Pemberontakan Disembris

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pemberontakan Disembris ataupun Kebangkitan Disembris (Rusia: Восстание декабристов) merupakan satu percubaan rampasan kuasa di Empayar Rusia yang disertai lebih kurang 3,000 askar Rusia pada Disember 14, 1825. Pemberontak-pemberontak dikenali sebagai Disembris (Rusia: Декабристы Dekabristy) kerana peristiwa ini berlaku semasa bulan Disember. Percubaan rampasan kuasa ini berlaku di Dataran Senat di bandar St. Petersburg. Pada tahun 1925, Dataran Senat dinamakan semula sebagai Dataran Disembris (Площадь Декабристов Ploshchad' Dekabristov) bagi memperingati ulangtahun ke-100 pemberontakan.

Masyarakat Disembris[sunting | sunting sumber]

Para ahli sejarah bersetuju yang gerakan Disembris dilahirkan pada zaman pemerintahan Alexander I di Rusia.

Dari penghujung abad ke-17 dan awal abad ke-18, pembesar-pembesar Rusia mula terdedah kepada pergerakan pemikiran Eropah Barat seperti liberalisme. Semasa persahabatan di antara Alexander I dengan Napolean dari Perancis, liberalisme sangat digalakkan di kalangan pegawai-pegawai kerajaan. Ini mewujudkan satu sangkaan yang kemudiannya dimusnahkan apabila Rusia bermusuhan dengan Perancis.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.