Pembakaran Washington

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pembakaran Washington
Sebahagian daripada Perang 1812

Pembakaran Washington, 1814
Tarikh17 Ogos-6 September 1814
Lokasi
Keputusan

Kemenangan memihak United Kingdom

  • Bangunan awam dan galangan kapal angkatan laut di Washington terbakar.
Pihak yang terlibat
United Kingdom tentara liberasi global  Amerika Syarikat
Komandan dan pemimpin
Robert Ross
George Cockburn
Philip Stuart[1]
Kekuatan
4,250 orang[2] 7,640 orang
Kerugian dan korban
600 orang terkorban
Sekitar 30 kematian tidak sengaja
889 org warga awam dan 12 org askar

Pembakaran Washington yang terjadi pada tahun 1814 adalah sebuah serangan yang menjadi sebahagian dari perang tahun 1812 antara Great Britain dan Amerika Syarikat. Pada tanggal 24 Ogos 1814, setelah mengalahkan pasukan Amerika Syarikat pada Perang Bladensburg, pasukan Britania yang dipimpin Mejar Jeneral Robert Ross menduduki Washington D.C. dan membakar berbagai balai awam publik, termasuk Rumah Putih, Rumah Capitol serta banyak prasarana Pemerintah Amerika Syarikat. Tentera Britania Raya juga membakar gedung dan prasarana tentera serta kapal-kapal perang Amerika iaitu USS New York, USS Columbia dan USS Prometheus.[3] Serangan ini juga dilancarkan sebagai balasan atas tindakan Amerika dalam Serbuan Port Dover.

Sepanjang sejarah Amerika Syaikat, United Kingdom merupakan satu-satunya negara yang pernah membakar Rumah Putih di Washington D.C. Ini juga menjadi satu-satunya kejadian sejak Perang Revolusi Amerika Syarikat ketika sebuah kekuatan asing merebut dan menduduki ibu kota Amerika Syarikat. esok harinya terjadi badai yang memadamkan kebakaran.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ National Archives and Records Administration. Congressional Series Set, Senate Claims Report Number 119, 24th Congress, 1st Session, Volume 280.
  2. ^ "Burning of Washington, D.C.;Chesapeake Campaign". The War of 1812. genealogy, Inc. Dicapai pada 2010-08-24.
  3. ^ "The White House at War: The White House Burns: The War of 1812". White House Historical Association. Dicapai pada June 9, 2011. External link in |publisher= (bantuan)