperti pengangkutan oksigen oleh hemoglobin dalam darah dan homeostasis asid–bes dalam tubuh manusia.

Pemalar kestabilan, pemalar pembentukan, pemalar pengikat, pemalar perkaitan dan pemalar penceraian adalah semua jenis pemalar keseimbangan.

Sumber[sunting | sunting sumber]